Illustratie uit boek Jungle-avonturen van Shanti en Mowgli
Divider Divider Divider

Opening en sluiting van de jungledag

Geef je je beste junglekreet ten berde of doe je een regendans? Ontdek alles over dit ritueel.

Openen: Yalahi

Baden-Powell, de stichter van de scouts, bedacht zelf een ritueel voor een opening in het junglethema. Het is misschien wat vreemd op het eerste zicht, maar heel leuk om te doen met je leden.

1. De leiding roept ‘Rimboe!’: Alle leden verstoppen zich in de jungle, ergens in de omgeving waar jullie zich bevinden.
  2. Akela roept ‘Yalahi!’, wat ‘wij gaan op jacht’ betekent, bij de (ingebeelde of echte) raadsrots. Alle kabouters en welpen lopen naar de raadsrots, terwijl ze luid ‘Hhiiiii!’ (ja), antwoorden. Ze gaan gehurkt in een kring zitten.
  3. Akela, of een van de derdejaars die daar voor deze keer voor aangeduid is, roept ‘Djib, djib, djib’ (doe je best). De kabouters en welpen springen recht met hun handen als gespitste oren naast hun hoofd.
  4. De kabouters en welpen laten hun linkerhand zakken en antwoorden met ‘Ja, wij dob dob dob’ (wij doen ons best). Dan laten ze ook hun rechterhand zakken.

Dit is uiteraard maar één manier, er zijn nog honderden anderen. Hebben jullie een openingsritueel of verzin je je eigen openingsritueel? Laat het ons weten, we zijn superbenieuwd!

Sluiten

Ook voor het afsluiten van de vergadering kan je een ritueel bedenken. Je kan samen een afscheidslied zingen of het avondlied, een kreet (bv: nestkreten) roepen in de kring of vaarwel zeggen met een scoutshand of welpengroet

Meer over de junglewerking