Illustratie uit boek Jungle-avonturen van Shanti en Mowgli
Divider Divider Divider

De junglepersonages

Ken jij Baloe de beer, Akela de wolf, of Bagheera de panter? Welk personage neem je aan als leiding? Of wie wordt in jouw spel de tegenstander die jullie allemaal samen gaan verslaan? Lees hier hoe je de personages kan gebruiken in je eigen tak.

Wie is wie?

De jungle is enorm, en zit vol leven. Je zal er dan ook niet versteld van staan om er een diverse reeks van bewoners tegen het lijf te lopen. Deze personages staan symbool voor de leiding in de kabouters- en (zee)welpenwerking. Iedere leiding stelt zich voor aan de hand van een personage dat bij hen past.

Dit kan door met een roepnaam, of door een herkenningsteken zoals bijvoorbeeld een kenteken. Door deze dierennamen heb je een makkelijke start om de jungle werking tot leven te brengen.

De hoofdpersonages Shanti en Mowgli staan symbool voor de leden in je groep. Shanti en Mowgli brengen veel tijd door met de wolvenhorde en de kleine welpen, zo komt onze tak aan zijn naam. De leiding speelt de dieren uit de jungle, die Mowgli en Shanti wegwijs maken.

Wil je alles te weten komen over de personages en hun eigenschappen ?

Welk personage ben jij ?

De personages uit de jungle

Leidingspersonages

Het Jungleboek heeft enorm veel personages. Sommige personages krijgen de voorkeur om wel of niet gebruikt te worden in de werking van de (zee)welpen- en kaboutertak. Dit omdat ze ofwel een andere, ofwel een eerder negatieve connotatie hebben. De personages die over met een positieve rol of grote invloed zijn deze.

Leiding van zeescouts hebben vaak een sterkere band met het water, en kiezen daarom misschien liever waterpersonages. Denk bijvoorbeeld aan Oe de schildpad, Jacala de krokodil en Malchi de meerval.

Andere personages in het boek

Deze personages worden eerder niet gebruikt omdat zij negatief voorkomen in het boek of niet belanghebbend voor de groei van Shanti en Mowgli.

• Bandar Log

Het apenvolk dat leeft in de ruïnes van een vervallen stad. De apen van de Bandarlog hebben geen leider. Dit maakt hen tot een zootje ongeregeld en zorgt er juist voor dat ze de wetten van de Jungle niet volgen. De Bandarlog zijn vervelend, speels, lui en brutaal.

King Louie komt niet voor in het originele Jungleboek noch in de Jungle-avonturen.  Hij is een personage uit de Disneyadaptatie.

• De mensen uit het mensendorp

Het mensendorp valt buiten de Jungle, weg van het avontuur en het ontdekken met de horde. Omdat het mensendorp meer afstand lijkt te nemen van de welpenwerking en scouting, is het minder gepast om van mensen de personages te gebruiken in je werking. Het enige personage uit het mensendorp dat we actief gebruiken is Shanti.

• Stropers

De stropers zijn puur slechte personages. Ze vormen een bedreiging voor alle dieren in de jungle. Deze mensen zijn enkel te gebruiken als slechterik in een spel of verhaal.