Weerwolf
Details
Duur: 0 minuten
Groepen: 1
Intensiteit: zwaar
Leeftijd: van 11 tot 16 jaar
Spelers: van 6 tot 17
Soort: themaspelen
Terrein: buiten
Thema's: andere
Gebaseerd op: kaartspel 'Weerwolf' Spelers: Minstens 1 weerwolf, 2 geliefden, 1 dief, 1 burger en 1 waarzegster. De aantallen van weerwolven en burgers kunnen variëren naargelang het aantal aanwezige leden. Voorbereiding: Vóór de vergadering: Net voor de vergadering begint wordt er nagegaan welke leden aanwezig zijn. Kies er eentje (of meerdere) uit die je al op voorhand als weerwolf aanduidt. Vervolgens maak je tips die relevant zijn op deze persoon. Steek er ook enkele algemene tips in dan is het nog leuker om te spelen! (vb. De weerwolf heeft vandaag een Chiro-uniform aan, de weerwolf is een kwik, de weerwolf heeft haar, ...) Deze tips moeten rondgehangen worden op het terrein vóór de vergadering begint. Tijdens de vergadering: Roep de leden samen en vertel dat er een weerwolf in het dorp terecht is gekomen die elke nacht slachtoffers maakt. De leiding heeft opgevangen dat de weerwolf zich binnen de Chiro zelf bevindt! Gelukkig is de Chiro hiertegen bestendig, maar toch moet de weerwolf gevangen worden. Verdeel nadien de andere personages (kan met kaartjes die je op voorhand zelf maakt). Zorg ervoor dat ze elkaars personage niet zien. BURGER: Doet gewoon mee met de opdrachten. Heeft verder geen speciale taak. DIEF: Boycot alle spelletjes. Als de dief hierin slaagt dan mag hij op het einde naar de leiding gaan om 3 extra tips in ontvangst te nemen. WEERWOLF: Mag tijdens "de nacht" twee tips gaan zoeken en wegnemen! (Hij wil namelijk niet dat iemand hem weet te ontmaskeren) WAARZEGSTER: Mag om de drie spelletjes bij de leiding gaan en een ja/neen-vraag stellen i.v.m. de weerwolf. GELIEFDEN: Deze worden in het begin van het spel met elkaar in contact gebracht, zonder dat de anderen het zien. (Zij mogen dus wel elkaars personage weten) Ze moeten elkaar door dik en dun steunen door de tips die ze al gevonden hebben aan elkaar tonen zonder dat de andere het merken. Spel: Tijdens de vergadering worden er allerlei kleine spelletjes gespeeld (vb. pleinspelen). Om de drie spelletjes zegt de leiding dat het "nacht" wordt. Iedereen "gaat slapen". Hiervoor wordt er telkens naar dezelfde plek gegaan. De leden kunnen "een bedje" maken zodat ze hun nachten comfortabel doorbrengen. De leden sluiten hun ogen. De leiding zegt welk personage (elke nacht een ander personage) er die nacht "wakker wordt". Dit mag wat ingekleed worden door verhaal. (vb. de geliefden hadden de avond voordien samen een grote chocomelk gedronken en moesten hierdoor 's nachts plassen.) Het personage dat wakker wordt mag een tip gaan zoeken die hen dichter bij de weerwolf brengt. Elke nacht mag de waarzegster bovendien haar ja/neen vraag stellen. De leiding geeft haar een teken waardoor ze weet dat ze haar ogen mag openen en bij hen mag gaan. Bedoeling is om te raden wie de weerwolf is. Wanneer je dit doet kiezen jullie zelf. Dat kan na elke nacht, op het eind van de vergadering,..Het is altijd tof als je ze na enkele nachten een mogelijke weerwolf laat opschrijven en een beetje later opnieuw. Zo zie je duidelijk wie er zeker van is en wie niet!
Variaties
Heb je veel leden die namiddag kan je meerdere personages per nacht wakker maken en laten zoeken.
Materiaal
- 1 per lid kaartjes met personages
- v