Onderweg Opgestoken

Leider en akabeër zagen op scoutskamp

Elke week ga je naar de scouts om je te amuseren. En tegelijk mag het ook iets meer zijn. Want onderweg leer je veel bij. En daarover gaat het jaarthema dit jaar.

Al doende leren

Misschien dacht je er nog niet vaak over na, maar je leert van alles bij de scouts. En dan hebben we het niet alleen maar over sjorren, tenten opzetten of pannenkoeken bakken. Je komt ook veel te weten over jezelf. Waar je goed in bent en wat je graag doet, bijvoorbeeld. Maar ook hoe anderen jou zien of hoe ze reageren op hoe je je gedraagt.
Leren bij de scouts gebeurt al doende. We zitten niet in een klaslokaal maar trekken eropuit. Denken na over onze ervaringen en sturen onszelf bij. Dat kost moeite en lukt niet altijd van de eerste keer, maar zo groeien we.

cartoon over al doende leert men
cartoon samen leren van Bart Schoofs

Samen leren

Scouting beleef je in groep. Jij hebt effect op de groep en de groep heeft effect op jou. Je leert respectvol met elkaar omgaan en hoe je met iemand van mening kan verschillen zonder ruzie te maken. En ook jouw reactie zorgt ervoor dat anderen iets over zichzelf leren.

Bewust leren

Denk eens na over wat je al geleerd hebt bij de scouts. Wat zou je nog meer willen leren? In welke uitdaging heb je zin? Hierover nadenken is een ding. Ermee aan de slag gaan is de tweede stap. Deel je bedenkingen met je leiding en zoek samen met de groep activiteiten die jou en anderen uitdagen. Vraag jezelf of anderen ook eens wat ze bijleerden of over zichzelf ontdekten tijdens de afgelopen vergadering. Door erover te praten en uit te wisselen, word je je ervan bewust en leer je nog meer.

cartoon bewust leren van Bart Schoofs