Tikkertje cirkel
Je tekent met krijt cirkels op een plein. Je tekent er net zoveel als het aantal leden gedeeld door twee (bv. bij 20 leden teken je 10 cirkels). Je nummert de cirkels: 1, 2, 3,... Je laat de leden per twee in een cirkel staan. Meerdere leiders/leden lopen tussen de cirkels en zijn de tikkers. Vanaf de start van het spel worden er telkens 2 nummers afgeroepen. De bedoeling is dat de leden die in de cirkel van de afgeroepen nummers staan, verwisselen van cirkel (bv. er wordt geroepen: "1 en 14", dan moeten de leden van cirkel 1 naar cirkel 14 lopen en de leden van cirkel 14 naar cirkel 1 lopen). Ze moeten dit echter doen zonder getikt te worden door de tikkers (leider(s)/leden die tussen de cirkels lopen). Indien ze getikt worden, zijn ze uit. Indien ze veilig in de andere cirkel geraken, blijven ze in het spel. Dan worden twee nieuwe nummers afgeroepen en zo steeds verder. Het is van belang om duidelijk aan te geven dat vanaf de 2 nummers van de cirkel afgeroepen worden, deze 2 cirkels niet meer geldig zijn en de leden die erin staan dus onveilig zijn en getikt kunnen worden.