Tabasco vs. Kurries

Details

Duur: 160 minuten

Groepen: 2

Intensiteit: zwaar

Leeftijd: van 11 tot 13 jaar

Spelers: van 11 tot 30

Soort: bosspelen

Terrein: grasveld

Thema's: andere

TABASCO VS KURRIE De kwiks ontmoeten twee oude indianen, ze worden door hen in twee stammen verdeeld aan de hand van een kleine ceremonie. De twee stammen zijn: De TABASCO's De KURRIES Iedereen krijgt een hoofdband met kleur nagelang de stam waartoe je behoort. Aan de hand van juttezakken en verf worden de kwiks in een echte indiaan omgetoverd. Elke kwik bedenkt nu een leuke totemnaam voor zichzelf en komt zich dan ook zo voorstellen aan de anderen. Als de totemnaam goedgekeurd is door de hele groep dan wordt de naam officieel aan de kwik gegeven aan de hand van een etiket dat op haar juttezak kleeft. Onderling worden er ook begroetingen afgesproken. Daarna wordt de wapenuitrusting (pijl-en boog, katapult,...)gemaakt aan de hand van takken, buizen, bamboestokken, touw, hamer, nagels,... Uiteindelijk vertrekken we met doeken, waspelden, stokken,... naar het bos om er per stam een kamp te bouwen. Inkleding Het gaat niet goed me de indianen de dag van vandaag. We zijn hier in een streek waar er 500 bizons geleden een grote indianenstam: "De Optoetoes" leefde. Hun land strekte zicht uit van de 'donkere rivier' tot aan het plateau van 'Oeter'. Dit gebied noemen we vandaag 'Opoeteren'. De stam bestond uit meer dan 1000 indianen, wat bijzonder veel is! Ze leefden van de jacht op everzwijnen en vossen. Dankzij de 'donkere rivier' die hier stroomt hadden ze elke dag verse vis op hun bord. De vrouwen werkten op de akkers en hadden elk jaar een rijke oogst tomaten, pepers, bananen, rijst en graan. Maar deze welvaart danken ze vooral aan hun sjamaan, of geneesvrouw, die een magische toverdrank kon maken waardoor je langer jong en actief blijft. Die geneesvrouw, pocahontas genaamd, maakte haar magische toverdrank van de 'gele bosvrucht', een lage struik met langwerpige groene blaadjes. Het ging lange tijd goed met de stam tot plots de blanke beschaving, die in 'Neeroeteren' leefde, z'n macht wou uitbreiden. Ze waren gewoon stikjaloers op de rijkdom van de indianenstam en bedachten een vuil plannetje om 'De Optoetoes' uit te roeien. Een inwoner van Neeroeteren, 'Slechte Sam' genaamd, verkleedde zich in een indiaan en ging zo naar 'Opoeteren' om er de geheimen van de geneesvrouw te ontfutselen. Zo ontdekte hij dat de geneesvrouw, pocahontas dus, de gele bosvrucht nodig had om haar magisch drankje te maken. Toen Slechte Sam dit ontdekt had ging hij onmiddellijk terug naar zijn land Neeroeteren om dit te vertellen aan de koning van z'n land. De koning van Neeroeteren riep onmiddellijk z'n beste wetenschappers bij elkaar en gaf hen de opdracht om een sproeistof te vinden die de bosvrucht zou vernietigen. Na een maand experimenteren vonden ze het gif de de gele bosbes zou doden. De koning stuurde z'n leger, gewapend met liters sproeistof, af op het land 'Opoeteren.' In een mum van tijd was het hele land besprenkeld met het gif. De schade was groter dan verwacht, want niet alleen de gele bosvrucht stierf af maar al wat groen was en dat in Opoeteren stond sneuvelde. De naaldwouden, de weiden,... niets bleef ervan over! De gevolgen voor de indianenstam waren dat binnen het jaar meer dan 700 indianen stierven van de honger. Op de dag van vandaag bestaat de stam: 'De Optoetoes' nog uit twee indiaanse vrouwen en die oude vrouwen staan voor jullie! We zouden graag hebben dat er opnieuw indianen komen wonen in deze streek. Daarom geven we graag ons land in Opoeteren ter beschikking van de Tabasco's en de Kurries. We geven jullie graag enkele goudstaven om jullie een beetje op weg te helpen, maar de rest moeten jullie zelf verdienen. Speluitleg Het doel van het spel is dus om met je stam zoveel mogelijk goudstaven te verzamelen. Elke stam bestaat uit 1/5 goudzoekers, 3/5 krijgers, en 1/5 stamhoofden en start met 20 goudstaven. De goudzoeker moet op zoek gaan naar "de geest van Pocahontas". Als hij haar gevonden heeft krijgt hij 3 goudstaven. Dan moet hij die goudstaven terug naar z'n kamp smokkelen. Maar als hij getikt wordt door een krijger van een andere ploeg moet hij z'n 3 goudstaven afstaan. Zo niet moet hij z'n goudstaven overhandigen aan de persoon in z'n kamp. Er moet dus altijd iemand het kamp bewaken. De krijgers moeten het goud bijeenrapen door ofwel de goudzoeker van de andere ploeg te tikken of door een pijl te schieten in de roos van de andere ploeg. De roos wordt opgehangen in de buurt van het kamp, als de krijger herkend wordt moet hij terugkeren naar z'n kamp. Als hij tegen de roos zit krijgt hij 5 goudstaven. Het stamhoofd moet zorgen dat zijn stam geen honger lijdt. Daarom gaat hij op zoek achter kaartjes waar een vrucht op staat. Eens hij 5 kaartjes heeft moet hij ook de "geest van Pocahontas" zoeken, zij zal hem dan in ruil voor die 5 kaartjes één kaartje geven ter waarde van een fruitbrochette. Maar in het bos loopt ook "Slechte Sam". Als je getikt wordt door "Slechte Sam" dan moet je naar de onderwereld. De onderwereld is een afgebakend stukje in het bos en wanneer er een tweede persoon bij komt mag de eerste weg en is hij weer "herboren". Het doel van het spel is zoveel mogelijk goudstaven en fruitbrochettes bijeenbrengen. Nodig: - kledij indiaan + 1 overal om Slechte Sam te spelen - hoofdband (2 kleuren) - perkamentrol met stamverdeling op - juttezakken - verf - etiketten - alcoholstift - bamboestokken, buizen, pluimen, touw, scharen,... - grote doeken, wasspelden, touw en snelbinders (=om kamp te bouwen) - geel lint om kamp af te bakenen - getekende kaart van Opoeteren, aansluiten bij het verhaal - medailles voor goudzoekers , krijgers , opperhoofden - roos (2) voor pijl-en boogschieten - goudstaven - voorbeeld pijl-en boog - kaartjes met fruitsoorten op - kaartjes ter waarde van een fruitbrochette

Opmerkingen

Plaats de schietschijven op min. 3 meter van het kamp en zorg dat je op voorhand een model van een pijl-en boog in elkaar geknutseld hebt zodat je weet dat ze goed werkt.