The survival of the fittest

Details

Intensiteit: zwaar

Leeftijd: van 12 tot 14 jaar

Mama of papa worden, het is nog een ver-van-de-tito’s-hun-bedshow. Toch mogen ze vandaag hun ouderschapsskills al eens testen op een kleien popje. Maar only the strong survive. Wie houdt zijn of haar popje het langst in leven?

DOEL VAN HET SPEL

Elk groepje adopteert een wezentje – een poppetje dat ze zelf moeten boetseren uit klei. Daarmee doorlopen ze allerlei hindernissen. Het doel van het spel is eenvoudig: zorgen dat hun kleien popje zo lang mogelijk in leven blijft.

VOORBEREIDING

Materiaal

  • Klei (genoeg voor elke groep om een popje van te maken) 
  • Dobbelsteen 
  • Spijkers 
  • Hamer uit karton 
  • Een zakje suikerbonen (doopsuiker) 

Spelbord

Maak een spelbord met daarop 40 vakjes. Verdeel de volgende spelvakjes over het spelbord. Sommige spelvakken mag je er meerdere keren op zetten.

  • Hammer time 
  • Spijkerval 
  • Ravijn 
  • Verbouwingswerken 
  • Beurt overslaan 
  • Kans
  • Put

Kaartjes

Maak 25 kanskaarten ter grootte van een speelkaart. Op tien kaarten schrijf je 'spiegel', op tien andere zet je 'sabotage', op de laatste vijf zet je 'versterking'.

SPELVERLOOP

Verdeling in groepen: tik-tak-bom

Speel het spel tik-tak-bom om de tito's in ploegjes van drie te verdelen. De tito's staan in een kring en geven een bal door. Jij doet je ogen dicht en zegt heel de tijd 'tik-tak, tik-tak, tik-tak, tik-tak' enz. Op een gegeven moment zeg jij 'bom'. De tito die dan de bal vastheeft, is uit en moet gaan liggen. De eerste drie die uit zijn, vormen team 1, de volgende drie team 2, enz.

Verdeling van de minuten: de suikerbonen zijn zoek!

Verstop een zakje suikerbonen in de buurt van het lokaal. Als een groepje het gevonden heeft, moeten ze er stilletjes bij gaan zitten. De volgorde waarin ze aankwamen, bepaalt het aantal minuten dat ze krijgen om hun kleipop te maken. De laatste groep die de suikerbonen vond, krijgt vijf minuten; de voorlaatste zeven minuten, enz. Geef elke ploeg een portie klei. Ze mogen nu in het aantal minuten dat ze kregen een eigen 'wezen' maken. Alles kan en mag, als het maar stevig genoeg is!

Hindernissenparcours

Nu kan het spel beginnen! De ploegjes zetten elk een pion op het bordspel en dobbelen. De ploeg die het laagst gooit, mag beginnen. Ze dobbelen telkens om de beurt, en voeren dan de opdracht uit die bij het spelvakje hoort.

Uitleg spelvakjes

Hammer time: Je mag met de papieren hamer een klop geven op het poppetje van een andere ploeg.

Spijkerval: Je mag vanaf een halve meter afstand vijf spijkers werpen naar een poppetje van een tegenstander naar keuze. Ravijn Je mag het poppetje van een tegenstander van een tafel duwen.

Verbouwingswerken: Je mag één lichaamsdeel van je poppetje herstellen (bijvoorbeeld een arm, een been, enz.). Opgelet: je krijgt hiervoor maar tien seconden!

Sla een beurt over: Je moet een beurt overslaan.

Kans: Trek een kanskaart. De kanskaarten zijn een grote hulp bij de gevechten van andere poppetjes. De verschillende kaarten zijn:

  • Spiegel: Als iemand jouw poppetje aanvalt, mag je op vertoon van deze kaart de aanval die voor jullie bedoeld was bij de aanvaller terugdoen. Jouw poppetje blijft ongedeerd.
  • Sabotage: Als iemand jouw poppetje aanvalt, wordt op vertoon van deze kaart de aanval tenietgedaan. 
  • Versterking: Als je deze kaart toont voor je aanvalt, mag je de aanval twee keer doen.

Put: Geef alle kanskaarten af die je bezit.

Uitbreiding

Je kunt tijdens het spel ook ongemerkt enkele opdrachten ophangen. Zodra de opdracht ophangt, moet ze zo snel mogelijk uitgevoerd worden. De ploeg die als eerste daarin slaagt, krijgt tien seconden de tijd om restauratiewerken uit te voeren aan hun kleien wezentje.

Voorbeeldopdrachten:

  • Iedereen van de groep moet hun Chirokleren binnenstebuiten aandoen.
  • De groep moet samen een liedje zingen. De groep met het liedje dat als eerste herkend wordt door de leiding wint.
  • Draai om het snelst drie keer rond een stoel in het midden van het lokaal.

EINDE VAN HET SPEL

Op het einde van het spel moet elk poppetje voor de jury (de leiding) verschijnen! Beslis zelf welk poppetje het er het beste van af heeft gebracht en welke ouders dus tot 'superparents' uitgeroepen worden.