Spiegels onthullen
Details
Bijlages
Duur: 100 minuten
Groepen: 1
Intensiteit: zwaar
Leeftijd: van 14 tot 16 jaar
Spelers: van 4 tot 20
Soort: knutselen , groepsvormend , andere
Terrein: binnen
Thema's: andere
Wie ben ik, hoe zie ik mezelf, hoe zien anderen mij? De spiegel wordt in deze activiteit gebruikt als symbool om over zichzelf na te denken.
Doel:
Aan de hand van de spiegel stilstaan en nadenken over hoe de jongeren zichzelf zien, hoe de anderen hen zien en wie belangrijke figuren zijn in hun leven.
Inkleding:
Je kan verschillende spiegels in het lokaal hangen.
Instap in het thema :
Zit in een kring met de groep. De tekst ‘De spiegels onthullen’ van L. Brutin wordt voorgelezen:
Spiegels onthullen...
spiegels weerkaatsen wat er innerlijk in je leeft....
Hou eens een spiegel voor je leven, voor je gezicht, tuur eens in jezelf...
je zal ontdekken wie je bent...
Je bent meer dan je huid en het haar op je hoofd.
Je bent meer dan de dingen en de drukdoenerij.
Je bent meer dan je hebt.
Sta eens stil in je leven...
Spiegelende stilte onthult je, maakt je naakt voor jezelf.
In de stilte kom je jezelf tegen...
Je ont-moet jezelf...
je echte zijn...
je echte zelf.
Eerst zal je jezelf vreemd vinden...
misschien loop je eerst wel van jezelf weg...
Maar vroeg of laat zal je toch jezelf moeten ontmoeten...
Hoe rijk kan het zijn, jezelf te ontdekken in de stilte.
Laat de spiegelende stilte maar over jou spreken...
Laat de sprekende stilte jezelf maar voorspiegelen.
Laat de sprekende spiegel je maar stil maken.
- Opwarmer: ‘in spiegelbeeld’
De deelnemers gaan per twee over elkaar staan. De begeleiding geeft situaties op die je voor een spiegel kan doen (bijvoorbeeld opmaken, tanden poetsen, dansje dansen etc.) en één van de twee moet die tonen, de ander doet hem na in spiegelbeeld.
- Ik en mijn spiegel.
Elke deelnemer krijgt een groot blad papier. Daarop tekent hij/zij een spiegel met daarin een tekening van zichzelf van kop tot teen. Bij verschillende lichaamsdelen hoort een vraag. De leiding stelt deze vragen. De leden beantwoorden deze vragen op het blad (op de lichaamsdelen) zelf.
- Voeten
Jouw voeten zijn de basis van je bestaan, daarmee ben je geankerd met de wereld.
Wat is voor jouw de basiswaarde/gedachte voor jouw leven?
- Benen
Je benen brengen jou in beweging.
Waarin leef jij je graag uit? Teken dit in je benen.
- Hart
In je hart zitten je diepste wensen en verlangens verborgen. Durf die ook na te streven in je leven.
Schrijf je diepste wens op.
- Armen
Armen heb je om mensen te omarmen, iemand vast te nemen, iemand graag te zien.
Wie zijn de belangrijkste mensen in jouw leven?
- Handen
Met je handen kan je creatief bezig zijn.
Versier je handen op een creatieve manier.
- Schouders
Schouders heb je om iets te ondersteunen, om jouw kracht onder iets te zetten.
Onder welk project of organisatie zou jij graag je schouders steken? Waarom?
- Ogen
Met je ogen zie je de anderen en de natuur om je heen. Je kan er dingen mee ontdekken en je laten raken.
Wat is het mooiste dat je ooit zag in je leven?
- Mond
Met je mond kan je jouw mening geven, kan je anderen proberen te overtuigen.
Schrijf jouw boodschap voor de wereld op.
- Neus
Je neus geeft geur aan het leven, maar je kan ze ook ophalen voor de dingen die je niet interesseren.
Waarvoor haal jij je neus op?
- Oren
Met je oren kan je luisteren naar anderen, geluiden om je heen horen.
Ben jij iemand die graag luistert naar anderen, of neem je liever zelf het woord?
- Hoofd
Je hoofd, dat is niet enkel je verstand, maar daarin zitten jouw talenten, waarmee jij iets kan betekenen voor de wereld.
Schrijf jouw grootste talent op.
Nadien gaat men per 3 zitten. Bedoeling is om zichzelf voor te stellen aan de anderen aan de hand van de dingen die men op het blad heeft opgeschreven.
- Anderen bespiegelen mij
Lees de tekst van ‘De eekhoorn en de spiegel’ (Zie ‘Bijlage7_De spiegels onthullen_tekst eekhoorn en de spiegel’).
Soms geraak je er alleen niet uit. Je kan niet steeds in je eigen spiegel blijven kijken, maar je hebt ook andere mensen nodig die als een spiegel voor je kunnen zijn.
Op de achterkant van het grote blad wordt een lijn getrokken. Elk lid schrijft bovenaan zijn naam. De bladen worden verspreid in het lokaal. De leden mogen nu in tijdschriften bladeren, op zoek naar tekst, beelden, foto’s, etc die de andere leden typeren. Men mag die dingen uitknippen en opplakken, waarvan men vindt dat die bij een ander passen. Men mag er ook zelf woorden, kwaliteiten of zinnen bijschrijven.
(OPGELET: men mag enkel plakken op het bovenste deel, het onderste deel hebben we straks nog nodig.)
Nadien komt men terug in de grote groep. Men legt de collage voor zich uit. Men bekijkt wat erop kleeft. Eerst mag iedere deelnemer zelf commentaar geven bij de collage. Daarna kunnen de anderen de collage becommentariëren en/of vragen stellen.
- Ik spiegel mij aan anderen
Het is niet enkel goed te weten hoe ik mezelf zie en hoe anderen mij zien. Het is ook goed om mensen te hebben waar je naar kan opkijken, waar je jou aan kan spiegelen.
Elk mag op het onderste deel van zijn blad nu verschillende vormen van spiegels tekenen. In deze spiegels worden de namen opgeschreven van mensen naar wie men opkijkt. Men mag er ook bijschrijven waarom dit zo is.
Nadien stelt iedereen zijn ‘be-spiegelingen’ voor aan de grote groep.
- Afsluiter
Op het einde kan iedere deelnemer nadenken over een zin of woord, een boodschap die men mee naar huis neemt na deze activiteit. Elk lid mag dit opschrijven met stift op een spiegel. Deze spiegel kan dan in het lokaal worden opgehangen.
(Voor een spiegel, kan je gerust eens een kijkje nemen in de kringwinkel in jouw buurt)Op zoek op naar meer inhoudelijke werkvormen?
Surf naar www.ijd.be
Materiaal
Spiegels, grote bladen papier, balpennen, stiften, kleurpotloden, tijdschriften, schaar, lijm, dikke stift, tekst “De spiegels onthullen” (zie ‘Bijlage7_De spiegels onthullen_tekst eekhoorn en de spiegel’)