Details

Duur: 20 minuten

Groepen: 2

Leeftijd: van 6 tot 83 jaar

Spelers: van 4 tot 7

Soort: andere

Terrein: buiten

Thema's: andere

Spaspispel ® aantal spelers: 4 + 1 scheidsrechter + ev. 1 of meer spaspenjongens leeftijd: 6 t.e.m. 83 benodigdheden: 1 volledige spaspiset + tafel waarop spaspiboard getekend wordt Historiek Het spaspispel werd in 2008 uitgevonden tijdens het bivak van Chiro Harlekijn in Nieuwkerke (Heuvelland). Zoals bij de meeste wereldschokkende ontdekkingen het geval is, berust de totstandkoming van het Spaspispel op puur toeval, een combinatie van verveling en irritante mensen. Enkele definities Spasp: wordt gebruikt voor zowel het spelinstrument (een stift colorella star fine van het merk Pelikan) als de deelnemer die de spasp speelt. Spaspenjager: idem, de spaspenjager is een pen van het merk bic Spaspiset: een volledige spaspiset bestaat uit één spasp en twee spaspenjagers Spauze: wanneer een spaspenjager op de grond valt mag één van de spelers-spaspenjagers "spauze" roepen waarna het spel wordt "gespauzeerd" zodat hij/zij de spaspenjager kan oprapen. Ja-guar: aanvaard alternatief voor het verboden woord "Ja" Het Spaspiboard - Het spaspiboard heeft de afmetingen van een gemiddelde tafel. Voor Spaspi X-treme worden extreem lange tafels gebruikt. Spelverloop De spaspen bevinden zich aan de smalste gedeelten van het spelterrein. Zij proberen de spasp twintig maal naar elkaar toe te spelen (over tafel schuiven) zonder dat deze op de grond valt of geraakt wordt door één van de spaspenjagers die worden gespeeld door de deelnemers aan de brede zijde van het bord. Wordt de spasp geraakt of is hij gevallen, dan schuiven de deelnemers één plaats op in tegenwijzerzin. Hierdoor worden de spaspen spaspenjager en omgekeerd. Ook dit team probeert nu de spasp twintig maal naar elkaar toe te spelen. Let wel: mocht de spasp na vijf maal vallen of geraakt worden, dan neemt het team deze punten mee naar de volgende beurt. Regels - Spaspenjager noch spasp mag met de hand gespeeld worden in de middenste ruit van het speelveld - Geen van de spelers mag het woord "Ja" gebruiken. Indien het wordt opgemerkt vervallen de punten van het betreffende team en moeten de spelers weer vanaf nul beginnen. Anderstalige varianten en woordspelingen zijn wél toegestaan. Na een overwinning moeten de spelers nog 38 seconden wachten vooraleer het gebruik van "Ja" is toegestaan. De enige uitzondering op de ja-regel is de "spauze" waarin het woord wel mag worden gebruikt. - De beurt vervalt en er wordt doorgeschoven bij: (a) vallen van de spasp (b) raken van spasp door de spaspenjager - Als de spaspenjager valt dan mag één van de twee spelers-spaspenjagers "spauze" roepen. Het spel wordt dan "gespauzeerd" wat de spaspenjager de kans geeft om zijn instrument op te rapen. De spasp die gespeeld werd tijdens het roepen van spauze wordt meegeteld in de puntenrekening - Als de dop van de spasp loskomt krijgt het team van de spaspen er vijf punten bij. - Wordt vals spel geconstateerd dan gaan er drie punten af. - Valse beschuldiging leidt eveneens tot het verlies van drie punten. - Als er een vogel op het speelveld kakt wordt de sessie op deze tafel voor dertig minuten opgeschort.

Opmerkingen

de speluitleg kan gedownload worden op http://www.chiroharlekijn.cjb.net filmpjes: http://nl.youtube.com/watch?v=JDT7n7u_JPA http://www.youtube.com/watch?v=DQgU69xRZ-A