Scrabble in het donker
Details
Duur: 120 minuten
Intensiteit: zwaar
Er is niets zo leuk als een gezelschapsspel. Geen zin in één high tech spel vandaag? Geen probleem, vintage is hip tegenwoordig. De keti’s spelen vandaag een klassieker van formaat: Scrabble! Maar dit keer wel in een geüpgrade versie.
Doel van het spel
Dit is een spel in twee groepen. De keti’s moeten proberen het langst mogelijke woord te maken met de letters die ze hebben. Die kunnen ze vinden door in een kamer te gaan zoeken. Hun tijd is wel beperkt: ze moeten hun seconden verdienen. Ten slotte is er nog één probleem: ze kunnen de letters niet zien. Dit spel wordt gespeeld in een dark room! De groep die er in slaagt het langste woord te maken, wint het spel!
Voorbereiding
-Leg volgend materiaal gereed:
- Verschillende letters van het alfabet in scrabble
- Lego blokjes
- communicatie middel bv gsm of walkie.
- ballonnen
-Verduister het lokaal. Zorg dat het volledig donker is. Anders is het te gemakkelijk.
-Hang ‘letters’ aan voorwerpen. Zorg ervoor dat het voorwerp en de letter matchen. Hang bijvoorbeeld een ‘g’ aan een ‘gsm’ of een ‘k’ aan een kroonkurk. Om het spel moeilijker te maken, kunnen jullie de meest gezochte letters (klinkers) aan kleine voorwerpen hangen.
-Verstop de voorwerpen met de letters in het lokaal.
Spelverloop
Verdeling in groepjes.
Geef elke keti een letter van het scrablespel. Laat hen proberen om andere keti’s te zoeken om samen zo’n lang mogelijk woord te vormen. Probeer hen aan de hand van de groepjes die gevormd zijn, in twee gelijke groepen te delen. Lukt het niet, doe het dan gewoon nog eens opnieuw.
Seconden verdienen.
Laat de keti’s opdrachten doen tegen elkaar. Als ze een opdracht goed uitvoeren, verdienen ze seconden. Deze seconden kunnen ze gebruiken om op zoek te gaan naar voorwerpen in de ‘dark room’. Hieronder vind je een lijst met opdrachten die je hen kan geven. Verzin er nog enkele bij!
Opdrachten:
-Constructie bouwen
Laat van elke ploeg zich een iemand afzonderen met een walkytalky/gsm en een lego-constructie. Laat de rest van de ploeg in een andere kamer zitten met het zelfde aantal legoblokjes en ook een gsm of walky. Geef hen de opdracht om de construtie na te bouwen. De afgezonderde keti moet dus zo goed mogelijk instructies geven. De eerste ploeg die er in slaagt, krijgt twintig seconden om door de kamer te lopen.
-Belspel
Laat de keti’s een belspel spelen met jullie. Jullie hebben een lijst van tien dieren met de letter S. Laat elk team een dier met s zgege nom de beurt. Wie het eerst drie dieren kan raden, mag vijftien seconden in de dark room lopen.
-Ballonnen
Geef elk team zoveel mogelijk ballonnen. Het team dat in 2 minuten het meeste ballonnen kan opblazen mag 15 seconden door de kamer lopen.
-Parcours
Blinddoek van elke groep een keti, behalve een persoon. Geef elk team een parcours dat ze geblinddoekt moeten afleggen. Enkel de niet geblinddoekte keti mag instructies geven. Het team dat als eerste het parcours afwerkt, mag 15 seconden door de kamer lopen.
-Kunsthandel
Geef elk team knutselmateriaal om een zo cool mogelijk knutselwerk tem aken. Probeer dit te ruilen met iets anders van een andere leider van de Chiro. De ploeg dat het coolste voorwerp heeft, mag 15 seconden door de kamer lopen. Jullie zijn de jury en bepalen welke groep dit is!
In de donkere kamer
Als de tito’s seconden verdiend hebben, mogen ze hun seconden gebruiken om in de dark room te gaan. Hoe meer seconden ze hebben, hoe beter ze kunnen kiezen. Vertel hen dat de letter die aan het voorwerp hangt, matcht met de eerste letter van het voorwerp. Na elke opdracht, mogen ze naar binnen gaan. Elke keer dat ze naar binnen gaan, mogen ze drie voorwerpen meenemen.
Einde van het spel
Spreek op voorhand af hoe lang dit spel duurt. Op het einde van het spel moeten de keti’s proberen met hun letters een zo lang mogelijk woord te maken. De groep met het langste woord, wint het spel.