Samen in de boot stappen
Link met het thema
Petrus stapte uit de boot om naar Jezus toe te stappen. Alleen op het water voelde hij dat de wind veel sterker was dan in de boot. Daar had hij zijn vrienden en ondervond hij steun.
Wie gelooft kan zich ook eenzaam voelen en tegenwind krijgen. Uit de boot, los van andere vrienden en geloofsgenoten, komen vragen vaak hard aan:Waarom geloof je? Denk je echt dat God bestaat?, … Niet makkelijk om een antwoord te vinden.
Zoek jij ook een boot op om je gesteund te weten in je zoektocht naar geloof? Of klaar je de klus alleen?
Doel
De jongeren ervaren dat samenwerken een meerwaarde biedt
De jongeren kunnen aangeven hoe de gemeenschap voor hen een steunpunt kan bieden in hun geloofsbeleving
Verloop
1. Actief spel
Opstelling
Je maakt een boot door 4 stoelen in een vierkant te zetten en met touw te verbinden. De boot ligt in het water. Aan het andere uiteinde van het terrein of zaal, ergens tegenover de boot, baken je de wal af (bijvoorbeeld door met krijt een lijn te tekenen op de vloer).
Bij het begin van het spel neemt er één jongere plaats in de boot. Deze persoon mag in geen geval uit de boot stappen gedurende het spel. De andere leden van de groep staan aan wal. Zij mogen niet voorbij de lijn op de vloer.
Spelverloop
De speler die al in de boot zit, krijgt nu een opdracht of vraag. Als die opdracht of vraag juist beantwoord wordt mag er één jongere (of 2 indien je met een grote groep werkt) van aan wal in de boot stappen. Alle jongeren in de boot mogen helpen de volgende opdracht of vraag tot een goed einde te brengen. Als ze juist zijn mag er weer één jongere (of 2) in de boot stappen enz...
Bij een fout antwoord gebeurt er niets en blijft iedereen waar hij is.
Het uiteindelijke doel van het spel is om met de hele groep in de boot te stappen.
Tip
Als je merkt dat de mensen in de boot geruime tijd blijven vastzitten en het juiste antwoord niet vinden, kan je aan de jongeren die zich aan wal bevinden de kans geven om de opdracht te helpen volbrengen. Ze moeten dit dan wel binnen een bepaalde tijdslimiet doen (bijvoorbeeld 1 minuut). Als ze de opdracht tot een goed einde brengen binnen de aangegeven tijd dan mag er weer 1 (of 2) jongere in de boot stappen.
Mogelijke opdrachten
- De jongeren die aan wal staan moeten proberen zoveel mogelijk voorwerpen in de boot te gooien. Je kan hiervoor letterkoekjes, snoepjes, lucifers, … gebruiken. De jongeren in de boot moeten ervoor zorgen dat er zo weinig mogelijk voorwerpen in de boot liggen door de voorwerpen terug aan wal te gooien. Je doet dit gedurende een aantal minuten en als er na het eindsignaal geen voorwerpen in de boot liggen dan is de opdracht succesvol volbracht. Je kan deze opdracht best in het begin van het spel en ergens halverwege het spel spelen. Dit toont duidelijk het contrast aan van wat het is om er alleen voor te staan en hoeveel beter deze opdracht lukt als je met een groep kunt samenwerken.
- Wat is de som van alle leeftijden van alle groepsleden samen? De persoon in de boot mag eventueel aan de personen aan wal hun leeftijd vragen maar ze mogen hem niet helpen bij het rekenwerk.
- Zoek 4 spreekwoorden waar het woord water in voorkomt. Mogelijke oplossingen: Water bij de wijn doen. Stille waters hebben diepe gronden. Zij lijken als 2 druppels water op elkaar. Hij heeft al vele watertjes doorzwommen. Zo gezond als een visje in het water. Het water loopt altijd naar zee. Dat is in het water gevallen. …
- Maak een lijstje van minimum 15 woorden waar het woord water in voorkomt.
Mogelijke oplossingen: waterman, zeewater, wateroppervlakte, kraantjeswater, mineraalwater, waterleiding, waterval, waterverf, waterpeil, regenwater, waterballet, waterrat, waterschildpad, waterdicht, waterbed, waterlelie, waterpolo, waterschaarste, watersnood, waterpas,…
- Drink 2.5 liter water uit (enkel de jongeren die zich in de boot bevinden). Houd er rekening mee dat deze opdracht best door meerdere personen uitgevoerd wordt omwille van de kans op watervergiftiging.
- Maak met de eerste letter van de naam van de personen die nog aan wal staan een nieuw woord (bijvoorbeeld: Marijke = Masker, Stijn = Slang, Audrey = Appel, …)
- Beeld zoveel mogelijk dingen uit. De jongeren aan wal raden wat je uitbeeldt. Las een tijdslimiet in. (bijvoorbeeld: meer dan 5 geraden dingen in 1 minuut.) Eén persoon uit de boot mag niet meer dan 2 dingen uitbeelden, zo voorkom je dat één persoon alles doet. Mogelijke dingen om uit te beelden kunnen zijn: een kapitein, een duikboot, een vis, een kano, een waterpomp, een bad, het roer van een schip, zwemmen, een visser, …
- Maak een klerenketting van 20 kledingstukken enkel met wat de jongeren in de boot aan hebben.
2. Nabespreking
Stoom afblazen: Hoe voel je je na het spelen van het spel? Hoe vond je het spel?
Verschillende gebeurtenissen tijdens het spel:
Aan de jongere die eerst alleen in de boot stond: Wat voelde je toen je er in het begin van het spel helemaal alleen voor stond? Veranderde dit toen er anderen in de boot stapten?
Aan de jongeren die aan wal stonden: Wat voelde je toen je dat ene groepslid in de boot zag? Wou je hem helpen?
Wat is je bijgebleven: Wat is het voordeel om met velen in de boot te stappen?
Linken met de realiteit:
Is je Plus/Jokri/Kringgroep voor jou een boot? Is het een geloofsboot? Waarom ben jij in die boot gestapt?
Vind je steun bij de groep? Ook als het op geloven in God aankomt? Bijvoorbeeld: in de klas, Jokri/plus/kring groep, je familie, jeugdbeweging,…
Zou je gemakkelijker voor je geloof durven uitkomen als je onder mensen bent die ook in de boot van het geloof zijn gestapt?
3. Creatieve verwerking
Je kan eventueel na de bespreking een creatieve verwerking voorzien. Je tekent op een groot vel papier een zee met een grote boot, drijvend op de zee. Je geeft de jongeren elk een blad papier en laat hen zichzelf tekenen. Ze knippen daarna hun tekening uit en plakken dit in of uit de boot, afhankelijk van de plaats die ze verkiezen tegenover de boot. Je kan de tekening de titel geven: “Samen in de boot (van het geloof).” Hang de tekening achteraf in je lokaal. Het kan voor de jongeren een symbool vormen om aan te tonen dat ze mogen behoren tot een gemeenschap die voor hen een steunpunt kan zijn in moeilijkere dagen.
Op zoek op naar meer inhoudelijke werkvormen?
Surf naar www.ijd.be
Materiaal
st1\:*{behavior:url(#ieooui) } /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:Standaardtabel; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman","serif";}4 stoelen, touw, krijt, snoepjes, letterkoekjes, lucifers, 2.5 liter water, papier, balpen, groot vel papier, verf, kleurpotloden, scharen, lijm