Opstapje bij een geëngageerde bijeenkomst
Details
Bijlages
- Bijlage_Opstapje2__bijbelverhaal.pdf
- Bijlage_opstapje3.pdf
- Bijlage_opstapje4___leven_p_damiaan.pdf
- Bijlage_opstapje1.pdf
- Bijlage_opstapje5___eigenschappen.pdf
Duur: 210 minuten
Groepen: 1
Intensiteit: matig
Leeftijd: van 12 tot 14 jaar
Spelers: van 6 tot 25
Soort: andere
Terrein: binnen
Thema's: andere
Voorbereiding:
onderschat niet dat het wat tijd vraagt om het lokaal in te richten en de posten klaar te zetten (cf. opbouw beneden).
Link met het thema:
God spreekt tot ons door heiligen, en door mensen die ons het goede voorleven. Heilig is hij (nog) niet, maar een bron van inspiratie voor velen is vb. pater Damiaan; die onlangs nog Vlaanderens ‘grootste Belg’ werd.
(Een heilige is iemand die zo bijzonder goed, gelovig, rechtschapen is geweest dat hij/zij een grote invloed op het leven op aarde had.)
Doelstelling:
- Kennismaken met pater Damiaan
- Met de deelnemers het verband leggen tussen het christelijke verhaal en inzet voor de wereld rondom je
Verloop:
Deel 1: inleiding (5’)
Praktische suggesties:
Ontvang de deelnemers in een apart lokaal, waar je de activiteit inleidt; het zal straks des te eenvoudiger zijn om de rust in de “stille ruimte” te bewaren.
Inhoudelijk:
Straks gaan we naar …… om te helpen bij / ons in te zetten voor / …
In het volgende half uur (zeg vooral duidelijk hoe lang dit gaat duren, dan weten de deelnemers waaraan en waaraf) willen we daar even bij stilstaan en dat doen we zo:
Speluitleg:
In de ruimte hiernaast is op verschillende plekken iets te zien, te horen, te schrijven, … en het heeft allemaal iets te maken met pater Damiaan. Je mag er rondlopen, je ogen en oren de kost geven, van het ene naar het andere …
Dit zijn de spelregels:
1) We gaan in stilte binnen en bewaren ook binnen de stilte
2) wie dringend iets moet zeggen, mag terug buiten lopen of schrijft desnoods een briefje
Deel 2: bezoek aan de “stille ruimte” (30’)
Post 1: Muziek (met koptelefoons)
Opbouw: Zet volgens de grootte van de groep 2 of 3 cd-spelers met koptelefoon / oortjes klaar. Kies bijvoorbeeld een cd met wereldmuziek; zorg dat zeker ook het cd-hoesje er bij ligt, zodat de deelnemers weten welke muziek ze beluisteren.
Voorzie ook een groot blad en wat schrijfgerei, zodat de deelnemers iets kunnen opschrijven.
De opdracht staat of hangt bij de cd-spelers (Bijlage_opstapje1).
Opdracht: Luister naar de muziek. Wat is dit voor muziek ? Welk gevoel roept deze muziek bij je op ? Je mag hier iets van opschrijven.
Post 2:
Opbouw: laat de beelden van de Damiaanactie op de cd-rom doorlopend lopen op een computerscherm of via een projectie (zorg vooral dat je computer niet in slaapstand kan geraken).
De opdracht staat of hangt bij de computer (Bijlage_opstapje1).
Leg ook wat A6 papier (postkaartformaat) en schrijfgerei klaar.
Opdracht: Bekijk de foto’s op het beeldscherm. Wat zou je schrijven op een kaartje aan de medewerkers van de Damiaanactie ? Schrijf het maar op.
Post 3: Bijbels verhaal (Mc 1,40 e.v.)
Opbouw:
Leg de Bijbel goed zichtbaar open en hang er het uitvergrote verhaal bij. Zorg dat de grote kaars brandt, zodat ze de kleintjes kunnen aansteken. Zet de theelichtjes rond de grote kaars.
Opdracht: Wie of wat heeft jouw wel eens ontroerd ?
Wie wil mag een kaarsje aansteken,
als teken van dank,
voor alle mooie dingen die je wel eens ontroerd hebben,
een schouderklopje, een arm om je heen, een vriendschappelijk duwtje in de rug, …
Post 4: Flappengesprek
Opbouw: Schrijf centraal op 1 of 2 grote flappen “ik zet me in voor …, want…”; leg ze klaar, samen met wat alcoholstiften; ter inspiratie leg je de kaartjes van bijlage 3 erbij.
Opdracht: Vul maar aan op de flap: waarvoor wil jij je inzetten ? Waarom ? En hoe ?
Je mag ook reageren op de kaartjes.
Post 5: Levensverhaal van pater Damiaan
Opbouw: hang de teksten en foto’s (Bijlage_opstapje4) duidelijk zichtbaar en leesbaar op; zet er een schaal met zuurtjes bij en een kaartjes met eigenschappen (Bijlage_opstapje5); wat papier en schrijfgerei.
Opdracht 1: Kies uit de kaartjes het woord dat best bij pater Damiaan past; leg het in de schaal met de zuurtjes – je mag een zuurtje nemen.
Opdracht 2: Passen zuurtjes bij het leven van pater Damiaan ? Wat vind jij daarvan ? Schrijf maar op.
Deel 3: Korte nabespreking (10’)
Werkvragen:
- hoe was het om dit te doen ?
- hoe was het om stil te zijn ? lukte het gemakkelijk ? duurde het lang ? …
Deel 4: Sociale actie (2 u)
Trek er met je groep op uit voor wat “sociale actie” (al dan niet in het actie-weekend van de damiaanactie).
Bij de welzijnszorg-afdeling van je bisdom kan je ongetwijfeld ook terecht voor suggesties van plekken waar je in je buurt heen kan. Hun contactgegevens vind je op:
http://www.welzijnszorg.be/regionaal/
Op zoek op naar meer inhoudelijke werkvormen?
Surf naar www.ijd.be
Materiaal
- algemeen: papier, schrijfgerei, opdrachtkaarten (Bijlage_opstapje1) - P1: 2 of 3 cd-spelers met koptelefoon en wereldmuziek - P2: computer, Mapje Bijlage_opstapje_foto’s Damiaanactie - P3: bijbel, uitvergrote bijbeltekst (Bijlage_opstapje2), een grote kaars, minstens evenveel theelichtjes als deelnemers- P4: 1 of 2 grote flappen en alcoholstiften, voorbeeldredenen (Bijlage_opstapje3)
- P5: levensverhaal pater Damiaan (Bijlage_opstapje4), kaartjes (Bijlage_opstapje5), een grote schaal, zuurtjes