Online spel: Verkiezing Viroloog van Vlaanderen
Details
Bijlages
- opdrachten_verkiezing_viroloog_van_vlaanderen.pdf
- gemeenten_verkiezing_viroloog_van_vlaanderen.pdf
- verkiezing_viroloog_van_vlaanderen_-_extra_bijlagen_opdrachten.zip
- gemeenten_viroloog_van_vlaanderen.docx
Duur: 90 minuten
Intensiteit: zwaar
Leeftijd: van 12 tot 99 jaar
Spelers: van 10 tot 100
Soort: Online activiteit
Terrein: binnen
Thema's: Virus
Concept
Iedereen die wil meespelen moet zich “aanmelden” door te reageren op een Facebookpost. Vervolgens worden de deelnemers in onderzoeksgroepen verdeeld van ongeveer 10 personen en 1 hoofdviroloog (=begeleider). Elke onderzoeksgroep heeft zijn eigen groeps-chat. Vanaf daar neemt de begeleider het over en kunnen deelnemers eigenlijk zelf aan de slag.
Het doel van het spel is om je hoofdviroloog in zoveel mogelijk Vlaamse gemeenten ereburger te maken. Ereburger kan je worden door een gemeente virusvrij te maken.
We geven geleidelijk aan steeds meer gemeenten vrij waar besmettingen zijn. Deze lijst is omschreven in codetaal (nl. emoji’s). Als een onderzoeksgroep de naam van een gemeente kan raden (in hun groepje), krijgen ze van de begeleider de opdracht van die gemeente. De groep die die opdracht als eerste kan oplossen, maakt deze gemeente virusvrij en wordt daar ereburger. Om de 10 minuten geven we op Facebook ook een update van de kaart van Vlaanderen en dan kan je zien welke groep er aan het winnen is.
Groepsverdeling
Verloop
Taak spelbegeleiders
Er is 1 messengergroep waarin alle spelbegeleiders zitten
- Hierin kunnen spelbegeleiders vragen stellen als er iets niet duidelijk is.
- Hierin posten ze de opdrachten die hun onderzoeksteam heeft opgelost.
- Om te bepalen welke onderzoeksgroep een gemeente wint, telt de tijd waarin de spelbegeleider van die groep iets post in de gezamenlijke spelbegeleidersgroep.
Per onderzoeksgroep 1 spelbegeleider
Taken:
- Messengergroepje aanmaken met juiste deelnemers.
- Interactie in het groepje monitoren (kennismaking in begin, motiveren, …)
- Vragen beantwoorden over het spel.
- Als iemand uit je groepje een gemeente raadt (= juist nummer en gemeente), stuur je de opdracht en eventuele bijlagen die bij deze opdracht horen in het groepje. LET OP: kijk zeker na dat je geen oplossingen mee verstuurt!
- Eerlijk controleren of opdrachten juist zijn.
- Als opdracht is vervuld, dit asap in de begeleidersgroep zetten. Enkel “Groep x opdracht y gedaan.”
- Je groep mag zelf beslissen hoe ze dit aanpakken en hoe ze communiceren. Als ze veel opdrachten tegelijk doen en resultaten los door elkaar posten zal je tijd verliezen met het controleren, als je in begin tijd neemt om afspraken te maken zal dit tijd winnen later. Stimuleer dit als begeleider en deel deze verantwoordelijkheid met je team.
- Op het einde van het spel filmpjes/foto’s doorsturen naar de begeleidersgroep.
Taken gamemaster
- Bijhouden welke groep welke opdracht als eerste heeft volbracht.
- Facebookbericht aanpassen met winnaars/oplossing en nieuwe gemeenten
- Kaart aanpassen + uploaden op Facebook
- Vragen beantwoorden in begeleidersgroep