Ik en de wereld rondom wij
Details
Bijlages
Duur: 120 minuten
Groepen: 5
Leeftijd: van 16 tot 99 jaar
Spelers: van 15 tot 99
Soort: bordspelen
Terrein: kleine ruimte
SPELVERLOOP
Voorbereiding & groepsindeling:
Ø Spelbord
Dit wordt gemaakt aan de hand van een soort plattegrond van een dorp, waar een aantal discussieonderwerpen en opdrachten in verwerkt worden.De namen van de pleintjes en straten kan je aanpassen volgens jouw bestaand dorp.Zie ook het spelbord in bijlage.
Dit wordt gemaakt aan de hand van een soort plattegrond van een dorp, waar een aantal discussieonderwerpen en opdrachten in verwerkt worden.De namen van de pleintjes en straten kan je aanpassen volgens jouw bestaand dorp.Zie ook het spelbord in bijlage.
Ø Groepsverdeling
Voor de –16 als +16 hebben we hetzelfde schema.De werkelijke inhoud van verschillende onderdelen wordt aangepast volgens de leeftijdsgroep.
Over zichzelf praten, over wat men doet, waarom men iets doet is soms wel eens moeilijk voor –16 en/of +16.Daarom zorg je best dat je groepsindeling goed gebeurt.Jongeren die echt niet samen willen werken, zet je best niet bij elkaar in een groep.
Voor de –16 als +16 hebben we hetzelfde schema.De werkelijke inhoud van verschillende onderdelen wordt aangepast volgens de leeftijdsgroep.
Over zichzelf praten, over wat men doet, waarom men iets doet is soms wel eens moeilijk voor –16 en/of +16.Daarom zorg je best dat je groepsindeling goed gebeurt.Jongeren die echt niet samen willen werken, zet je best niet bij elkaar in een groep.
Ø Taakverdeling
1.Welkom en speluitleg
-bedoeling is om zo snel mogelijk alle pleintjes te bezoeken en bijbehorende opdrachten uit te voeren
2. Indeling in groepjes van +/- 5 personen.
3. Vanaf dat de groepen bezig zijn, zijn volgende personen nodig:
-één persoon aan het spelbord
-3 personen aan de opdrachten opdrachten – en discussiepapiertjes om al het nodige materiaal van de verschillende groepen te maken.Deze personen houden ook de resultaten bij van de opdrachten en discussies van de verschillende werkgroepen.
-bij –16 kan er best gezorgd worden dat er begeleiding is per groepje
1.Welkom en speluitleg
-bedoeling is om zo snel mogelijk alle pleintjes te bezoeken en bijbehorende opdrachten uit te voeren
2. Indeling in groepjes van +/- 5 personen.
3. Vanaf dat de groepen bezig zijn, zijn volgende personen nodig:
-één persoon aan het spelbord
-3 personen aan de opdrachten opdrachten – en discussiepapiertjes om al het nodige materiaal van de verschillende groepen te maken.Deze personen houden ook de resultaten bij van de opdrachten en discussies van de verschillende werkgroepen.
-bij –16 kan er best gezorgd worden dat er begeleiding is per groepje
Start van het spel:
Elke groep heeft een pion en vertrekt op een willekeurige plaats.Door met een dobbelsteen te gooien gaat men een aantal plaatsen verder in een zelfgekozen richting.
Elk plein krijgt een gespreksopdracht, van elke straat worden er 2 of 3 vakjes met een cijfer gemerkt, dat dan met een opdracht overeenkomt.Men zoekt de juiste opdracht uit om ze direct uit te voeren. Voorbeelden van gespreksopdrachten en opdrachten zitten in bijlage.
De groepen voeren niet allemaal dezelfde opdrachten uit.
Na de uitleg hoe het spel in mekaar zit, wordt het spel afhankelijk van de inzet van de leden al of niet verder geleidt.
De groepen spelen onafhankelijk van mekaar, hebben soms wel andere groepen nodig om een opdracht uit te voeren.
Elk plein krijgt een gespreksopdracht, van elke straat worden er 2 of 3 vakjes met een cijfer gemerkt, dat dan met een opdracht overeenkomt.Men zoekt de juiste opdracht uit om ze direct uit te voeren. Voorbeelden van gespreksopdrachten en opdrachten zitten in bijlage.
De groepen voeren niet allemaal dezelfde opdrachten uit.
Na de uitleg hoe het spel in mekaar zit, wordt het spel afhankelijk van de inzet van de leden al of niet verder geleidt.
De groepen spelen onafhankelijk van mekaar, hebben soms wel andere groepen nodig om een opdracht uit te voeren.
Bijlage :
Voorbeeld spelbord
Speelplaats (school) | Moerdijk | Maïsveld (landbouw) | Jeugdpad | Café (dorp) | ||||||||||||||||
Pastorijstr. | Burgemeester | |||||||||||||||||||
Moerdijk | 20 | 5 | Laan | Jeugdroad | ||||||||||||||||
13 | Straatje | Slakkestr. | 9 | |||||||||||||||||
1 | Van Plezier | 18 | 4 | 11 | ||||||||||||||||
3 | 16 | |||||||||||||||||||
Materiaal
SPELVOORBEREIDING
Materiaal:
ü tafels, stoelen
ü knutselmateriaal (papier, schrijfmateriaal, …)
Uitnodiging:
ü gemeente-informatie-blaadje, zogezegde brief van “burgemeester en schepenen”, …
Inkleding:
ü het lokaal kan omgetoverd worden tot een mini-dorp met maquettes van het gemeentehuis, kerk, klj-lokaal, sportcentrum , …