Hoe promoot ik mijn Chirogroep?

Details

Duur: 60 minuten

Intensiteit: matig

Leeftijd: van 18 tot jaar

Spelers: van 10 tot 20

Soort: methodiek

Thema's: netwerk

Samenvatting: 
Bordspel met een aantal stellingen, weetjes en opdrachten over 'hoe promoot ik mijn Chirogroep?'. Ideaal voor groepsleidingsavonden om ideetjes op te doen voor de eigen Chirogroep.
 
 
Verloop: 

Als leider of leidster heb je ongetwijfeld zelf al een of andere promoactie op poten gezet of aan ledenwerving gedaan.  Dan weet je waarschijnlijk ook hoe moeilijk het voor groepsleiding is om dat in goede banen te leiden.  Daarbij zijn heel wat groepsleiders en groepsleidsters niet op de hoogte van het aanbod aan bekendmakings- en promotiemateriaal van Chirojeugd Vlaanderen.  Daarom hebben we een pakket gemaakt waarvan we denken dat elk gewest het wel kan gebruiken.

Wat je in dit pakket vindt, is een kant-en-klare avond om groepsleiding bijeen te brengen.  Je kunt het zelf nog op smaak brengen met een eigen inkleding, maar het basisrecept staat al op papier. Ook als je maar een keer in het jaar je groepsleiding bijeenbrengt, kan deze avond daarvoor perfect dienen.  Anderzijds is het goeen ede methodiek om het werkjaar te beginnen.  Met Hoe promoot ik mijn Chirogroep kun je in de zomermaanden of eventueel vlak na het bivak al starten, maar het kan evened binnen het kader van je startdag. Daarnaast hoort er ook nog een folder met 10 tips bij die je kunt meegeven aan de groepsleiding.  Zo hebben ze iets in handen om mee te nemen, en wie weet nemen ze het wel mee naar hun Chirolokaal om het samen met de rest van de leidingsploeg te bespreken?  Je kunt ook gebruikmaken van de pr-brochure. Veel succes ermee!

TIPS:

  • Gebruik deze methodiek aan het begin van het Chirowerkjaar: zo kan de groepsleiding veel frisse ideeën opdoen en ze meteen dat jaar nog gebruiken.
  • Begin met een instapmoment.  Kook bijvoorbeeld voor je groepsleiding en laat ze van je kookkunsten proeven voordat de vergadering begint.
  • Laat naast de groepsleiding ook twee geïnteresseerde leidingsmensen meekomen: naar opvolging toe voor de komende jaren, als stimulans, enz.
  • Schrijf de mail of uitnodiging vanuit je eigen naam, dat klinkt een pak persoonlijker.  Doe hetzelfde in de aanspreektitel, spreek de groepsleiding ook persoonlijk aan. 
Opmerkingen: 
De evoluties van de sociale media van de laatste jaren zit hier niet bij in. Maak gerust zelf een paar extra kaartjes.

 

Materiaal

Inhoud methodiek: bundel voor gewestmedewerk(st)er (word-bestand) stelling, promo- en goebezigkaarten (pdf-bestanden) promopolyspelbord (pdf-bestand) bundeltje met 10 tips rond promotie (pdf-bestand) Extra: dobbelsteen pionnen