GROEPSTENTOONSTELLING
Details
Duur: 240 minuten
Intensiteit: matig
Leeftijd: van 12 tot 16 jaar
Spelers: van 4 tot 25
Thema's: fantasie
Creatieve tentoonstelling waarin jongeren zichzelf kunnen tonen.
VERLOOP
Organiseer een creatieve tentoonstelling. Enkele mogelijkheden zijn:
- Superfan: Jongeren zetten hun idolen of hobby’s in de verf.
- Fotoshoot: Koop een aantal hippe tijdschriften. Blader erdoor met de jongeren. Kies enkele knappe reclames uit en probeer die zo perfect mogelijk na te maken. Toon de foto’s in je tentoonstelling. Een ander idee voor een leuke fotoshoot werd geïnspireerd door een zeer leuk boekje over trucagefotografie (door Willemien Mommersteeg, uitgeverij Cantecleer). Enkele ideetjes:
- Acrobaten: Leg enkele effen doeken op de grond. Door tafels, stoelen of kasten op hun kant op de grond te leggen en zelf op de grond te gaan liggen, kan je leuke effecten bedenken zoals een kast balanceren op 1 vinger, met je teen op de rand van een stoel staan die met 1 poot balanceert op de rand van een tafel … Op die manier kan je ook de gekste acrobatenkunstjes nabootsen. En je kan jongleren met allerlei voorwerpen. Zorg voor een hoge trapladder om alles goed te fotograferen. Met Photoshop kan je de achtergrond wegnemen.
- Afgerukt hoofd: Hang twee zwarte doeken horizontaal boven elkaar. Laat ze mooi op elkaar aansluiten. Een speler gaat voor de doeken zitten en stopt z’n hoofd achter het bovenste doek. De andere speler gaat achter de doeken zitten en komt met het hoofd piepen voor het bovenste doek. Je kan nu grappige effecten bedenken waarbij iemands hoofd naast zijn lichaam staat.
- Groot en klein: Twee mensen zitten naast elkaar, maar de ene zit verder van de camera dan de andere. Op die manier lijkt hij of zij veel kleiner dan wie dichter bij de camera zit.
- Bodypainting: elkaar beschilderen en vervolgens een levende tentoonstelling organiseren. Je kan ook foto’s maken van de beschilderde lichamen en ze in een tentoonstelling bekendmaken.
- Maak een schilderei: voorzie een heleboel eieren voor de opdracht. Maak hiermee een mooi schilderij (een adembenemend wintertafereel, een abstract meesterwerk van Picasso …). Het is handig als de jongeren gebruik kunnen maken van een vuurtje, mixer en ander keukengerief. Zo kan je van een spiegeleitje een leuke zon maken, opgeklopt eiwit kan dienen als wolken of sneeuw. Vergeet ook de eierschalen niet! Zoek desnoods voor inspiratie op voorhand al wat prenten of foto’s die je achteraf zo goed mogelijk probeert na te maken.
- Held voor één dag: Zorg voor een stapel verkleedkleren en knutselmateriaal. De jongeren bedenken even welke superheld ze willen zijn (een bestaande of zelf verzonnen) en gaan aan de slag. Maak met karton een sjabloon om je superheldlogo overal op te zetten, spuit je haren in een andere kleur of zorg voor een heldhaftig kapsel. Een cape mag zeker niet ontbreken. Echte superhelden beschikken ook over attributen, bovennatuurlijke krachten en af en toe zelfs een speciaal vervoersmiddel … Een cd met enkele superhelddeuntjes kunnen je helpen de sfeer op te snuiven. En dan? Doe een heuse fotoshoot met deze helden in actie. Voor de tentoonstelling kan je bovendien nog een ruimte inkleden met spectaculaire belichting, donder en bliksem, attributen van de helden, enzoverder.
- Fotoroman: Laat de jongeren in groepjes van vier à vijf brainstormen over typische situaties waarin ze zelf terechtkomen met hun vrienden, in hun klas. Laat de jongeren het verhaal uitschrijven in een aantal scenes. Neem van elke scene een foto die zeer duidelijk weergeeft wat er gebeurt (een beetje overacting kan helpen). Laat de jongeren de foto’s aanvullen met tekstballonnetjes. Denk ook aan mooie aankleding van de ruimte en eventueel aan een in het oog springend aandenken. Om extra bezoekers aan te trekken kan je de tentoonstelling organiseren op het moment van de jaarlijkse kermis, de Week van de Bibliotheek, de Week van de Amateurkunsten …
TIPS
Je kan hiervoor samenwerken met bijvoorbeeld de plaatselijke kunstacademie. Betrek eventueel ook scholen, verenigingen, de cultuurraad en andere instellingen.
NABESPREKING
Kies twee punten op een veld (bv. twee bomen) die op een tiental meter van elkaar liggen en laat jongeren zich tussen deze twee punten positioneren bij volgende stellingen:
- "Ik had hiervoor nog nooit een tentoonstelling uitgewerkt en georganiseerd."
- "Het voelt goed om zo’n uitdaging aan te gaan en eens iets nieuws te proberen."
- "Ik heb iets moeten doen dat ik eigenlijk niet wilde doen."
Hierbij is 1 kant van het veld ‘Ik ben hier helemaal mee akkoord’ en de andere kant van het veld ‘Ik ben hier helemaal niet mee akkoord’. Geef enkele jongeren de kans om even toe te lichten waarom ze zich op een bepaalde plaats hebben gepositioneerd.
Vertel de jongeren dat het goed is om af en toe uit de comfortzone te gaan en nieuwe dingen uit te proberen (zoals een tentoonstelling maken). Tegelijk is het belangrijk om je mannetje te staan en je eigen grenzen aan te geven (bv.: ‘Ik wil niet voor de camera staan.’). Lees je wat in (knaltip ‘mijn grenzen') zodat je goede info en adviezen kunt geven aan de jongeren.
Vertel de jongeren dat ze op www.noknok.be meer toffe oefeningen vinden over omgaan met grenzen, zelf ‘neen’ zeggen en nieuwe dingen uitproberen. Hang de poster op in het lokaal, en geef de jongeren een NokNok-postkaartje en sticker mee haar huis als herinnering aan de activiteit!