Groenteslag: Wie kan de meeste groenten oogsten?
Details
Bijlages
Duur: 60 minuten
Groepen: 5
Intensiteit: zwaar
Leeftijd: van 12 tot 20 jaar
Spelers: van 10 tot 30
Terrein: buiten
Thema's: Zeeslag , Groenten , Competitie
Maak groepjes van ongeveer 5-10 personen afhankelijk van hoe groot de totale groep is.
Elke groep heeft een tuin van 10 op 10 (een raster met vakjes van 0 tot 10 op A tot J). In deze tuin zijn er dus 100 vakje met elk een vruchtbaarheidsscore, deze score gaat van 0 tot 3 met als totale som van de vruchtbaarheid 50.
Uiteraard mogen de groepen deze score niet zelf kiezen. Ze komen dit pas op het einde van het spel te weten. Het is dus altijd een beetje gokken.
Elke groep mag de tuin van een andere groep 'bevruchten' met in totaal 50 punten.
0-10 min
Speluitleg en bevruchtingen van de tuinen. Elke groep krijgt een leeg raster. Daarin mogen ze cijfers van 0 tot 3 zetten. Let op dat de som van alle cijfers in totaal exact 50 is. Als het raster is ingevuld geven ze dit terug aan de spelleiders. Elke tuin wordt nu toegewezen aan een andere groep. Zij krijgen hun tuin met bevruchtingsscores pas op het einde van het spel te zien.
10-55 min
Elke groep krijgt nu opnieuw een leeg raster met hun tuin. Nu moeten de groepen proberen de grond uit hun tuin te oogsten. Hiervoor moeten ze telkens per vakje 5 acties hebben volbracht. Als voor een vakje alle 5 de acties zijn gebeurd dan wordt de grond geoogst en zal de groep het aantal groenten (cijfer van 0-3) verdienen waarmee het vakje “bevrucht” is.
5 acties:
- Ploegen: lepel een beker vol met zand en maak hier een mini-zandkasteeltje van
- Bemesten: fles poepen: bindt een touw rond je middel met een pen eraan, probeer deze pen in een flesje dat op de grond staat te mikken.
- Zaaien: blik omgooien op …m afstand met een tennisbal
- Water geven: kaarsje uitblazen met water op ….m afstand
- Oogsten: Fruittella uit een bak bloem vissen met je mond
Na een volbrachte opdracht krijgen ze een sticker (specifieke kleur per actie) en gaan deze plakken op het vakje in hun tuin.
Zorg ervoor dat de startposities (met tuinen) ongeveer even ver van de verschillende opdrachten (acties) liggen. Na het volbrengen van een opdracht moeten ze telkens terug naar hun tuin gaan om de sticker te plakken. Daarna kunnen ze terugkeren naar een nieuwe opdracht.
Extra moeilijkheid
Je kan de moeilijkheid van de opdrachten verhogen indien nodig.
Je kan een tik/ruilsysteem voorzien voor wanneer ze elkaar tegenkomen onderweg (dus niet in hun eigen tuin of bij een opdracht staan). Als iemand dan een sticker vast heeft kan je die afpakken door een spelletje blad-steen-schaar.
55-60min
Geef het eindsignaal. Nog niet alle vakjes zullen klaar zijn om te oogsten, dit hoeft ook niet anders zal het spel te lang duren.
Verzamel alle tuinen met stickers en overloop hoeveel punten elk geoogst vakje waard is. Tel alles samen en maak de winnaars bekend.