De zieke slang
De slang is ziek en ziet lijkbleek. Tijd om hem dus weer een kleurtje te geven, maar opgepast! De tegenspelers kunnen hem weer ziek maken...
Groepen: De leden worden verdeeld in 2 ploegen.
Inleiding: Elke ploeg maakt een kamp in het bos. Het kamp moet voorzien zijn van een grote boom waarop de ploegen een groot blad hangen. Op dat blad staat een slang getekend. In het kamp liggen 5 kurken een potje rode verf.
In het bos worden ook potjes verf verstopt (4 kleuren: paars, groen, geel en blauw) en elk team krijgt 4 verfborstels..
Centrale plaats: Op het centrale afgesproken punt staat er leiding met een tekening van hoe de slang er uiteindelijk moet uitzien. Elke groep heeft een verschillende voorbeeldtekening (zodat ze niet bij elkaar kunnen afkijken). De spelers mogen hiernaar kijken om te zien hoe hun slang er uiteindelijk moet uitzien, maar er is een voorwaarde aan verbonden. Per ploeg mag er slechts 1 persoon per keer komen kijken. De leiding toont ook telkens maar een deel van de slang. (bijvoorbeeld een blauwe tong) In het totaal mag elke speler van elke ploeg 1 keer kijken naar de juiste oplossing.
Begin spel: Eens de spelers de potjes met verf gevonden hebben, begint het spel. Gedurende het spel worden de potjes door de leiding verplaatst.
De spelers nemen de verf uit het potje met de daarvoor voorziene verfborstels en kleuren hiermee hun tekening in. Het is niet toegestaan om met meerdere personen van dezelfde ploeg om hetzelfde kleur verf te gaan.
Sabotage: De spelers mogen het andere team plagen door met een kurk in rode verf (die in hun kamp staat) te doppen en zo een rode stip op de tekening van de slang van het andere team te zetten. Zo zorgen ze ervoor dat de slang opnieuw ‘ziek’ wordt (ze krijgt de mazelen ☺ ) Maar in het kamp staan ook wachters: als zij de tegenspeler zien afkomen met een kurk met rode verf, kan ze die persoon verhinderen de stip op het blad te plaatsen. Blad-steen-schaar vormt hier de oplossing. Als de speler met de rode kurk wint, mag hij een stip op de slang zetten, anders wordt de kurk aan de bewaker gegeven. Door je kamp goed te bewaken kan je dus extra kurken verdienen! ( om op die manier zelf het andere kamp hun slang ‘ziek te maken’.
Slot: De bedoeling is dat op het einde van het spel beide tekeningen volledig (op de juiste manier!) zijn ingekleurd. Het team dat het snelst klaar is en de minste rode stippen op de tekening heeft staan, wint.