De 7 daden van barmhartigheid
Details
Bijlages
Duur: 180 minuten
Groepen: 4
Intensiteit: zwaar
Leeftijd: van 16 tot 18 jaar
Spelers: van 6 tot 30
Soort: themaspelen
Thema's: geloof
Einde van de donkere middeleeuwen. De Vlaamse kloosterordes houden zich de hele dag ledig met schranspartijen en bierbrouwen en zijn ver verwijderd van hun oorspronkelijke godsvruchtige leven. Dit is ook de paus ter ore gekomen en hij stuurt de inquisitie naar Vlaanderen! Zij zullen de kloosterordes onderwerpen aan de gevreesde ‘Test der 7 daden van barmhartigheid’ om te zien welke kloosterordes mogen blijven bestaan in Gods genade en wie er wordt geëxcommuniceerd!
De aspi’s worden aan het begin van het spel verdeeld in groepjes en vormen elk een kloosterorde. Ze krijgen een boekje dat hen via tochttechnieken naar de zeven plaatsen brengt waar ze één van de zeven daden van barmhartigheid kunnen vervullen. Zodra ze een opdracht vervuld hebben, wordt het resultaat in het boekje genoteerd, zodat de leiding achteraf de punten kan berekenen.
De 7 daden van barmhartigheid zijn onderverdeeld in 3 soorten:
1. De onbemande posten
Drie posten zijn onbemand. Hier hangt telkens een blad met de uitleg en de aspi’s moeten de gevonden oplossing(en) noteren in hun boekje.
- De zieken verzorgen: Op het blad staan afbeeldingen van middeleeuwse geneeskundige praktijken en onderaan staan de mogelijke oplossingen. De aspi’s moeten de juiste titel bij de juiste afbeelding zetten en dit noteren in hun boekje. Per juist antwoord krijgen ze achteraf 1 punt
- De gevangenen bezoeken: Op het blad staat een stadsplan met een gevangenis getekend. Er staat ook een visgraatdiagram bij die de ontsnapte gevangenen naar het onderduikadres moet helpen. De aspi’s moeten nu de visgraatdiagram (denkbeeldig) op de kaart volgen en in het boekje noteren waar ze denken dat het onderduikadres zich bevindt. Bij een juist antwoord krijgen ze achteraf 5 punten.
- De doden begraven: Deze opdracht gaat door aan het kerkhof. Op het blad staat een foto van één van de graven op het kerkhof met een jaartal dat weggeveegd is op de foto. De aspi’s moeten het ontbrekende jaartal invullen in hun boekje. Door middel van het oplossen van bijbehorende multiplechoice-vragen over de Chiro kunnen ze tips verzamelen over waar het graf zich ongeveer bevindt (als het een heel groot kerkhof is). Bij een juist antwoord krijgen ze achteraf 5 punten.
2. De bemande posten
Bij deze drie posten staat iemand van de leiding om de opdracht in goede banen te leiden. De leiding noteert het resultaat van de opdracht in het boekje.
- De hongerigen spijzen: De aspi’s krijgen een pak suiker en een plastieken bekertje. Ze moeten in het plastieken bekertje juist 15gr. suiker proberen te gieten (door te schatten). Daarna wordt het resultaat gewogen door de leiding en genoteerd in het boekje. Achteraf krijgt het groepje dat het dichtsbij zat 5 punten, degene die tweede was 4 punten, enz.
- De dorstigen laven: De aspi’s krijgen drie bekertjes met drie verschillende soorten cola in (bijv. Coca Cola, Pepsi en River). Ze moeten proberen raden welke cola in welk bekertje zitten en het resultaat in het boekje noteren. Achteraf krijgen ze twee punten per juist antwoord.
- De naakten kleden: Bij deze proef moeten de aspi’s zoveel mogelijk verschillende soorten kledingstukken achterlaten op de proef (en dit tot het eind van het spel!). Per verschillend soort kledingstuk (bijv. 1 schoen, 1 broek, 1 rok, 1 t-shirt, enz.) krijgen ze achteraf 1 punt. 3.
- De eindpost: De vreemden herbergen Deze post zal het spel afsluiten en opent zich pas een half uur voor het einde van het spel. Op dat moment zet iemand van de leiding zich op de plaats van de post (bijv. een bankje) en begint zijn krant te lezen (bovendien sluiten al de andere posten zich op dat moment). Vanaf dat moment mag hij niemand van de aspi’s meer in zijn buurt zien (of herkennen). Want als hij iemand van een bepaald groepje ziet of herkent, verliest dat groepje sowieso deze proef. Ze mogen zich natuurlijk wel in de buurt verstopt hebben of zich onherkenbaar verkleed hebben. Na een kwartier de krant gelezen te hebben, zet de leider/leidster een hoed op. Vanaf dan mogen de aspi’s weer tevoorschijn komen en moet per groepje één iemand zo snel mogelijk de leider/leidster op het bankje tikken. De eerste krijgt vijf punten, de tweede 4 punten,enz. De groepjes geven hun boekjes ook af op dat moment. De leiding kijkt alle antwoorden na en geeft de punten. De groep met de meeste punten wint en krijgt een pauselijke aflaat. Al de rest zal voor eeuwig branden in het vagevuur!
Dit is een spel van Reinout van de aspicommissie dat verscheen in Dubbelpunt van mei 2012.
Materiaal
- De bijlagen