Chiro regeert!

Details

Bijlages

Duur: 180 minuten

Groepen: 1

Intensiteit: zwaar

Leeftijd: van 10 tot 16 jaar

Spelers: van 5 tot 20

Soort: binnenspelen

Terrein: sportveld , verhard terrein , niet afgebakend , klein , groot , buiten , onbekend , met muren , sportveld , zacht oppervlak , glad oppervlak , kleine ruimte , grote ruimte , binnen

Thema's: democratie

De politici slagen er niet in een regering te vormen, maar bij de Chiro kunnen we dat wel! In bijlage zit een overzichtsblad met alle postjes zonder namen of foto's dat (op A3) uitgeprint en opgehangen moet worden. Deze postjes kunnen één voor één ingevuld worden door telkens één van de leden. De groep kiest telkens een postje, bijvoorbeeld financiën. Als begeleiding geef je dan aan welke opdracht er uit gevoerd moet worden voor ze het postje mogen innemen.

In dit geval is dat het spelletje 'breek uit de cirkel' (iedereen staat in een cirkel en houdt de anderen goed vast. Eén iemand probeert uit de cirkel te geraken (iedereen kan eens in het midden staan)). Als de opdracht/spelletje gedaan is, dan mogen ze beslissen wie van het postje mag innemen. Dit kan een serieuze discussie worden want alle jongens willen bv. minister van landsverdediging worden!

Sommigen zullen waarschijnlijk ook meerdere postjes moeten krijgen, dat kan dan weer dienen als compensatie. Als iemand een postje krijgt, dan mag hij/zij zijn of haar gezicht in de cirkel tekenen. En dan kan de groep een volgend postje kiezen om voor te spelen. Hieronder nog een lijst met mogelijke opdrachten. Die komen uit de losse pols en zijn dus zeker nog voor verbetering vatbaar. Ze hoeven trouwens helemaal niet competitief te zijn, want er zal al veel competitie zijn van wie welk postje mag hebben. De opdrachten zijn oorspronkelijk voor rakwi's gemaakt, maar kunnen natuurlijk voor elke leeftijd dienen:

  • 1a. migratie: Iedereen maakt zijn eigen identiteitskaart
  • 1b. financiën: We rekenen uit hoeveel zakken chips we kunnen kopen met 1 miljard euro
  • 1c. volksgezondheid: kinderen moeten bewegen: actief tikspel
  • 2a. buitenlandse zaken: We schrijven ‘rakwi zijn is tof’ in zoveel mogelijk talen
  • 2b. gelijke kansen: jongens moeten zich zo meisjesachtig mogelijk gedragen en omgekeerd
  • 2c. begroting: een zo ‘groot’ mogelijke menselijke toren maken
  • 3a. pensioenen: gepensioneerden-tikkertje: we zijn te oud om nog recht te staan en moeten op een stoel blijven zitten tijdens tikkertje. Je kunt je natuurlijk wel met stoel en al verplaatsen
  • 3b. justitie: ‘ontsnappen uit de kring’-spel
  • 3c. landbouw: iedereen imiteert een dier en de anderen raden welk dier het is
  • 4a. landsverdediging: papierproppenoorlog
  • 4b. energie en klimaat: 1 rakwi doet 30 kledingsstukken aan
  • 4c. ambtenarenzaken: we nemen een pauze met een drankje en een koekje
  • 5a. ondernemen: in cirkel en iedereen slaat op de hand die ‘onder’ zijn/haar hand ligt totdat het pijn doet.
  • 5b. binnenlandse zaken: opnoemen van alle provincies en hun hoofdsteden
  • 5c. Europese zaken: 10 plaatsen raden waarmee je met Brussels Airlines naartoe kunt vliegen
  • 6a. mobiliteit: we zijn heel mobiel: we lopen even naar de speelclub om hallo te zeggen
  • 6b. coördinatie: een foto maken waarop iedereen tegelijkertijd springt
  • 6c. modernisering: iedereen gedraagt zich zo modern mogelijk
  • 7a. vanalles: we zien door het bos de bomen niet meer: we gaan op zoek naar een boom en omhelzen die
  • 7b. handicap: de leiding is opeens volledig verlamd en moet verplaatst worden door de rakwi's 7c. armoede: na x keer pompen is onze ‘arm moe’

Materiaal

  • overzichtsblad postjes
  • en voor de rest materiaal afhankelijk van de opdrachten