Bruce Almighty
Doel
Jongeren laten kennismaken met het begrip ‘almacht’
Jongeren inzicht laten krijgen in hun godsbeeld
Jongeren laten nadenken over prioriteiten
Verloop
Opstap
- De jongeren gaan apart zitten/liggen/hangen in een comfortabele houding. De begeleiding leest een klein verhaaltje ter inleiding (zie bijlage) terwijl de jongeren hun ogen gesloten houden.
- De jongeren fantaseren in stilte over wat ze zouden doen ze God waren voor 1 dag.
Film
Afsluiter: ‘Als hij kon toveren’
- De jongeren krijgen het liedje ‘Als hij kon toveren’ te horen. Dan krijgen ze even tijd om na te denken wat ze zouden doen als ze konden toveren.
- Dit wordt kort in groep besproken.
- Nadien schrijven ze op een papier wat ze kunnen realiseren van die dromen zonder te kunnen toveren.
- Dit wordt in groep besproken. Nadien wordt in groep de vraag gesteld; waarom zouden mensen allerlei goeds doen als ze konden toveren, maar zien ze de eigen kansen om goed te doen in het dagelijkse leven niet altijd?
Bijlage: verhaaltje
Waarom dit verhaaltje? Het is de bedoeling dat de jongeren geraakt worden. Dat ze voelen dat het leven niet altijd even eenvoudig lijkt en dat ze keuzes moeten maken…
Welke plannen zou ik maken?
Als ik God was dan zou ik wel erg goed moeten plannen, dan had ik drukke dagen voor de boeg. Ik zou geen tijd hebben om uit te slapen, want een dag is kort en God heeft een volle agenda.
Als ik God was, dan zou ik een vlinder zijn in het park om te landen op de schouder van die oude dame, die steeds eenzaam op hetzelfde bankje zit en we zouden samen naar de spelende kinderen kijken.
Als ik God was, dan zou ik het laten regenen in droge gebieden. Planten en bomen zouden groeien en kinderen zouden heerlijk sappige vruchten kunnen plukken. En hun zakken, manden, dozen en monden ermee vullen.
Als ik God was, dan zou ik stiekem de beste bakkers van de wereld aan het werk zetten om de lekkerste chocoladetaart ter wereld te bakken en die zo groot maken dat ik er voor de rest van mijn leven samen met alle mensen die ik graag zie elke dag een stukje van zou kunnen eten.
Als ik God was, dan zou ik wetenschappers zo slim maken dat ze remedies vonden voor alle ziektes en zo alle zieke mensen konden genezen.
Als ik God was, dan zou ik Cupido onder de arm nemen en samen mensen bestoken met pijlen om hen heerlijk verliefd te laten worden.
Als ik God was en ik had een lange, drukke dag achter de rug dan zou ik alle wolken op een donzig hoopje bij elkaar vegen en me er van meters hoog in laten vallen. Dan zou ik geen schapen tellen, maar chocoladerepen en dan zou ik heerlijk zalig in slaap dommelen…
En ’s ochtends wakker worden in mijn eigen bed.
st1\:*{behavior:url(#ieooui) } /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:Standaardtabel; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman","serif";}
Werkvorm 2
DoelJongeren laten kennismaken met de verschillende redenen om te bidden
Jongeren inzicht laten krijgen in hun eigen gebedsleven/gewoontes
Jongeren helpen het waardevolle van bidden voor zichzelf te ontdekken
Verloop
Opstap
- Er hangen in het lokaal verspreid enkele stellingen op rond bidden
De jongeren wandelen rond in het lokaal en gaan staan bij de stelling waar ze het meest mee oneens zijn. Daarna gaan ze staan bij de stelling waar ze het meest mee eens zijn.
Telkens wordt kort besproken waarom ze juist bij die stelling staan.
- De volgende methodiek wordt in stilte uitgevoerd ( probeer volledige stilte bij de jongeren te bewaren zodat ze elkaar niet beïnvloeden). Ze krijgen kaartjes met daarop ‘bijna nooit’, ‘soms’, ‘regelmatig’, ‘dagelijks’ en ‘nooit’. Je stelt hen de vraag hoe vaak zij zelf bidden. Nadien gaat de begeleiding langs en halen de overtollige kaartjes op. Het kaartje met hun antwoord houden ze bij. Nadien worden er diverse groepjes gevormd en kunnen ze uitwisselen. Ze mogen hun mening op flappen noteren.
- Nadien krijgen de jongeren de kans om eens rond te wandelen en te bekijken wat de rest geschreven heeft.
- Op het einde krijgen de jongeren de kans om uit te wisselen waar ze van geschrokken zijn, wat hen heeft verbaasd, waar ze zich in herkenden, enz…
Film
Afsluiter
- De jongeren krijgen allemaal de kans om een wens/een gebed uit te spreken voor zichzelf en voor de wereld. Ze krijgen twee papiertjes waarop ze hun wens kunnen schrijven. Die wensen gaan dan allemaal in een pot die wordt afgesloten.
De potten kunnen daarna bewaard worden op een zichtbare plaats. Tijdens het jaar kunnen de wensen of gebeden gebruikt worden tijdens een bezinning.
Op zoek op naar meer inhoudelijke werkvormen?
Surf naar www.ijd.be
Materiaal
/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:Standaardtabel; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman","serif";}Werkvorm 1: Film ‘Bruce Almighty’ (101 min), verhaaltje ‘ als ik God was’, liedje ‘Als hij kon toveren’ (Herman van Veen), CD-speler, papier en pennen
Werkvorm 2: Film “Bruce Almighty” (101 min), stellingen, kaartjes met frequenties, flappen, schrijfgerei, pot of bokaal/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:Standaardtabel; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman","serif";}