ABC - SPEL

Details

Duur: 180 minuten

Groepen: 1

Intensiteit: extreem

Leeftijd: van 5 tot 12 jaar

Spelers: van 5 tot 99

Soort: pleinspelen

Terrein: grasveld

Thema's: andere

Je maakt een soort rad van fortuin met alle letters van het alfabet. De leden draaien aan het bord en aan welke letter het rad stopt ga je een spel spelen dat met die letter begint. A Antoinette wie heeft den bal ? B Balleke stamp C Citroen citroen D Dikke Berta E Een twee drie piano F Flessen verdedigen G Geheim agent H Hanengevecht I Ik zit in't groen / Ik verklaar de oorlog aan J Jan zegt K Kiekeboe L Leven dammen M Moederkip hoe laat is het? N Nummer estafette O Ontrouwe echtgenoot P Paard en ruiter Q Quiz R Ratten en raven S Schoenwerpen T Tikkerke op den hoge U Uitbrekerke V Vleeshoop W Wuiverke X Xylofoontje Y Yoghurtpotjes kegelen Z Zatlappenkoers Citroen Citroen De kinderen zitten in een kring op stoelen en krijgen elks een eigen fruitnaam, de persoon in het midden noemt 2 fruitnamen. Die spelers moeten wisselen van plaats. De persoon in het midden moet proberen op één van de twee stoelen te gaan zitten. Zegt hij of zij Citroen citroen: iedereen moet van plaats wisselen. Flessen Verdedigen Alle spelers stellen zich in een kring op met op een meter voor zich een fles gevuld met water. Iemand gooit met een bal de fles van een collega (niet je buur) omver. Die moet nu eerst de bal pakken en pas dan mag hij/zij zijn/haar fles terug rechtzetten. Ondertussen is er natuurlijk al een hoeveelheid 'uitgeklotst'. Als de fles leeg is ben je verloren of moet je ze opnieuw vullen. Geheim agent De groep wordt in twee delen gesplitst, zij plaatsen zich met de rug naar elkaar ( ongeveer 3 meter van elkaar). De spelleider neemt van elke groep één persoon en plaatst deze met de rug naar elkaar in het midden. De andere draaien dan, op het teken van de spelleider om. Nu moeten de beide groepen, door tekens en schijnbewegingen, hun persoon uit de groep duidelijk maken wie zich achter hem bevindt. Nadat één van beide werd geraden, begin je opnieuw. Je kunt na enkele beurten de groepen herindelen. Ik zit in't groen De spelers zitten in een kring op een stoel (aantal stoelen = aantal spelers +1). Eén van de beide buren van de lege stoel (de spelleider duidt om te beginnen iemand aan) schuift op naar de stoel en zegt ondertussen: "Ik zit". De speler die nu naast hem zat schuift nu op naar de vrijgekomen stoel en zegt: "In 't groen". De volgende schuift op en zegt ondertussen: "En ik hou van (hij vult nu een willekeurige naam uit de groep in)". Deze persoon komt op de lege stoel zitten. De stoel waar de genoemde persoon op zat, is nu leeg en de beide buren moeten om het eerst proberen de stoel te bezetten en "Ik zit" te zeggen. Is het één van de buren gelukt de stoel te bemachtigen, dan zet het spel zich op dezelfde manier verder. Je kan ook bv 1 speler in het midden van de kring zetten. Deze mag op elke vrijgekomen stoel proberen te gaan zitten. Het is dus de bedoeling dat de 'ik zit' ; 'in 't groen' ; 'en ik hou van X' zeer snel op elkaar volgen zodat de persoon in het midden belet wordt om op een stoel te gaan zitten. Lukt het deze persoon wel om op een stoel te gaan zitten dan moet diegene die te laat reageerde in het midden gaan staan. Moederkip hoe laat is het Alle kindjes staan op een rij, aan de overkant staat iemand die een getal in zijn of haar hoofd heeft. De kindjes stappen al tellend richting de moederkip. Zodra het getal bereikt wordt dat de moederkip in haar hoofd heeft moet de moederkip proberen de andere kippen te tikken. Xylofoontje 't Zelfde als dirigentje: 1 dirigent doet dingen voor, rest doet de dirigent na. 1 iemand buiten de kring moet raden wie de dirigent is.

Variaties

Verzin andere spelletjes voor de letters :)

Opmerkingen

Laat iedereen aan de beurt komen

van Dries & Goele V, Chiro Jong Leven, Nijlen