Paalsteek
Enkele paalsteek
Het spantouw van een shelter vastmaken? Een boot aanmeren? De paalsteek is één van de bekendste, meest gebruikte en gemakkelijkste knopen.
Kenmerken
- Veroorzaakt een breeksterkte-verlies van ongeveer 35 procent, wat relatief goed is. Dit betekent dat je met een touw dat 100 kg kan houden zonder knopen, nog 65 kilo kan houden als er een paalsteek in ligt (zie ook Grondvesten pionieren 0, verschenen in Over &Weer januari 1999 of www.vvksm.be ).
- De paalsteek is na een zware belasting moeilijk los te maken.
- Als de paalsteek niet goed wordt aangetrokken, kan hij losschieten. Om dit te voorkomen, kun je hem borgen met een enkele knoop waarbij je het het volgende verhaaltje kan vertellen:
Cast: Piet konijn, gespeeld door het uiteinde van het touw. De boom, gespeeld door het staande deel (stuk touw waarmee je de knoop niet maakt). Het konijnenhol, gespeeld door de snijtorn in het touwwerk en de gemene jager, een fictief figuur.
Het verhaal: De boom staat achter het konijnenhol van Piet in een donkere bos. Het konijn (het uiteinde van het touw) komt uit zijn hol, loopt achter de boom en ziet plotseling de jager. Bevend van schrik huppelt hij verder om de boom en duikt terug in zijn veilig holletje. Nog steeds niet bekomen van de schrik, doet hij zijn behoefte in het hol, waardoor de boom begint te groeien (en je de paalsteek kan aantrekken).
Dubbele paalsteek
De dubbele paalsteek is een dubbele vaste lus, waarvan de twee vaste lussen in grootte regelbaar zijn, zolang ze niet belast zijn. De dubbel paalsteek kan gebruikt worden om een persoon, zittend in de ene lus en met de andere lus onder de oksels, te laten zakken of op te hijsen.
Kenmerken
- In sommige handboeken ook wel ‘paalsteek in de bocht’ genoemd.
- Sterker dan de gewone paalsteek.
- Moeilijker te leggen dan de gewone paalsteek, omdat je hem gemakkelijk foutief kan overtrekken.
Cast: zelfde spelers. Deze keer wordt het konijn gespeeld door niemand minder dan het ‘dubbel genomen touw’.
Het verhaal: Het konijn komt uit zijn holletje (dubbele snijtorn). Genietend van het mooie weer en verblind door de zon, merkt hij te laat de gemene jager op. Helaas wordt het konijn genadeloos afgeschoten, door een voltreffer in zijn kop. Het lieve konijn wordt plots een vraatzuchtig zombie-konijn dat niet terug in zijn hol kruipt maar zijn hol én lijf opeet. Om de knoop juist aan te trekken, trek je aan de 'boom’ en aan het 'konijnenlijf'. Als de knoop juist is gevormd, kan je de twee lussen van grootte veranderen, en heb je nog steeds een vaste lus.
Ben je geholpen met deze info?