Onderweg opgestoken

twee leiders sjorren

Elke week komen we samen in onze scoutsgroep of tak en beleven we kleine en grote avonturen. Omdat het leuk is? Zeker. Maar het mag ook iets meer zijn … Met het jaarthema “Onderweg opgestoken” benadrukken we onze scoutsmethode. We laten zien dat de scouts naast een speelplek, ook een leerplek is waar je kan groeien, met vallen en opstaan.   

Groeikansen vind je overal 

Onze scoutsmethode, da’s de manier waarop we binnen scouting aan de slag gaan: we werken samen, betrekken elkaar, zetten ons in voor de ander, engageren ons en groeien bewust. Een uitdagende proef tijdens de overgang op startweekend? Een zelfgeschreven lied zingen als actie voor het goede doel? Hoewel zulke activiteiten vol groeikansen zitten, verliezen we deze soms uit het oog. 

Dit jaar zetten we bewust in op wat  en hoe we leren op de scouts. Door daar samen op in te zetten, nemen we ons eigen leerproces in handen. In elke tak, ter land, ter zee en bij de akabe!

  • Kapoenen en zeehondjes weten dat ze concrete dingen leren op de scouts, zoals veters knopen of weten waarom je geen blaadjes van een boom mag trekken.
  • Kabouters en (zee)welpen zijn zich bewust van de rol die zij spelen binnen hun nest en ontdekken de kracht van samenleven en spelen. Zo nemen de derdejaars bijvoorbeeld de eerstejaars mee op sleeptouw of delen tips over hoe ze het beste in een slaapzak kunnen slapen. 
  • Jonggivers en scheepsmakkers reflecteren over hoe ze zich ontwikkelen op de scouts en hoe ze ervoor zorgen dat iedereen een actieve rol kan opnemen binnen hun patrouille. Van samen een tent opzetten tot creatief de regels ombuigen. Ze geven aan elkaar. . 
  • Givers en zeeverkenners denken dieper na over wat en hoe ze leren bij de scouts. Ze zien dat driedaagse een oefening in plantrekkerij is, en worden zo absolute pro’s in zelfredzaamheid. Daarbij verliezen ze de rest van de groep niet uit het oog. 
  • Jins en loodsen staan met hun ene been al in de wijde wereld. Ze kiezen bewust om actief bij te dragen aan de samenleving. In hun traject richting leiding worden, leren ze op welke manieren ze dit engagement kunnen doorgeven aan leden. 
  • Leiding steekt toffe activiteiten in elkaar en denkt bewust na over welke ontwikkelingskansen er potentieel schuil gaan achter wekelijkse activiteiten en gewoontes in hun groep. Zowel voor hun leden, zichzelf en elkaar. 

We blikken terug op onze activiteiten en staan op die manier stil bij wat we onderweg ontdekken. Leverde die nieuwe tactiek bij Stratego ons echt de overwinning op, of lag het toch aan iets anders? Ontdekte je de talenten van jouw medeleden al, of moeten die nog boven komen? Zorgde het giverparlement er echt voor dat je leden meer inspraak gaf, of lieten ze toch niet het achterste van hun tong zien? En hoe kwam dat dan? Door jezelf vragen te stellen, maak je van elke activiteit een groeikans. 

Impact op elkaar

Door dingen samen te doen, groeien scouts en gidsen als persoon en als deel van de groep. Iedereen heeft daarbij impact op elkaar. Leden op elkaar en op hun leiding, en andersom. Dat leren van elkaar doen we bewust en onbewust. Zo helpen derdejaars de eerstejaars met nieuwe ervaringen, en zorgen uitdagingen in het groepsproces ook voor nieuwe leerkansen. Door tijdens de activiteiten aandacht te spenderen aan het leertraject, heeft leiding impact op de weg die hun leden en medeleiding afleggen.

Bewust gescout 

Als scouts en gidsen zijn we vaak heel betekenisvol bezig, zonder dat we dat volledig beseffen. We staan niet altijd stil bij welke kansen we bieden en beleven. Met het jaarthema “Onderweg Opgestoken” willen we nog bewuster beleven waar scouting om draait. Voor de scouts kies je bewust. Scouting is kiezen voor ontwikkeling en groei! Een kans die we met beide handen grijpen en doorgeven aan scouts en gidsen om ons heen. 

Waar wil je komend jaar zelf beter in worden? Wat wil jij dat je welpen dit jaar bijleren? Hoe zorg jij er dit jaar voor dat jijzelf en anderen onderweg iets opsteken? 

Ben je geholpen met deze info?