Scouting waakt over kleine leeuwtjes in the picture
Reclamefoto's van scouts en gidsen in het magazine #70 voor Delhaize roepen vragen op bij de nationale leiding van Scouts en Gidsen Vlaanderen. Publicitaire beelden met kinderen in uniform promoten hier producten en ingrediënten voor koken op kamp, met aansluitend een stuk over afvalbeperking.
Niets tegen informatie over voedingsmiddelen, maar het commercieel inzetten van ons imago en beschermd logo, zonder voorafgaand akkoord met onze koepelorganisatie, baart zorgen. Mogelijk kwam de actie tot stand in samenwerking met leden van een nietsvermoedende groep. Een bedrijf als Delhaize weet echter dat dergelijke marketingcampagne niet kan zonder toestemming van een gedeponeerd merk zoals onze jeugdbeweging, met een duidelijke policy rond partnerships en beeldvorming. Het management van Scouts en Gidsen Vlaanderen contacteert de Brand & Go-to-market Director van Delhaize om uit te zoeken hoe gepast te reageren. Een eventueel betrokken groep zal vanuit onze pedagogische staf worden ondersteund zodat zij zich geen zorgen hoeven te maken bij de opvolging hiervan.
Lees hier hoe we waken over beeldkenmerken van scouting: de legende is niet te koop.