Onderweg; daar kom je de ziel van scouting tegen

22 augustus 2024|
Jan Van Reusel communicatie@scoutsengidsenvlaanderen.be
onderweg brandt ons vuur

Met het zomereinde in zicht, nadert de start van een nieuw scoutsjaar. Die aftrap van een gloednieuw jaarthema gebeurt tijdens de traditionele Herfstontmoeting, een feestelijk weerzien telkens na de kampperiode. Die vond plaats van 23 tot 25 augustus 2024 op de Hoge Rielen waar 4.000 leid(st)ers van Scouts en Gidsen Vlaanderen verzamelden om samen de tocht van een nieuw jaar scouting te beginnen; een jaar waarin ongeveer 90.000 leden in 500 groepen weer op pad gaan.

Onderweg opgestoken

Het nieuwe jaarthema "Onderweg opgestoken" benadrukt de essentie van onze scoutsmethode: al doende leren, gaandeweg groeien, met vallen en opstaan tuimelend in het leven. Onderweg voelen scouts en gidsen zich thuis. Van Kapoens af aan, de jongsten in scouting, zijn we overal op verkenning, altijd samen.

Het zwervend jong zijn vormt de uitdagende kern van scouting, avontuurlijk en leerrijk. Dit leerproces zetten we komend jaar extra in de verf. De tocht die scouts maken, voert hen langs beken, bossen, velden, straten en pleinen, waar vanalles te beleven valt. Een breed scala aan vaardigheden en technieken komt aan bod: van kaartlezen en touwverbindingen tot het stoken van kookvuurtjes. Zo is scouting als speelplek bij uitstek ook een leerplek. Het samen optrekken, door dik en dun, weer of geen weer, biedt scouts niet alleen praktische oefenkansen, maar brengt hen ook lerend van elkaar, dichter bij mekaar. Die formule is geen toevallig samenraapsel van activiteiten. Het is een doordacht en goed bewaard recept: de scoutsmethode.

Die scoutsmethode steunt op vijf basispijlers. Zelfwerkzaamheid, engagement, medebeheer, dienst en ploegwerk zijn vijf principes die een ondeelbaar geheel vormen onderweg bij alles wat scouts doen, wie ze zijn en wat ze worden. Het verhaal van scouting speelt zich af op nog eens vijf speelvelden: kamperen, expressie, spel, technieken en tocht. Het zijn vijf van vele mogelijke invalshoeken om binnen een groeikader van kapoen tot leiding en in een gezond basisklimaat, ervaringen op te doen in, die spoortekens leggen diep, en ver. Sfeervolle tradities en rituelen, zoals het krijgen een totem of uitspreken van een persoonlijke belofte binnen de groep, zorgen voor reflectie en viering van het scout of gids zijn. Het lijkt een droom; een die volgend jaar klaarwakker en helder wordt beleefd, onderweg opgestoken.

Een organisatie in beweging

Met ruim 12.000 vrijwillige jongeren in leiding, voorziet Scouts en Gidsen Vlaanderen ook een professionele organisatie om deze jeugdbeweging te ondersteunen. Een 100-tal medewerkers zorgen voor vorming, pedagogisch aanbod en administratieve steun zoals verzekeringen of logistieke dienstverlening met jeugdverblijven en kampeerplaatsen.

Deze organisatie beweegt mee met uitdagingen, noden en behoeften eigen aan deze tijd. Het vergt als bestuur van een vzw als Scouts en Gidsen Vlaanderen aandacht om financieel in evenwicht te blijven en juist in te spelen op trends zoals online consumentengedrag.

Terwijl scouts liefst smalle paadjes en trage wegen bewandelen, wordt ook langs de digitale snelweg op verkenning gegaan. De verkoop van uniformen en materiaal via Hopper winkels turnen we komende maanden om naar een online service. Ook worden tijdschriften voor leden en leiding volgend jaar niet langer gedrukt en verstuurd via de onbetaalbaar geworden Bpost. We zullen verder elektronische kanalen of platformen inzetten, maar ook nieuwe producten bedenken om inspirerend in contact te blijven met leiding, leden en hun ouders.

Een vinger in de pap

Wanneer straks de eerste activiteiten met scouts en gidsen worden uitgerold, komen ook de gemeenteraadsverkiezingen eraan. Die lokale en provinciale verkiezingen genieten binnen onze jeugdbeweging volle aandacht. Deze plaatselijke overheid is immers hét niveau waarop onze groepen in verbinding kunnen gaan met bestuur en waar de impact groot is op de kwaliteit van het samenleven, -werken en -spelen met kinderen en jongeren. Daar waar jeugdbeleid in stelling wordt gebracht, rekenen we vanuit Scouts en Gidsen Vlaanderen op dialoog en betrokkenheid met jeugdwerk op het terrein om dat beleid mee in de steigers te zetten. Weinig thema’s laten ons koud: ruimte, infrastructuur, diversiteit, subsidies, welzijn, … we hebben graag een vinger in de pap op en na 13 oktober.

Recent nieuws