geen Dag zonder Jeugdbeweging

17 oktober 2024|
Jan Van Reusel communicatie@scoutsengidsenvlaanderen.be
Logo van Dag van de jeugdbeweging 2024

Jeugdbewegingen vragen op deze feestdag om als bestuur te investeren in jongeren bij ontwikkeling van lokaal beleid.

Vrijdag 18 oktober ’24 kleurt het straatbeeld weer helemaal op met de DAG van de JEUGDBEWEGING. Ruim een kwart miljoen kinderen en jongeren vieren hun jeugdbeweging; de plek waar zij ongenuanceerd jong mogen zijn. The day after kieszondag is dat beeld van feestende, spelende in uniformpjes rondfietsende jonge mensen niet vrijblijvend.  Terwijl je er in parken en op pleinen niet naast kan kijken, hopen we ook straks met een vers gemeentebestuur niet vergeten te worden om mee het lokaal beleid vorm te geven. De meer dan 270.000 kinderen en jongeren die deze dag tuimelen in het leven zijn volwaardige medeburgers op alle plekken in onze maatschappijDie rol, voorbij al dan niet gaan stemmen, nemen we graag op wanneer het gaat om inrichting van de plaatselijke samenleving. Of jongeren nu veel of weinig konden en gingen stemmen, participatieve samenwerking met kinderen, jongeren en jeugdbewegingen is al langer een thema waar wij van wakker liggen. Laat nu, tijdens de opbouw van meerjarenplannen, het ideale moment aangebroken zijn om in te zetten op het vertrouwen tussen jonge mensen en politiek.

Dat signaal zenden we deze dag waarop iedereen even jong is, met de jeugdbewegingen krachtig de wereld in met volgende gezamenlijke  open brief

Jeugdbewegingen vragen gemeentelijk te investeren in samenwerking met kinderen en jongeren.

Dag van de Jeugdbeweging. Duizenden kinderen en jongeren op een klein dorpsplein of grote markt, elk jaar opnieuw, in de warme ochtendzon of gietende regen, in hun eigen stad of dorp. Ze staan er: hier zijn wij, dit zijn wij. Een prachtig allegaartje van mensen die binnen een groep leren met zichzelf en met elkaar te leven. Een veilige mini-maatschappij waar ze hun eigen ding kunnen doen en waar experimenteren, verantwoordelijkheid opnemen en jezelf engageren centraal staan. Deze Dag van de Jeugdbeweging is alvast weer een geslaagde samenwerking tussen vele gemeenten, jeugddiensten, jeugdraden en jeugdbewegingen. Maar vaak blijft dit één van de weinige voorbeelden waar er effectief en participatief wordt samengewerkt tussen jeugd en beleidsmakers.

Aan alle kersvers verkozen gemeenteraadsleden en iedereen die het wil horen: neem deze brief ter harte en maak een prioriteit van jeugdbeleid.

Op een dag als deze kan je er niet naast kijken: de jeugdbewegingen. Je komt dassen, sjaaltjes, hemden, truien, rokken en korte broeken tegen op school, op de bus, op straat, in de gemeente. Dit legt het doordeweekse onzichtbare op een prachtige manier bloot. Deze enthousiaste jonge mensen leven niet alleen op deze dag in deze gemeente, maar ze zijn er elke dag. Of ze nu gezellig rondhangen op een pleintje, thuis zijn of onderweg naar de sportclub, ze zijn er en ze zijn met veel. Ze groeien op van 6-jarige kapoen tot leiding die zich engageert binnen een onmisbare schakel in onze samenleving. Net deze jonge mensen zijn vaak onbewuste bruggenbouwers met een wijsheid aan ervaringen over een buurt die zij kennen als geen ander. Zij zijn de buurt, zij zien wat er verandert en zij weten wat er leeft onder leeftijdsgenoten. Geef hen die volwaardige stem die ze verdienen.

Een volwaardige stem geven aan personen die letterlijk en wettelijk geen stem hebben, is geen evidentie.  Als jeugdbeweging weten we dat kinderen en jongeren ontzettend graag engagement en verantwoordelijkheid opnemen in de buurt. Ze hebben iets te zeggen, en dat willen ze ook graag doen. Als jeugdbeweging zijn we niet enkel nodig bij het uitvoeren van het beleid, maar zijn we nodig in het plannen, voorbereiden en ontwikkelen van dit beleid op maat van kinderen en jongeren. Maar voor we dit kunnen doen, is er één stap essentieel: participatie. We willen échte participatie, die verder reikt dan het kiezen van de kleur van het nieuwe speeltuig in het park. We willen proactief samenwerken als evenwaardige partners rond alle thema’s die jongeren wakker houden, van mentaal welzijn tot meer en betere speelruimte. Neem dus het initiatief als beleidsmaker, gemeenteraadslid, schepen van jeugd of burgemeester en ga op zoek naar de stem van kinderen en jongeren, want zij gaan de komende 6 jaar zorgen voor de grootste “return on investment”.

Er zijn voldoende positieve voorbeelden en manieren om jonge mensen bewust deel te laten uitmaken in de keuzes die gemaakt worden op gemeentelijk vlak. Denk aan kindvriendelijke gemeenten, waar op elk beleidsdomein rekening wordt gehouden met het perspectief van kinderen en jongeren. Of steden en gemeenten die bewust investeren in jeugdinfrastructuur, overbodige administratie afschaffen en werkingssubsidies voor jeugdbewegingen optrekken. Maar durf ook die stap verder te zetten naar co-creatie en geef jongeren een duidelijke stem als het gaat over beslissingen die hun leefwereld direct beïnvloeden. Zij merken vaak als eerste de gevolgen en dragen ook op lange termijn de impact van deze beslissingen. Ga dus voor een duurzaam toekomstperspectief waar verkiezingsboodschappen zoals “de jongeren zijn de toekomst” ook echt betekenis krijgen door hen actief te betrekken in het vormgeven van die toekomst.

Laat deze dag vol jeugdig engagement jullie dus overtuigen. Samenwerken met jonge mensen bij het maken van een meerjarenplan is niet alleen een meerwaarde, maar essentieel!

Chiro - FOS Open Scouting - Kamino - JNM - KLJ - KSA -Scouts en Gidsen Vlaanderen

Recent nieuws