Verscheidenheid ontdekken

Details

Duur: 120 minuten

Groepen: 2

Intensiteit: zwaar

Leeftijd: van 14 tot 18 jaar

Spelers: van 10 tot 25

Soort: groepsvormend

Terrein: buiten , binnen

Thema's: cultuur

Doel:

  • De deelnemers in staat stellen om te bepalen welke invloed andere culturen hebben op de eigen samenleving en welke bijdrage zij zelf leveren.
  • De invloeden positief evalueren.

Verloop:

  1. Maak deelgroepjes van maximum 6 deelnemers per groepje.
  2. Vertel elke groep dat zij de omgeving moeten gaan verkennen (het dorp, de stad, de gemeente) op zoek naar “voetafdrukken” van andere landen en culturen. Zij moeten een lijst aanleggen van hun ontdekkingen en ze staven met foto’s, geluidsopnamen, video-opnamen, enz. (of gewoon een lijst maken als de mogelijkheden beperkt zijn)
  3. Ga eerst even samen brainstormen over de plaatsen waar zij kunnen gaan zoeken naar “voetafdrukken”:
    • De gastronomie: eetwaren en specerijen van andere culturen die nu gebruikt worden in de eigen keuken, een buitenlands restaurant, dranken, enz.
    • Kledingstukken en mode: kleding die afkomstig is van een ander land of een andere cultuur, kleding en schoeisel gemaakt in het buitenland en ingevoerd in eigen land, enz.
    • Muziek: Luister naar de muziekprogramma’s op de FM radiozenders. Luister naar de muziek uit andere landen op openbare plaatsen zoals koffieshops, cafés en discotheken.
    • Massamedia : vergelijk de verschillende omroepen en zie hoe zij buitenlandse programma’s in hun planning hebben opgenomen.
    • Taal: woorden uit andere landen die wij in ons dagelijkse leven gebruiken.

Op ontdekking

De groepjes gaan op zoek naar voetafdrukken in de buurt. Er is ook een mogelijkheid om elk groepje naar een andere plaats te sturen. Ze krijgen hier 1,5u voor.

 

Presentatie

Vraag elke groep om hun resultaten te presenteren en om een korte samenvatting te maken van wat ze gevonden hebben.

  1. Help de deelnemers om een tentoonstelling te maken van hun ontdekkingen zodat ze een meer globaal overzicht krijgen van het collectief werk.

Verslag en evaluatie

De rapporteringen kunnen best eindigen met een discussie. Je kan de gesprekken een beetje vergemakkelijken aan de hand van volgende vragen:

  • Was je ergens door verrast?
  • Wat betekent het voor jou dat je zo veel “voetafdrukken” van een andere cultuur vindt in jouw directe omgeving.
  • Wat betekent het voor jou dat er een groeiende belangstelling is voor andere culturen en landen, zelfs als dit slechts een gedeeltelijke of oppervlakkige belangstelling is?
  • Wat brengt deze belangstelling ons?
  • Waar stopt het?
  • Zou het belangrijk zijn om deze belangstelling te stimuleren?
  • Hoe kunnen we dat doen?
  • Kan je patronen of trends terugvinden in deze “voetafdrukken”?
  • Zijn sommige landen of culturen meer “aanwezig” in jouw omgeving dan andere? En waarom is dat zo?

Tips voor de begeleider

Het is belangrijk dat je de groep motiveert zodat ze plezier hebben in de activiteit. Je zou de mensen bijvoorbeeld kunnen stimuleren door de activiteit te vergelijken met een detective verhaal, een ontdekkingsreis of een avontuur.
Je kan ook best benadrukken dat het onderzoek een gezamenlijke inspanning moet zijn.
Probeer in de discussie te benadrukken:

  • Dat we leven in een onderling afhankelijke wereld en dat onze landen afhankelijk zijn van elkaar.
  • Dat de technologische en communicatieve revolutie ons enorme mogelijkheden geeft tot onderlinge uitwisseling en ons toegang verschaft tot een enorme bron van kennis.
  • Dat de relatie tussen verschillende culturen en de wederzijdse impact een verrijking zijn voor beide kanten.
  • Dat de bijdragen van elke cultuur op zich geëvalueerd moet worden en niet in de context van het land of de samenleving waar ze oorspronkelijk vandaan komt.

Als het mogelijk is, en als de deelnemers het er mee eens zijn, kan je mensen van andere landen en culturen (ivm de ontdekkingen) uitnodigen om de tentoonstelling te komen bezoeken. Bijvoorbeeld, een diskjockey van een radiostation, iemand van een plaatselijke minderheidsorganisatie, een winkelbediende, enz.

Suggesties voor opvolging

Je kan jouw tentoonstelling delen met anderen. Organiseer een open-deur en nodig mensen van plaatselijke groepen en organisaties uit. Het is gemakkelijk om zaken die we wel leuk vinden, zoals drank of voedingswaren, te accepteren, maar dikwijls is het moeilijker om de mensen van die cultuur eveneens te accepteren. Wat gebeurt er als jouw buren andere gewoonten en gebruiken hebben en niet zo gemakkelijk zijn om mee om te gaan?

Op zoek op naar meer inhoudelijke werkvormen?

Surf naar www.ijd.be

Materiaal

/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:Standaardtabel; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman","serif";}papier, balpan, flapbord, stiften, eventueel: fototoestel, videocamera, tv om filmopname op te tonen