Het vuur doven

Details

Duur: 90 minuten

Groepen: 1

Intensiteit: zwaar

Leeftijd: van 14 tot 16 jaar

Spelers: van 16 tot 30

Soort: bosspelen , andere

Terrein: buiten , bos

Thema's: andere

Doel:

  • Stilstaan bij verbondenheid in de groep en ‘je eigen vuurtje’ dat gedoofd wordt.

 

Verloop:

Deze activiteit bestaat uit drie delen.

Deel 1:

Het eerste deel is gebaseerd op het spel ‘zeeslag’. Je speelt het spel in het bos of op een terrein in twee ploegen. In plaats van de boten van de tegenpartij uit te schakelen proberen we zo snel mogelijk de vuurhaarden in het kamp van de andere ploeg te doven. Op een spelbord met vakken A… en 1… bevinden zich een aantal brandhaarden. Die werden vooraf op het bord aangebracht. Elke ploeg heeft een bord waarbij de brandhaarden zich op andere plaatsen bevinden. Het aantal vakken hangt af van de grootte van de groepen. Het bord in het eigen kamp wordt bewaakt door een begeleider van de eigen ploeg. Bij het startsein krijgt elke speler in het eigen kamp een waterballonnetje en probeert daarmee het andere kamp te bereiken. Ondertussen tikken de spelers elkaar en is er dassenroof. Wie zijn das verliest, geeft zijn waterballon af en haalt een nieuwe in het eigen kamp. De winnaar kan vrij (hij kan niet meer getikt worden) naar het andere kamp lopen en noemt twee vakken (bijv. A 2, C 5). Is het de plek van een vuurhaard, dan is de vuurhaard gedoofd. Zo niet, dan worden de ballonnen opzij gelegd. De ploeg die het eerste de vuurhaarden in het andere kamp heeft gedoofd, is gewonnen.

 

Deel 2:

In een tweede deel volgt de nabespreking.

‘Het vuur doven’ heeft een dubbele betekenis: enerzijds is het positief dat je de andere helpt en hem uit de nood helpt door het vuur te blussen. Anderzijds betekent ‘vuur doven’ ook dat je de kracht, het enthousiasme van de ander ontneemt. Hierover volgt een gesprek.

Positief:

Een brand blussen vraagt samenwerking.

·       Geef eens een voorbeeld van samenwerking in de wereld, in je eigen leven.

·       Wat is er nodig om samen te werken?

·       Wanneer heb je in jouw groep al iets gevoeld van verbondenheid?

·       Hoe kan je verbondenheid bevorderen?

Negatief:

·       Noem eens een positieve eigenschap van jezelf.

·       Wanneer heb je al ervaren dat het goede in de kiem wordt gesmoord?

·       Waarvoor sta jij in vuur en vlam? Waar wil je veel van je energie in steken?

·       Heb je al ervaren dat anderen dit niet begrijpen?

 

Het is belangrijk bij elkaar het vuur brandend te houden, het goede in elkaar naar boven te halen. Iedereen trekt een naam van één van de aanwezige leden en schrijft iets goeds over hem/haar op een kaartje . Het kaartje kan versierd worden. Als afsluiter branden we een grote kaars. Iedereen steekt een t-lichtje aan, aan de kaars en geeft die samen met het kaartje aan de betreffende persoon.

 

Deel 3:

Doe je deze activiteit op een warme zomerdag? Maak dan plezier met waterballonnen


Op zoek op naar meer inhoudelijke werkvormen?

Surf naar www.ijd.be

Materiaal

/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:Standaardtabel; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman","serif";}2 speelborden met vuurhaarden, dassen, waterballonnen, t-lichtjes, grote kaars, lucifers, kaartjes, stiften/kleurpotloden