'Where is the love?' in de krant

Details

Bijlages

Duur: 60 minuten

Groepen: 1

Intensiteit: matig

Leeftijd: van 14 tot 18 jaar

Spelers: van 8 tot 12

Soort: andere

Terrein: grote ruimte , binnen

Thema's: geloof

Doel:

  • Werken met een lied, de boodschap naar eigen leven kunnen halen.
  • Het antwoord op de vraag van het lied “Where is the Love?” kunnen beantwoorden vanuit de actualiteit.

 

Verloop:

Luisterlied achtergrond:

Het funky hiphopcollectief Black Eyed Peas (BEP) scoorde in december 2003 een wereldhit met ‘Where is the Love?’.  Deze song is echter meer dan een vrolijk deuntje.  Ze gaat terug naar de roots van hiphop: sociaal en maatschappelijk geëngageerde muziek die een aanklacht wil zijn van wat er allemaal verkeerd loopt in hun omgeving …  Het viertal uit Los Angeles staat stil bij de spanningen op dit ogenblik in de wereld en gaat op zoek naar liefde in een tijd van veel ellende en geweld.

 

Stap 1:

1) Luister samen naar het lied. Bij een tweede beluistering krijgen de jongeren de tekst van het lied.

Laat alle jongeren neerschrijven wat ze goed en niet-goed vinden aan de tekst van het lied. (zie bijlage 4) Vervolgens krijgt iedereen in een eerste ronde de kans om te zeggen wat ze er goed aan vonden en in een tweede ronde wat ze niet goed vonden. In een laatste fase kunnen de jongeren op elkaar reageren.

2) Volgens de BEP is het gebrek aan liefde oorzaak van het onrecht in de wereld. Stel daarom de vraag “Waar is de liefde?” aan de jongeren en laat hen in kleine groepjes zoeken naar antwoorden op die vraag. Ieder groepje schrijft enkele vindplaatsen op. Op het einde wordt alles in plenum gebracht.

 

Link met Bijbelverhaal:

Als je het Pinksterverhaal leest, vragen de apostelen zich af wat ze nu moeten doen. Ze hebben schrik, ze sluiten zich op. Hoe moet het nu verder?

Lees op een rustige manier het Pinksterverhaal en laat aan het einde een ruime stilte. Zorg voor achtergrondmuziek om deze stilte te begeleiden.

Het is niet de bedoeling om in te gaan op het Pinksterverhaal. Het verhaal dient als ‘grond’ bij de volgende opdracht.

 

De kranten staan vol geest:

1) Zorg dat iedereen voldoende kranten heeft en gewapend is met een schaar. De opdracht is eenvoudig: “Welke berichten springen uit de krant die deugd doen – Where is the love? (Cfr BEP) – Welke berichten spreken van begeesterde mensen in bange tijden?”

2) Verzamel, in stilte, de berichten op een grote flap.

3) Ruim alle snippers op en hang de flappen aan de muur of leg deze op tafels. Iedereen loopt in stilte rond en leest de artikels. Iedereen kiest zijn ‘favoriet’ artikel. (het ‘geest’igste)

4) Nadien ‘verdedigt’ iedereen vurig zijn keuze.

Op zoek op naar meer inhoudelijke werkvormen?

Surf naar www.ijd.be

Materiaal

/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:Standaardtabel; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:""; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:"Times New Roman","serif";}tekst lied (zie bijlage), CD speler, een paar grote bladen, lijm, stiften, kranten, scharen, verhaal van Pinksteren