The Ultimate Gift
Details
Bijlages
- bijlage5-Invulblad.pdf
- bijlage4-Uitgaven.pdf
- bijlage3-Waarde_taken.pdf
- bijlage2-Raadselblad.pdf
- bijlage1-Opdrachtenblad.pdf
Duur: 160 minuten
Groepen: 1
Intensiteit: matig
Leeftijd: van 12 tot 14 jaar
Spelers: van 8 tot 20
Soort: themaspelen , andere
Terrein: binnen
Thema's: andere
Link met het thema:
Jason uit de film moet mensen dienen zonder te weten of hij er ooit iets voor in de plaats krijgt. Jason moet zich durven overgeven en zijn kleinheid durven tonen, net zoals Jezus’ leerlingen. Hier komt ook het sacrament van de verzoening duidelijk naar voor. Die verzoening gebeurt in de film ook tussen Jason en zijn grootvader. Mensen die God toelaten in hun leven, worden hernieuwd en krijgen op hun beurt de kracht om anderen lief te hebben. Zo kan Jason pas anderen liefhebben door al zijn bezit achter zich te laten en zich onbaatzuchtig voor anderen in te zetten.
Doel:
- De jongeren ervaren wat geschenken zijn in het leven, wat echt belangrijk is.
- De jongeren leren nadenken over liefde, een liefde die tot het uiterste gaat.
- De jongeren kunnen zich inleven in hoe Jezus naar zaken uit het leven van alledag zou kijken.
Verloop:
Bekijk samen met de jongeren de film: ‘the ultimatie gift’ . Een korte samenvatting van de inhoud van de film vind je hier.
The Ultimate gift
Drama
114 minuten
geregisseerd door Michael O. Sajbel
met Drew Fuller, Bill Cobbs en Abigail Breslin
Jason Stevens is een verwaande jongeman die nooit ergens voor heeft moeten werken. Na de dood van zijn grootvader, waar hij een slechte band mee had, verwacht hij dan ook niets te erven. Dan hoort hij dat zijn grootvader hem een aantal "geschenken" nalaat, maar die geschenken bestaan zoals Jason denkt niet uit geld of goederen. Langzaam leert hij het geschenk van ware rijkdom, vriendschap, familie, arbeid, liefde, dankbaarheid en nog veel meer.
Hierna gaan we aan de slag met het ultieme geschenk. Schrijf de opdrachten uit de opdrachtenlijst op post-its of papiertje, vergeet de opdrachten niet te nummeren en kleef het invulblad op hard karton. Je mag op de post-its of papiertjes niet schrijven over welk geschenk de opdracht gaat. Je begint nu het invulblad in te pakken. Je pakt het twee keer in en hangt nu een willekeurige opdracht op een post-it of papiertje op het ingepakte cadeau. Je pakt dit pak nu opnieuw twee maal in en plakt er opnieuw een opdracht op. Zo ga je door tot al je opdrachten op het pak hangen. Nadat je de laatste opdracht er hebt opgehangen pak je het pak nog drie keer in. ( Hetzelfde principe zoals bij een muzikaal pak)
De jongeren gaan nu in een kring neerzitten en één iemand mag het pak vasthouden. De begeleider zit buiten de cirkel met zijn rug naar de cirkel toe met een bijbel in de aanslag. Van zodra jij een Bijbelverhaal begint te lezen moeten de jongeren het pak doorgeven. Als jij stopt met lezen moeten de jongeren ook stoppen met het pak doorgeven. De jongere waarbij het pak op dat moment is mag een eerst laag inpakpapier er af halen. Als er geen opdracht onderzit ga je opnieuw verder met lezen en wordt het pak opnieuw door gegeven. Als er wel een opdracht onder zit dan voeren alle jongeren eerst deze opdracht uit voor er mag verder gespeeld worden. Zo ga je door tot ze aan het invulblad komen. Als ze de juiste opdracht met het juiste geschenk kunnen verbinden dan winnen ze het ultieme geschenk. Het is voor de jongeren handiger als ze gedurende het spel al de post-its of papiertjes in het midden hangen/leggen. Zo hebben ze een beter overzicht om op het einde het invulblad te maken want op het invulblad staan de opdrachten niet vermeld.
Nabespreking
Neem ook even tijd voor een nabespreking bij de film. Hier kan je ook de link met het jaarthema verduidelijken:
- Wat vond je van de film? Wat bracht de film bij jou teweeg?
- Welk geschenk uit de film vind jij het belangrijkst? Aan welk geschenk zou jij meer aandacht moeten besteden?
- Wat wil de grootvader met zijn opdrachten bereiken?
- De grootvader zijn liefde voor zijn kleinzoon gaat tot het uiterste, ook na zijn dood. Ook Jezus zijn liefde voor ons is grenzeloos, ook na zijn dood heeft hij ons nog lief.
- Wat doet de kleinzoon eerst met het aanbod van zijn grootvader?
- Jason wil in het begin zijn opdrachten niet uitvoeren. Waarom denk je?-
- Herken je hierin iets dat het ook voor jou moeilijk maakt om te dienen?
- Hoe zou Jezus met iemand als Jason omgaan?
- Welke geschenken geeft Jezus ons in het leven? Hoe gaan wij met deze geschenken om.
- Hoe ging Jezus om met zijn opdrachten die hij van God kreeg?
- Hierna kan je een kaarsje aansteken en onderstaand gebed samen bidden waarin de meeste van de geschenken aan bod komen:
Gebed om een levend hart
Heer God,
geef mij een 'ruim' hart
dat niet langer zelfgenoegzaam is
maar naar andere toe wil leven,
mee-voelend met elke vreugde
en mee-lijdend met elke pijn.
Heer God,
geef mij een 'eenvoudig' hart
dat ik me niet hoger acht
dan de minste van de mensen,
want ik weet hoe ikzelf
uw barmhartigheid nodig heb.
Heer God,
geef mij een 'vrij' hart
dat niet verstrikt raakt
in kleine angsten en zorgen.
Maak mij ontvankelijk
voor de echte dingen van het leven.
Heer God,
geef me een 'trouw' hart
dat nooit iemand in de steek laat
en het vooral opneemt
voor hen die faalden,
voor hen die misdeden.
Heer God,
geef me een 'vergevend' hart
dat geen kwaad aanrekent
en nooit weerwraak neemt.
Help me steeds ten volle te vergeven
en te vergeten.
Heer God, geef me een 'gelovig' hart
dat weet dat Gij me nabij zijt,
dat Gij 'uw hand op mijn schouder legt'
en in al mijn zwakheid
mijn sterkte blijft.
(Valeer Deschacht)
Op zoek op naar meer inhoudelijke werkvormen?
Surf naar www.ijd.be
Materiaal
- Film: the ultimate gift - dvdspeler en televisie - inpakpapier - opdrachtenblad (cf bijlage) - invulblad (cf bijlage) - karton - post-its - papier - twee A3 papieren - kleurpotloden - plakband - balpennen - 20 à 30 kleine voorwerpen - een laken - raadselblad (cf bijlage) - plastic bal - blad waarde taken (cf bijlage) - dienblad - 5 bekertjes - Water - Legoblokjes - blad uitgaven (cf bijlage) - eventueel 2 rekenmachines