Maffiaclanspel

Details

Duur: 120 minuten

Groepen: 4

Intensiteit: matig

Leeftijd: van 14 tot 99 jaar

Spelers: van 33 tot 99

Soort: avond- en nachtspelen

Terrein: bos

Thema's: andere

SPELUITLEG: Iedere leefgroep vormt een maffiaclan die natuurlijk probeert om zo machtig mogelijk te worden en hierbij beter probeert te worden dan andere maffiaclans. Hierbij krijgt ieder lid van de groep een bepaald personage. Elk personage heeft een bepaalde functie, die alleen door dat personage kan vervuld worden. Ook elk personage krijgt een paar mogelijkheden, die andere personages niet hebben. Doel: De bedoeling aan het einde van het spel is om te overleven met je clan (leefgroep) en om zo veel mogelijk geld te verdienen door zo veel mogelijk illegaal te doen. Natuurlijk is er de politie die probeert om de maffia kapot te krijgen. Ze zullen er dan ook proberen voor te zorgen dat alle maffialeden opgepakt worden. Maar politie moest politie niet zijn of ze hadden dit zaakje goed bekeken en gezocht hoe ze er zelf rijk uit konden worden. Enkele politiemannen of vrouwen zijn dus corrupt, maar pas op voor de rechte hand van de wet! PERSONAGES: PEETVADER: De peetvader is de grote baas van de clan. Hij/zij is de belangrijkste persoon. Hij/zij is de enige persoon die met meerdere wapens mag rondlopen en meerdere zakjes drugs mag dragen. Als de peetvader vermoord wordt, is de clan dood, en gaat elk clanlid helpen bij de clan die hun peetvader vermoord heeft. LEVEND SCHILD: Deze persoon mag niets bezitten. Geen geld, geen drugs of geen wapens. Hij/zij kan er enkel voor zorgen dat de persoon waar hij/zij bij is niet vermoord kan worden. Pas wel op voor bendevorming! HOERTJE: Het hoertje, het meest onschuldige personage van de clan die nooit verdacht zal worden van verboden praktijken, moet wapens bezorgen aan de huurmoordenaar. Maar ze/hij mag telkens maar 1 wapen bij zich hebben. Geld en drugs mag ze/hij niet bezitten. Zij/hij moet dus wapens smokkelen van de peetvader naar de huurmoordenaar. HUURMOORDENAAR: Een huurmoordenaar kan leden van andere clans vermoorden. Dit mag hij/zij alleen doen als er niemand anders in de buurt is. Dus enkele als hij/zij en de persoon die hij/zij vermoord aanwezig zijn. Ook kan een huurmoordenaar alleen maar iemand vermoorden als de moordenaar een wapen op zak heeft, dat hij/zij van het hoertje gekregen hebben. Drugs en geld mag de huurmoordenaar niet hebben en hij/zij mag maar 1 wapen bezitten. Iemand vermoorden doet een moordenaar door iemand anders te tikken. Een wapen dat gebruikt is om te vermoorden verdwijnt mee bij de overdracht van de dode aan de cipiers om zo geen sporen achter te laten. Als de moordenaar iemand vermoord heeft, krijgt hij/zij al het geld (bij teller max 10000), drugs en wapens van de vermoorde persoon. Dit moet zo rap mogelijk via de koerier naar de juiste persoon gebracht worden. TELLER: Deze persoon beheert het geld van de clan. Als hij/zij vermoord word kan hij/zij max 10000 afgeven aan de moordenaar die hem/haar vermoord heeft. KOERIER: Deze persoon moet wapens, drugs en geld transporteren. Let wel op: naar de juiste personen!!! Wapens NAAR de peetvader, geld NAAR en VAN de teller, en drugs NAAR en VAN de peetvader. Vermoorde koeriers geven al hun bezittingen af. DEALER: De dealers zoeken de corrupte politie en proberen hier wapens en drugs te kopen en te verkopen. WAPENHANDELAAR: De wapenhandelaars zoeken de corrupte politie en proberen hier wapens en drugs te kopen en te verkopen. 2 TAKTISCH VERANTWOORDELIJKE: Deze personen zijn de draaiende motor in de clan. Zij nemen alle belangrijke beslissingen bij een moord of beslissen voor aankoop of verkoop van wapens of drugs. Ze hebben van de peetvader het volste vertrouwen en mogen dus op zichzelf beslissen. MA DALTON: Dit personage kan bij de cipiers gevangen clanleden vrijkopen. Dode clanleden kunnen niet vrijgekocht worden. ROL VAN DE LEIDING: Strenge politie: De strenge politiemannen en vrouwen pakken personen op die gevaar geven voor bendevorming. Vanaf 2 personen is er het gevaar. 2 Personen die samenlopen kunnen dus direct worden opgepakt. Ook het bezitten van wapens en drugs is strafbaar. Als politiemannen drugs of wapens vinden bij iemand wordt deze persoon opgepakt en moet hij de drugs en wapens afgeven. Het geld mag hij/zij bijhouden. Corrupte politie: Corrupte politiemannen en vrouwen zijn zeer moeilijke personen. Ze doen ook hun plicht en pakken dus ook bendes op. Maar ze kunnen snel omgekocht worden en laten zo de bendes lopen. Om wat extra geld te verdienen kopen en verkopen de corrupte politiemannen en vrouwen drugs en wapens. Hier kan je dus drugs en wapens vinden. De prijs van de wapens en van drugs stijgt en daalt op de markt. Koop en verkoop dus op de juiste momenten om zo veel mogelijk geld te verdienen of te verliezen. Maar pas, want ze kunnen ook tot besef komen dat ze niet goed bezig zijn en weer juiste, strenge politie worden. Cipiers: Aan de gevangenis staan twee cipiers. Deze bewaken alle gestrafte 15 minuten. Ook de doden kunnen na 15 minuten vrijkomen. BEHALVE: Peetvaders: dode peetvaders blijven dood, de clanleden moeten hierdoor bij de clan van de moordenaar gaan werken. Gevangenen kunnen vrijgekocht worden door Ma Dalton Voor vragen bij het spel kom je naar de cipiers. VERDERE ALGEMENE REGELS œ Vermoorde peetvader blijft altijd dood. Heel de clan wordt overgenomen door de clan van de moordenaar. œ Een bende is al vanaf 2 personen œ Iemand is dood als hij door de moordenaar van een andere clan getikt wordt wanneer de moordenaar een wapen bij heeft. œ Iemand die vermoord is geeft al zijn bezittingen aan de moordenaar. œ Iemand die vermoord is wordt door de moordenaar naar de cel gebracht. œ De moordenaar geeft een wapen af als hij iemand overhandigt aan de cipiers. œ Iemand die gevangen wordt genomen door de politie geeft zijn/haar wapens en drugs af aan de politie. œ Iemand die gevangen wordt genomen door de politie wordt door de politie naar de cel gebracht œ Iedereen blijft 15 minuten in de cel. Als iemand betrapt wordt met iets dat hij totaal niet mag bezitten (bv levens schild met wapen, hoer met geld, peetvader met geld, teller met drugs, c) blijft die persoon 30 minuten in de cel. œ De prijs van drugs en wapens schommelt. œ Op het einde telt enkel het geld. œ Iedere clan heeft een beginkapitaal van 15000 œ Een vermoorde teller geeft enkel 10000 af. Wapens of drugs kan hij niet afgeven want dat mag hij niet hebben. œ Gevangen genomen personen kunnen vrijgekocht worden door ma dalton œ Dealers, moordenaars, hoeren, koeriers, wapenhandelaars mogen maximaal 1 artikel op zak hebben. Dealers enkel 1 zakje drugs, moordenaars, hoeren en wapenhandelaars enkel een wapen en koeriers enkele een wapen of 1 zakje drugs. œ De twee tactisch verantwoordelijke mogen totaal geen bezittingen hebben. œ Verwisselen van personages binnen een clan mag tot bij het 2 keer fluiten. Op dit moment komt de peetvader doorgeven aan de cipiers wie welk personage heeft. Als er achteraf iemand opgepakt wordt met een verkeerd personage, blijft die voor de rest van het spel in de gevangenis. œ De 2 tactisch verantwoordelijke van de clan moeten na het dubbele fluitsignaal proberen te weten te komen van andere personages van andere clans wat hun personage is. Een juiste personage levert 5000 per juist personage op aan het einde van het spel. Speciale uitleg voor de leiding: Onderling kunnen de kaartjes van strenge en corrupte politie verwisseld worden. Speel wel enkel de rol waarvan je het kaartje hebt, anders is het aantal strenge of corrupte te groot tegenover de andere rol Er zijn 6 strenge en 5 corrupte polities. Prijs: de prijs van de drugs stijgt en daalt, maar stijgt altijd meer dan dat hij daalt. Zo zal op het einde van het spel drugs meer waard zijn. De prijs veranderd om het kwartier, zie dus elke keer bij de overdracht wat het uur is en wat er op dat moment de prijs is. Drugs: 20.00: 1000 20.15: 3000 20.30: 2000 20.45: 4000 21.00: 3000 21.15: 5000 21.30: 4000 21.45: 6000 22.00: 5000 22.15: 7000 22.30: 6000 22.45: 8000 23.00: einde De prijs van de wapens veranderd ook, maar dit om het half uur Wapens: 20.00: 1000 20.30: 3000 21.00: 2000 21.30: 4000 22.00: 3000 22.30: 5000 23.00: einde

Variaties

Andere thema's kunnen ook gekozen worden. Er kunnen nog personages bij of weggedaan worden. Het spel kan op terrein gespeeld worden waar verschillende soorten terrein voorkomen: bos + grasveld + lokalen samen is ideaal

Opmerkingen

Ideaal spel voor een gemengde groep van tito's tot aspiranten. Iedereen vindt in een van de personages wel ergens iets dat hem ligt. Zorg voor genoeg geld! Het geld zal heel snel op zeer veel verschillende mogelijkheden in het spel komen, waardoor je snel zonder geld kunt komen te zitten!

van Thomas Mertens, mg0310, Chiro Schelle, Schelle

Materiaal

  • VEEL Speelgeld
  • VEEL Speeldrugs
  • VEEL Wapens (afbeeldingen)
  • Voor iedere deelneme Identiteitskaartjes (personages en politie)
  • Per groep 1 Een afgedrukte versie van de speluitleg
  • 1 per leiding Blad met tijdverdeling