Doe-het-zelvers

Details

Duur: 0 minuten

Groepen: 2

Intensiteit: hevig

Leeftijd: van 0 tot 14 jaar

Spelers: van 2 tot 99

Soort: groepsvormend

Terrein: buiten

Thema's: andere

DOE-HET-ZELVERS Doel van het spel : de leden slagen erin om een reeks leuke, uitdagende opdrachten voor te schotelen aan hun medeleden. Werkwijze : - 2 groepen + jury (leiding) - 2-delig spel : 1. tijd om de opdrachten samen te verzinnen (als de jury beslist dat de vooraf opgegeven tijd verstreken is, wordt definitief gestopt!) 2. tijd om de reeks opgekregen opdrachten goed uit te voeren (tot einde van het spel) - de opdrachten moeten voldoen aan volgende regels: o de opdrachten moeten allen uitvoerbaar zijn op het aangeduide terrein o de opdrachten die om materiaal vragen, moeten eerst voorgelegd worden aan de jury o verzin opdrachten waarbij zo weinig mogelijk materiaal nodig is o de opdrachtenlijst mag niet meer dan 20 items lang zijn o de opdrachten moeten leuk zijn en haalbaar o de opdrachten mogen (naar schatting) elk zeker en vast niet langer duren dan 10 minuten. - De opdrachten worden in chronologische volgorde uitgevoerd. - elke groep krijgt 1 joker, 3 vraagkaartjes en 2 uitstelvoorsteekkaartjes : *Joker : mag ingezet worden bij een bepaalde opdracht. Deze moet dan niet worden uitgevoerd. Best wordt hierover dus goed overlegd. *Vraagkaartjes : deze kaartjes mogen worden ingezet bij opdrachten die niet echt haalbaar lijken. Dit impliceert dat de jury z'n mening geeft over de opdrachten en beslist of de opdracht al dan niet dient uitgevoerd te worden en/of vervangen wordt door een andere. De jury kan eveneens een tegenaanbod doen : de opdracht wordt dan weggelaten als de groep akkoord gaat met de prijs die de jury hiervoor bepaalt. *Uitstel-voorsteekkaartjes : de uitstelkaartjes kunnen worden ingezet om een bepaalde opdracht te veranderen van chronologie. Zo kan de groep een opdracht verplaatsen naar later op de lijst door zo'n kaartje in te zetten, maar het kan eveneens dat de groep een opdracht verkiest boven de andere en aldus een uitstel-voorsteekkaartje benut om een opdracht meteen te mogen uitvoeren. - Materiaal dat de groepen nodig hebben, wordt gevraagd aan de jury. Deze bepaalt hoeveel en wat wordt toegestaan als hulp-materialen die worden aangevraagd. Materiaal aanvragen is echter redelijk tijdrovend : dit moet gebeuren via een 'aanvraag-formulier'. De leden van de groep vullen er op in welk materiaal ze aanvragen. Dit formulier wordt beoordeeld (goedgekeurd, afgekeurd of aangepast) door de jury en vervolgens wordt het materiaal gehaald. De groep wacht geduldig op het materiaal, want zij werken immers de opdrachten chronologisch af. (zij kunnen dus niet verder doen voor zij het resultaat van hun aanvraagformulier terughebben, alsook eventueel het materiaal. - Aanvraagformulieren voor materiaal mogen niet op voorhand worden afgegeven. De groep mag deze slechts invullen op het moment dat zij effectief aan de desbetreffende opdracht beginnen. Einde van het spel : De winnaar van het spel is de groep die als eerste de hele lijst opdrachten heeft afgewerkt.

Variaties

Als het spel te lang zou duren, wordt een ander evaluatiesysteem gebruikt : per groep wordt het aantal uitgevoerde opdrachten geteld. Dan wordt gekeken naar het aantal benutte kaartjes : -gebruikte Joker : -2 -per vraagkaartje : -1 -per gebruikt uitstel-voorsteekkaartje : -1 De groep die nu nog het hoogste aantal overhoudt, is gewonnen.

van Polke en Annelies De Man, Onze Lieve Vrouw Mariakerke, Mariakerke