Noten door water
Er zijn 4 kampen. Elk kamp moet om te beginnen een 3-pikkel sjorren. In de top van de 3-pikkel wordt een emmer gehangen. Rond de 3-pikkel wordt op 2 meter afstand een lint gespannen. Groep 1 en groep 2 zullen samenwerken en groep 3 en groep 4 zullen samenwerken. Deze 2 coalities zullen elkaar tegenwerken. DOEL: De bedoeling van het spel is enerzijds zoveel mogelijk water te kunnen kopen. Dit water wordt op het einde van het spel in de emmer van de groep gegoten (deze die in de 3-pikkel hangt). Daarnaast moet ook zoveel mogelijk darm gekocht worden. Met de aangekochte darm kan het water vanuit die emmer in de flesjes gegoten worden. Dit moet wel gebeuren van achter een lint dat op 2 meter van de 3-pikkel gespannen ligt. Er zijn 6 flesjes die gevuld moeten worden. De hoeveelheid water die erin zit, moet zo zijn dat als je op het flesje blaast, de noten do, re, mi, fa, sol en la hoort. Met die flesjes moet dan op het einde zo goed mogelijk het liedje 'Desalniettemin' gespeeld worden. De coalitie waarbij dat het beste lukt zal dus gewonnen zijn. Fase 1 : In het bos staan 3 potjes verspreid met gekleurd water, in de kampen staat er een bak met lege flesjes, een emmer met water en de basiskleuren in verfvorm. Het is nu de bedoeling dat de groepen het kleur kunnen namaken van het water dat in de 3 potjes zit. Deze potjes mogen echter niet meegenomen worden. Ook met de verf die in het kamp staat mag niet verlopen worden. Er moet dus telkens iemand gaan kijken naar het kleur en moet dat dan in zijn eigen kamp proberen namaken. Met de flesjes mag wel rondgelopen worden. Wanneer je denkt het juiste kleur gevonden te hebben, mag je proberen dat kleur naar het centrale kamp (1 begeleider)over te brengen, maar onderweg kan je getikt worden door de tèzen (min. 1 begeleider). Ben je getikt, dan krijg een een leekje zwart in je flesje, waardoor je hele kleur omzeep is. Ben je erin geslaagd om binnen te raken met je flesje, dan wordt er gekeken of het wel het juiste kleur is. Is dit zo, dan krijgt je groep een punt (dit wordt opgeschreven op een blad) en wordt je flesje leeggegoten. Kan je 2 flesjes van een verschillend kleur binnenbrengen, dan krijg je het dubbel van punten. Bij 3 verschillende kleuren is dat het 3-dubbel van de punten. Het is ook zo dat de concurrerende groepen alles mogen doen om de andere groep te boycotten. De enige regel daarbij is, dat je niet in elkaars kamp mag binnendringen. (en natuurlijk ook de voordien vermelde reglementering) Fase 2 : Het spel wordt stopgezet en de punten worden samengeteld. Elke coalitie (dus 1samen met 2 en 3 samen met 4)mag nu kiezen wat hij koopt met zijn punten. Je kan voor je eigen groep water kopen (elk punt is 1 flesje water waard) of je kan voor je medegroep darm kopen (elk punt is 25 cm darm waard). Alles wat aangekocht wordt, wordt opgeschreven (nog niet meegegeven dus, dat is maar voor de laatste fase. Fase 3 : Na het kopen kan er gewoon verder gespeeld worden zoals in fase 1. Fase 4 : Er kan nu terug voor de laatste keer gekocht worden. Intussen worden alle emmers in de kampen leeggegoten. Daarna kunnen de groepen met hun flesje water en met de darm die ze van de andere groep gekregen hebben naar de 3-pikkel van de meewerkende groep gaan. Daar wordt het water in de emmer gegoten en probeert men de flesjes te vullen volgens de noten en dan blazen geblazen…
Variaties
Het spel kan ook met meer kampen gespeeld worden, maar ze moeten wel altijd even zijn.
Opmerkingen
Met dank aan de tintelbivakbegeleiding!!!
Materiaal
- per kamp 1 materiaal om 3-pikkel te sjorren
- 1 per kamp Volle emmers
- 1 per kamp Lege emmers
- 1 per kamp Bak lege flesjes
- per kamp 1 Potje met basiskleur 1
- per kamp 1 Potje met basiskleur 2
- per kamp 1 Potje met basiskleur 3
- 2 (in bos+ centraal) Mengeling 1
- 2 (in bos+centraal) Mengeling 2
- 2 (in bos+centraal) Mengeling 3
- 1 bus zwarte verf
- 1 voor centraal ketel water
- 5-tal meter darm
- 20-tal meter afspanlint