Blad - steen - schaarloop
Details
Duur: 20 minuten
Groepen: 2
Intensiteit: zwaar
Leeftijd: van 6 tot 99 jaar
Spelers: van 10 tot
Soort: pleinspelen
Terrein: grasveld
Thema's: andere
Je verdeelt de groep in twee ploegen. De twee ploegen staan naast elkaar met ongeveer een vijftal meter tussen de spelers. De spelers van elke ploeg staan achter mekaar, en vormen dus een lijn. Het parcours van het spel is een vierkant. Ploeg 1 start aan de uiterste linkerhoek van het vierkant en ploeg 2 start (op dezelfde hoogte) aan de uiterste rechterhoek van het vierkant. De twee ploegen staan dus horizontaal aan dezelfde lijn. In het begin van het spel zullen de twee eerste spelers van elke ploeg het tegen mekaar moeten opnemen. Bij het fluitsignaal van de leiding beginnen deze 2 spelers te lopen en volgen de lijnen van het vierkant. Ze lopen tot ze mekaar op hun weg tegenkomen. Op dat moment zal er moeten gestreden worden voor de doorgang! Dit doe je zo: je speelt blad-steen-schaar. Beide spelers houden de handen op de rug en tellen samen af: " 1 , 2 , 3 " en na 3 tonen ze elk een symbool. blad: het hand uitgestrekt steen: het hand tot een vuist gebald schaar: wijsvinger en middenvinger uitgestrekt het blad overwint de steen de steen overwint de schaar de schaar overwint op het blad Wanneer hetzelfde symbool getoond wordt moet je natuurlijk herbeginnen met tellen. De speler die het blad-steen-schaarspel wint mag verderlopen volgens de lijnen van het vierkant. De verliezer loopt teru Het doel is om zo snel mogelijk bij de andere ploeg te geraken! Maar: wanneer iemand overwonnen wordt, moet de volgende speler van de ploeg van de verliezende speler beginnen lopen tot hij zijn tegenstrever weer tegenkomt. Dan begint het blad-steen-schaarspel opnieuw. Zo wordt de overwinnende persoon steeds tegengehouden, tot hij bij zijn tegenstrevende ploeg is geraakt.
Variaties
Om het spel iets moeilijker te maken kan je de spelers laten hinkelen, tuimelen, op handen en voeten kruipen, ... in plaats van gewoon te laten lopen. Diegene die verliest moet een woord roepen dat hij op voorhand met zijn groep heeft afgesproken. Hij mag niet meer lopen, maar zo weten zijn ploeggenoten dat ze iemand anders moeten sturen. Alleen als hij het woord roept, mag iemand anders vertrekken. Het is leuk als je regelmatig verandert van woord. Dit zorgt voor verwarring. Je kan natuurlijk, als leiding zelf moeilijke woorden bedenken, waardoor het ingewikkelder wordt.
Opmerkingen
Zeer veilig spel, zonder kosten!
van Julie Verstraeten, LEG/0105, Chiro Werchter, Werchter