KPJ-activiteit
Details
Duur: 150 minuten
Groepen: 1
Leeftijd: van 6 tot 16 jaar
Spelers: van 1 tot 99
Soort: dorpsspelen
Terrein: groot , publieke ruimte
Thema's: andere
Speluitleg
SPELVERLOOP
Start van het spel:
De leden krijgen het plan waarop de te volgen route is aangeduid. Regelmatig krijgen ze van de leiding een opdracht.
Opdrachten:
- Tien minuten lang liedjes zingen (maakt niet uit de welke, maar iedereen moet wel meezingen)
- Ga ergens aanbellen en vragen of ze een goeie Belgenmop kennen.
- Ga ergens vragen of ze je het recept kunnen geven van een typisch Hollands gerecht.
- Ga op zoek naar een paar botten van maat 45.
- Leg uit wat KLJ is aan een groep van minstens 10 personen (Hollanders wel te verstaan).
- Doe haasje over en dit tot je 20 m verder bent geraakt.
- Vraag of ze weten wat een kawé is (regenjas).
- Zoek twee personen die een eindje met jullie mee willen gaan en voorzie deze dus ook van een sjaaltje, maak er echte KLJ'ers van!!
- Zoek een stukje Belgische kaas.
- Vraag of ze een Belgische vlag willen laten uithangen (je kan ze daarna terug ophalen).
- Zoek de tekst van het Nederlandse Volklied (Wilhelmus).
- Leer een stukje van het Hollandse volkslied (het refrein).
- Leer een Hollander je eigen dialect praten.
- Leer het KLJ-lied (refrein) aan een groepje Hollanders.
- Spreek gedurende 5 minuten op z’n Jommekes Spaans. Zet achter zoveel mogelijk woorden 'os'. Dan krijg je zoiets als: Ikkos gaos naar de KLJos.
- Wandel allemaal achter elkaar in 1 lange rij en zorg dat iedereen tegelijk links - rechts - links wandelt.
- Zing uit volle borst. "10 kleine visjes, die gingen naar de zee..." / "10 meter kiekendraad..."
- Verzin voor alle leiding een origineel troetelnaampje.
Materiaal
Materiaal:
- auto’s om in Nederland te geraken
- stratenplan van het Nederlandse dorpje
- Belgische vlag
Inkleding:
We rijden naar een dorpje in Nederland. Vooraf wordt op een stratenplan een weg uitgestippeld die gevolgd zal worden. De leden moeten die zelf op het plan lezen.