Moord in het lokaal!
Details
Duur: 120 minuten
Intensiteit: zwaar
Leeftijd: van 12 tot 15 jaar
Soort: Cluedo met opdrachten
Terrein: binnen
Thema's: Detective
Oh nee, iemand heeft leid.st.er X vermoord! De andere leiding is in diepe rouw en zelf niet in staat om de moordenaar op te sporen. Het is namelijk zo dat ze iemand van de leidingsploeg verdenken!
Doel van het spel
De leden gaan als speurders de locatie, het moordwapen en moordenaar van leid.st.er X achterhalen aan de hand van spelletjes.
Voorbereiding
Zoek een aantal nutteloze weetjes op: feitjes of fictie?
Stel tips op (cluedogewijs)
Maak close-upfoto’s van een aantal plaatsen in de lokalen waar je tijdens de activiteit spelletjes zal spelen
Leg een tafel vol met materiaal dat een potentieel ‘moordwapen’ kan zijn.
Spelverloop
Het spel verloopt in drie rondes. We spelen telkens in groep, maar elke speurder verzamelt individueel tips om de locatie, het moordwapen en de moordenaar te ontmaskeren.
Ronde 1: De locatie
De spelers krijgen een close-upfoto van een plaats in de lokalen. Dat kan een herkenbare muur zijn, de ingangspoort, de deur van het materiaalkot, enz. De leden mogen raden en zich dan naar de locatie begeven. Zitten ze juist, dan spelen ze daar een spel.
Na het spel krijgen de spelers een tip. Een betere positie in het spel geeft je een goede tip, een minder goede of laatste positie geeft je een moeilijke of nutteloze tip.
Voorbeeld van een goede tip: ‘De moord is gebeurd in een ruimte met een frigo.’
Voorbeeld van een nutteloze tip: ‘De moord is gebeurd op een plaats met kamertemperatuur.’
Locatie 1: Feit-of-fictie-quiz
De spelers krijgen een stelling of weetje te horen, en raden of het waar is of niet.
De spelleid.st.er leest een stelling voor. Bijvoorbeeld: ‘Een slak kan wel drie jaar aan een stuk slapen.’ Spelers die denken dat de stelling waar is, gaan naar de rechterkant van de ruimte. Spelers die denken dat het niet waar is, gaan naar de linkerkant. Spelers aan de juiste kant krijgen een punt. Na meerdere rondes krijgt iedereen een tip op basis van hun score: de speler met het meeste punten krijgt een waardevolle tip, de tweede een iets moeilijker tip, enzovoort.
Locatie 2: Sokkendans
Een variant op het klassieke spel stoelendans, maar dan met sokken.
Alle spelers leggen één sok in een cirkel op de grond. Terwijl de muziek speelt, dansen de spelers rond de cirkel. Zodra de muziek stopt, moeten de spelers zo snel mogelijk een sok bemachtigen en aantrekken. De eerste keer heeft iedereen nog een sok, maar na elke ronde verwijder je er een. Wie geen sok te pakken krijgt, valt af. De laatste speler die overblijft, wint en krijgt de beste tip.
Locatie 3: Sloefschoppen
Een kracht- en precisiespel waarbij spelers hun schoen zo ver mogelijk schoppen.
Alle spelers gaan op een lijn staan en maken één schoen los. Na het startsignaal schoppen alle spelers hun schoen zo ver mogelijk. De spelers krijgen tips op basis van hun afstand: hoe verder, hoe beter de tip.
Locatie 4: Speuractie!
Speurders moeten goed aanwijzingen kunnen zoeken.
De speurders staan met hun gezicht tegen het gebouw. Ondertussen verstopt (of gooit) de spelleid.st.er een aantal kleine voorwerpen (bv. koffielepels) in het terrein, maar één (of een paar) minder dan het aantal speurders. Geef het signaal dat ze mogen zoeken. Wie overblijft zonder voorwerp valt af. Herhaal een aantal keer en geef tips naargelang hun prestaties.
Locatie 5: …
Verzin gerust nog spelen bij als je meer mogelijke moordlocaties hebt!
Ronde 2: Het moordwapen
De speurders gaan rond een tafel vol voorwerpen staan. Ze krijgen tijd om die goed te bekijken maar mogen niets verplaatsen.
Dan doet iedereen hun ogen dicht en draaien ze zich om. Heel het moordwapen weg.
De speurders mogen hun ogen weer openen en zich omdraaien, en raden dan (voor zichzelf) welk voorwerp er ontbreekt.
Ronde 3: De moordenaar
Op het hele Chiroterrein hangen wanted-posters van alle leiding. De spelers krijgen een eigen speelkaart met dezelfde foto’s van de leiding. Na het startsignaal moeten ze zo snel mogelijk zo veel mogelijk wanted-posters zoeken en telkens afstrepen op hun speelkaart. Geef hen daarvoor beperkte tijd zodat niet iedereen ze allemaal zal vinden. Uiteindelijk zullen ze één foto niet hebben kunnen doorstrepen, dat is de moordenaar!
Einde van het spel
Elke speurder krijgt een papier waarop ze hun naam, de locatie, het moordwapen en de verdachte opschrijven. Nadat de speurders hun tips hebben verzameld en hun keuzes hebben gemaakt, komt het grote moment van onthulling.
De leiding maakt de oplossing op een leuke manier bekend door het misdrijf na te spelen in een kort toneelstukje. In die scène wordt de moord herbeleefd en wordt stap voor stap onthuld wie de dader is, waar het plaatsvond en met welk wapen.
De speurders die de juiste locatie, het juiste moordwapen en de juiste moordenaar hebben opgeschreven, worden uitgeroepen tot beste detectives van de groep!
Dit spel werd bedacht voor de uitgave van oktober 2024 van het magazine voor Chiroleiding: Dubbelpunt. Het thema van deze uitgave is 'lokalen'.