De Klusjesclub
Details
Duur: 120 minuten
Intensiteit: extreem
De lokalen staan op instorten en wat een rommel! Kan de speelclub de lokalen mee opknappen zodat het weer een heus clubhuis wordt?
Voorbereiding
Maak op hoogte van de speelclubbers vakken op de ruiten (met schilderstape of speelverf, dat wast er goed af) en maak de vakken vuil (met verf of modder).
Maak een doelroos op de grond in het lokaal. Dat kan met stoepkrijt of maak ringen van papier.
Hang ballonnen aan het plafond.
Verdelen in groepen
Voorzie voor elke speelclubber een stuk schoonmaakmaterieel of gereedschap. Zorg dat je groepen hebt van vier à zes voorwerpen waarmee je een bepaalde activiteit kan uitvoeren: dweilen, afwassen, boren, …
Een voor een mogen de speelclubbers binnengaan in een lokaal vol voorwerpen (verfborstel, emmer, bezem, stofzuiger, vod, afwasmiddel, …) en iets kiezen. Wendy gaat bijvoorbeeld als eerste naar binnen en kiest een hamer, Hector kiest een nagel, daarna kiest Dizzie een plank. Wanneer iedereen weer buiten is, zoekt iedereen naar hun schoonmaak- of gereedschapsmatch. Wendy, Hector en Dizzie hebben allemaal iets waarmee je kan timmeren: zij vormen een team!
Spelverloop
De klusjesteams proberen te bewijzen dat ze de beste, snelste of netste klussers zijn. Win je een spel van een bepaald klusje, dan heb je geluk! De verliezers mogen het klusje afmaken (in de mate van het mogelijke, natuurlijk: het gras afrijden is minder realistisch). Bijvoorbeeld: bij ‘ruiten wassen’ mogen de overblijvers de hele ruit schoonmaken.
Ruiten wassen
Op de ruiten staan een heleboel vuile vakken. Elke ploeg probeert zo snel mogelijk hun vakken proper te krijgen. Eén persoon per ploeg roept ‘aaa’ en ondertussen mag die zelf een spons uit de emmer met zeepsop halen, naar de ruit lopen en zoveel mogelijk vuil wegwassen. Let op! Zorg dat je spons weer in de emmer ligt voor je stopt met ‘aaa’ zeggen. Anders mag de tegenploeg modder (of verf) in je vakken smeren in plaats van hun ruiten schoon te maken.
Lampen vervangen
Elk team krijgt een lange stok (of bezem). Daarmee zullen ze de lampen vervangen. Hoe? Door met die stok de lamp (ballon) kapot te prikken. Voor de hoge ballonnen zal je moeten samenwerken en wat acrobatische toeren uithalen. Wie kan er het meeste ‘vervangen’?
Borstelen
Elke deelnemer krijgt hetzelfde rollend of schuivend voorwerp (pingpongbal, blok zeep, beker, kroonkurk, …) en elk team krijgt een borstel. Het doel: hun voorwerpen in de roos ‘curlen’ met de borstel en zoveel mogelijk punten scoren. Voor de roos, de ring en de buitenste ring kunnen ze respectievelijk +5, +2 en +1 punten verdienen.
Dweilen
Als levende ‘Hungry Hippo’s’ proberen de ploegen de voorwerpen (bv. balletjes of bekers) in het midden op te eten. Hoe? Het lokaal is natgemaakt met veel zeep en water. Bob gaat liggen en zijn ploeggenoten Mick en Titus nemen zijn benen vast. Bij de start duwen ze Bob vooruit zodat hij richting de voorwerpen glijdt. Daar probeert Bob zoveel mogelijk voorwerpen te vangen met zijn dweil, en dan trekken ze Bob terug. Dan is het aan de volgende, tot alle voorwerpen weg zijn. Wie het minste voorwerpen heeft, mag het lokaal nu écht dweilen met een gewone dweil en trekker.
Alternatief: is het te koud? Je kan dit met aftrekkers spelen in plaats van met menselijke dweilen!
Wc schoonmaken
Zoals bij estafette staat er om de vier meter een teamlid. Iemand van de leiding houdt het eerste velletje van de wc-rol vast. De eerste speler van elk team neemt op het startsignaal de wc-rol vast en loopt ermee naar de volgende speler. Als de rol breekt, loop je terug naar de vorige speler. Wie de wc-rol helemaal afrolt, rolt hem ook zo snel mogelijk weer helemaal op. De winnaars mogen het wc-papier aanvullen.
Keuken opruimen
Wat een rommel! Al het bestek ligt op een hoop in de keuken. De teams proberen zoals bij mikado voorzichtig zonder ander bestek te laten bewegen iets uit de hoop te halen. Maak zoveel mogelijk setjes: eetlepel – mes – vork – theelepel. De overblijvers mogen alles netjes sorteren.
Bladblazen
Met dat herfstige weer liggen er weer overal blaadjes! De teams proberen elk hun blaadjes (pingpongbal) zo snel mogelijk door een parcours te blazen met een rietje. Raak je een blaadje? Dan moet de bal weer naar start!
Gras maaien
Gras wat te lang? Elke ploeg krijgt een vierkante meter gras en scharen en knipt zo snel mogelijk hun veld kort.
Heb je écht hoog gras, dan kan je een wedstrijd doen waarbij ze zo snel mogelijk een stuk van het veld plat trappelen. Met hun voeten, al liggend, enz.? Dat mogen ze zelf kiezen.
Nog klusjes?
Verzin spelende klusjes bij of laat de leden zelf met ideeën komen!
Einde van het spel
Alle klusjes zijn al spelend geklaard! De klusjesclub heeft hun rust en vrij moment in hun opgeknapte lokaal verdiend. Geniet ervan!
Dit spel werd bedacht voor de uitgave van oktober 2024 van het magazine voor Chiroleiding: Dubbelpunt. Het thema van deze uitgave is 'lokalen'.