Piano quest: toetsenverzamelaars

Details

Duur: 120 minuten

Intensiteit: matig

Leeftijd: van 6 tot 8 jaar

Soort: muziekspel

Terrein: binnen of buiten

Thema's: muziek

Broeder Jacob wil graag piano spelen, maar op het moment dat hij zijn piano opendoet, merkt hij dat alle zwarte toetsen verdwenen zijn! Lukt het de ribbels om de zwarte toetsen te vinden?

Uit Dubbelpunt september 2023

Doel van het spel

De zwarte pianotoetsen verzamelen.

 

Materiaal

  • Stoelen (= alle ribbels -1)
  • Twee hoofddeksels
  • Muziek
  • Box
  • Dobbelsteen

 

Voorbereiding

  • Voorzie een afbeelding van een piano zonder zwarte toetsen
  • Maak een muzikaal pakket (doos met zwarte toetsen in), omwikkeld met papier per ronde
  • Voorzie duo’s artiesten voor memory

 

Spelverloop

De ribbels krijgen een speciaal pakket (muzikaal pakket). Daarvan mogen ze een laag papier afscheuren telkens ze een ronde voltooid hebben. Wie dat mag doen, wordt bepaald door het muziekpakket door te geven op muziek. Als de muziek stopt, mag de ribbel die het pakket vastheeft er een laag papier af doen.

 

Ronde 1: Ken je een liedje?

Verdeel de groep in twee ploegen. Elke ploeg staat achter een lijn. Op vijf meter van die lijn liggen foto’s met artiesten op, maar met de blanco kant naar boven. De ribbels mogen in hun eigen team om beurten een poging doen om twee dezelfde artiesten om te draaien (bv. Like Me, Nachtwacht, K3). Lukt dat, dan moeten ze een liedje zingen of zeggen van die artiest. Als het liedje correct is, krijgen ze een punt. Lukt het niet, dan moeten ze de plaatjes weer omdraaien en de volgende van hun team aantikken. Het team dat op het einde het meeste punten heeft, wint.

 

Ronde 2: Dirigent

Iemand van de ribbels, bijvoorbeeld Sarah, gaat buiten terwijl de andere ribbels in een kring gaan zitten. Een van hen is de dirigent die aan zijn of haar orkest de beweging van het bespelen van een muziekinstrument voordoet. Af en toe verandert de dirigent van beweging en begint hij of zij een ander instrument te bespelen. Het orkest volgt zo snel mogelijk.

Sarah komt weer binnen in de kring en moet ontdekken wie de dirigent is. Als dat lukt, kies je een nieuwe dirigent. Dit kan je enkele keren doen met telkens een specifieke opdracht:

  • Alle muziekinstrumenten
  • Enkel snaarinstrumenten
  • Enkel blaasinstrumenten
  • Enkel geluiden met je lichaam (percussie/zang)
  • Enz.

 

Ronde 3: Karaokestoelendans

Alle ribbels gaan in een kring staan met een stoel minder dan dat er ribbels zijn. Zet karaokemuziek op terwijl de ribbels met zotte danspasjes rond de stoelen dansen. Als de muziek stopt, moeten de ribbels zo snel mogelijk op een stoel gaan zitten. De speler zonder stoel valt af, tenzij die kan zeggen welk karaokeliedje er zojuist werd afgespeeld. Valt de speler af, dan haal je ook een stoel weg uit de kring.

 

Tip: Als je met veel leden bent, kan je twee kringen maken.

 

Ronde 4: Muzikale parade

Geef de ribbels tijd om een voorwerp te vinden dat muziek maakt. Daarvoor kunnen ze random voorwerpen gebruiken die ze vinden op het terrein. Of je kan gerecyclede materialen gebruiken zoals kartonnen rollen, rijst in een plastic fles, of potten en pannen als trommels. Laat hen wat experimenteren en een (Chiro)liedje spelen met hun instrumenten.

 

Ronde 5: Dansfeest

De ribbels mogen om beurten met de dobbelsteen gooien. Het aantal ogen staat voor een bepaalde opdracht. 1-3 geven het ritme aan en 4-6 zijn danspassen. Zo kunnen ze samen een echt dansfeest maken. De eerste begint direct na het gooien met de opdracht.

  • In je handen klappen
  • In je handen klappen gevolgd door op je borst
  • Stamp met je voeten op de grond
  • Doe een slide (schuiven van links naar rechts)
  • V-step: met de voeten rechterstap open - linkerstap open - rechterstap dicht - linkerstap dicht.
  • Golven met je armen

 

Ronde 6: Dansende hoeden

De ribbels zitten in een grote kring. Eén ribbel, bijvoorbeeld Isaak, gaat in het midden op een stoel zitten. Terwijl de muziek speelt, geven de ribbels twee hoeden door in de kring, van hoofd tot hoofd in de afgesproken richting. Als de muziek stopt, proberen de twee spelers die een hoed op hun hoofd hebben, als eerste hun hoed op het hoofd van Isaak te zetten. Wie daarin slaagt, mag zelf op de stoel gaan zitten.

 

Einde van het spel

De ribbels hebben de toetsen gevonden in het pakket. Nu kunnen ze de zwarte toetsen weer op de piano plakken.