LEVENSWEG

Details

Bijlages

Duur: 180 minuten

Intensiteit: zwaar

Terrein: groot en verspreid

Thema's: bordspel lopen levensweg geld volwassenen

Levensweg

Doel van het spel: op het einde zoveel mogelijk geld over hebben

Voorbereiding:

voor spel

  • 3 x rad maken

  • werk en woon fiches afdrukken

  • kaarten met opdrachten, mijlpalen en avonturen afdrukken

materiaal nemen

aanvang spel:

  • De kadees nemen 1 t-shirt, 1 broek/rok/short en 1 paar kousen mee uit hun (vuile) was.

  • opzet centrale post met materiaal

  • enveloppen met levensweg fiches verstoppen

Deel 1:

Het maken van duo’s

AAA-spel:
alle kadees staan op een rij bij het startsignaal moeten ze proberen zo ver mogelijk te lopen terwijl ze AAAA roepen. Wanneer ze niet meer kunnen moeten ze blijven staan.
→De duo’s worden gevormd als volgt: telkens worden de 2 uitersten gekoppeld. Dus de eerste en laatste vormen een duo, de tweede en de voorlaatste,...
Jullie vormen een duo gedurende het hele spel.

 

Elk Duo krijgt een levensweg speelkaart, hierop komt alle informatie.
-Als eerste mogen ze hun naam op de kaart zetten en krijgen ze een basisbedrag van €50.000 om met het spel te starten.
-Ook worden er bolletjes in de auto gekleurd. Rood=meisje blauw=jongen
-> wanneer er kinderen zijn worden er meer bolletjes gekleurd

Deel 2:

Elk duo krijgt een startbedrag van 20 000€ en moet hiermee een huis/woning kopen

wie als eerste een huis mag kopen wordt bepaald door het eerste spel:

spel 1

wasknijper estafette: een volwassene moet zijn was doen. Er is een estafette, elk team heeft een wasdraad + wasknijpers en enkele kledingstukken, de ene loopt en hangt een kledingstuk op. Dan loopt hij terug en is het aan de volgende om een kledingstuk op te hangen tot alle kledingstukken omhoog hangen.
Het team dat als eerste klaar is mag als eerste een woning uitkiezen

 

materiaal: wasknijpers, wasdraad, kledingstukken, fiches van woningen.

 

Spel 2

Het volgende wat de duo’s te wachten staat is het kiezen van een job. Wie bij het spel het eerste is mag als eerste blind een kaart trekken uit de hoop

was-origami: de was mag van de wasdraad gehaald worden nu is het de bedoeling dat de kadees hun was opvouwen !!op de juiste manier!! 

 

materiaal: was

Deel 3:

Nu begint het spel, de leiding zit verspreid op meerdere locaties over het kampterrein. Het is de bedoeling dat de duo’s van de ene naar de andere leiding reizen. Hier moeten ze aan een rad draaien. Dit rad bepaalt wat het duo moet doen, na het uitvoeren van de opdracht lopen ze naar de volgende leiding.

Op het terrein liggen ook enveloppen met geld verstopt, de eerlijke vinder mag deze houden en stopt ze in de enveloppe. → de levenswegfiches worden pas op het einde van het spel opgeteld.
ook de levenswegfiches die tijdens het spel verzameld worden worden in het mapje op de speelkaart gestopt en pas op het einde opgeteld. 

 

op de levensweg speelkaart is ook een rij met bolletjes per 3 bolletjes krijgen de kadees hun loon uitbetaald
tijdens het spel kan je ook in de - gaan

 

Dit tot er een fluitsignaal is om het spel te beëindigen. 

 

Er zijn 3 leiding met een rad verspreid op het terrein
2 leiding staan centraal: de kids moeten naar daar gaan wanneer ze een challenge of burenruzie draaien.
De 2 personen die centraal staan verstoppen om de zoveel tijd een levenswegfiche










 

het rad:

  1. belastingen/pech kaarten (je verliest geld) 

  2. avontuur kaarten (kan geld opleveren of geld kosten) 

  3. mijlpaal (levensveranderingen; verhuizen, trouwen, kind krijgen, ontslag) centrale post

  4. challenge (het duo doet een opdracht en verdient hiermee geld) Centrale post

  5. burenruzie (het duo daagt een ander duo uit, de verliezer betaald de winnaar) centrale post

 

belasting/pech kaarten: (gebeurt bij rad)

wanneer dit wordt gedraaid op het rad moeten de kadees een kaartje uit de pot trekken. Op dit kaartje staat een belasting die ze moeten betalen.
→Dit wordt direct afgetrokken van hun bedrag

→briefjes worden nadien terug in de pot gestopt

 

Avontuur: (bij rad)
wanneer dit gedraaid wordt mogen de kadees een getal van 1-60 zeggen, het getal bepaalt wat er gebeurt/welke kaart ze krijgen. Deze mijlpalen kunnen groen of rood zijn, wanneer dit rood is moeten de kadees betalen, bij groen krijgen ze geld.
→ dit geld wordt meteen aangepast op hun rekening

 

  1. ga studeren in new york -5000€

  2. je bent werknemer van de maand +3000€

  3. je bent trainer van een voetbalploeg +1500€

  4. door werken in je woning moet je tijdelijk gaan huren -2800€

  5. je wordt parttime stuntman voor films +7500€

  6. je gaat op reis -2300€

  7. je organiseert een huwelijksfeest -4500€

  8. je richt je huis opnieuw in -3500€

  9. je gaat met een organisatie mee als snowboardinstructeur +2500€

  10. je huis is overstroomt -1200€

  11. je doet mee aan onderzoek van medische producten +4000€

  12. je huis is afgebrand -10 000€

  13. je wint een danswedstrijd +1000€

  14. je valt een maand uit op je werk -7000€

  15. je wint een triathlon +3500

  16. je gaat op cruise met het hele gezin -500 pp (-200 per kind)

  17. je gaat op tournee als stand-up comedian +6000€

  18. je hebt een nieuwe diersoort ontdekt +8000€

  19. je investeert in een kunstwerk (picasso) -6000€

  20. je wint een talentenjacht +1500€

  21. je mag meespelen in een film +5000€

  22. je maakt een roadtrip in Amerika -500 pp (-200 per kind)

  23. je hebt het monster van lognes op beeld vastgelegd +6500€

  24. je auto is perte-total koop een nieuwe -10 000€

  25. je doneert geld aan een goed doel -500

  26. je wint een wedstrijd voor grootste pompoen +500

  27. vanwege een revalidatie moet je fitnessapparaten kopen -300€

  28. je krijgt een erfenis +10 000€

  29. een orkaan verwoeste een deel van je huis -10 000

  30. je bent afgestudeerd +2500€

  31. je waterleidingen moeten vernieuwd worden -1500€

  32. je koopt een jacht -10 000€

  33. je doet vrijwilligerswerk +500€

  34. je koopt een vakantiehuis in Spanje -6000€

  35. je ontvangt de nobelprijs +10 000€

  36. je moet een operatie aan je knie ondergaan -4000€

  37. er wordt een schadeclaim van een auto-ongeluk uitbetaald +2500€

  38. je ogen zijn niet meer wat ze geweest zijn je moet een bril kopen -1000€

  39. je schrijft een boek +7000€

  40. je geeft een groot feest voor je verjaardag -700€

  41. je hebt een weekendjob gevonden +8000€

  42. je laat je auto pimpen -3500€

  43. je ontdekt dat je een muzikaal circustalent hebt en gaat in het circus +5000€

  44. je plaatst domotica in je huis -4500€

  45. je bent mede-organisator van een groot festival +6000€

  46. je ondergaat een totale metamorfose -1000€

  47. je krijgt een bedrijfswagen +7000€

  48. je gaat duiken in de zee, betaal de snorkelapparatuur -700€

  49. je gaat skydiven -1000€

  50. je wint een marathon +2000€

  51. je mag zetelen als jury in een TV-wedstrijd +4500€ 

  52. je grasmaaier is stukgegaan -500€

  53. je aandelen maken winst +8000€

  54. je partner wordt gekidnapt en je moet losgeld betalen -3500€

  55. je komt op met de verkiezingen +1000€

  56. je rijdt veel te snel op de autostrade -1800€

  57. je wint de lotto +10 000€

  58. je wint een tombola +5000€

  59. je ondergaat plastische chirurgie -2000€

  60. je wint een knikkerwedstrijd +500€

















 

challenges: (bij centrale post)

nummer kiezen dit bepaalt welke challenge
→ bij het volbrengen van de challenge mogen ze een levensweg fiche uit de kom nemen

  1. Das knopen

  2. zakspringen met 2

  3. Hoger-lager: Leg tien foto’s van leden/leiding in willekeurige volgorde naast elkaar. De beeldzijde mag niet zichtbaar zijn. Draai de foto’s een na een om. De spelers moeten raden of de volgende persoon ouder of jonger zal zijn. 

  4. Sorteer de foto’s: leg de personen van klein naar groot

  5. maak een puzzel

  6. bouw een kaartenhuis van 3 verdiepingen

  7. leg een parcour af met een bal tussen jullie hoofden

  8. leg een parcour af met een bal tussen jullie buik

  9. je hebt 3 beurten om 6 te gooien met de dobbelsteen

  10. ga met 2 door een hoepel; je geeft elkaar een hand en staat naast elkaar, nu moeten jullie de hoepel van de ene persoon naar de andere kant brengen, je mag de hoepel niet met je handen vasthouden. 

  11. ieder van het duo moet een bottle flip doen

  12. knoop 5 grassprietjes aan elkaar

  13. verzamel 10 bloemetjes

  14. sorteer de foto’s: leg de personen van jong naar oud

  15. win 3 keer bij balleke balleke (5 pogingen) 3 bekers 1 met een bal onder en verschuiven

  16. sta met 2 op een vuilzak en draai deze om zonder op de grond te staan

  17. spring 10x samen in het springtouw

  18. Zing samen het alfabet terwijl je je mond niet mag bewegen

  19. Maak een dierenketting met 20 dieren.

  20. doe samen een vliegtuigje (lift)























 

burenruzie: (centrale post)

1 iemand van elk duo doet schaar steen papier het winnende team mag een nummer kiezen dat de opdracht bepaalt
→ Elke challenge is 8000€ waard dit bedrag gaat er af bij de verliezers en komt erop bij de winnaars

  1. Dans per twee een slow terwijl jullie elk het uiteinde van een spaghetti stokje in je mond houden. Het duo dat het langst kan slowen zonder dat hun stokje breekt, wint.

  2. Zeg zo lang mogelijk ‘AAA’. Je mag geen adem halen.

  3. flespoepen: Bind een touw rond je middel met daaraan een balpen geknoopt. Zorg dat de pen net onder je knieën hangt. Probeer de pen in een flesje te krijgen. Je mag je handen niet gebruiken.

  4. getal van 1-10 raden

  5. knikkerrace: Leg een parcours af met een knikker op een lepel in je mond.

  6. blaas een ballon op zodat die ontploft

  7. schaar steen papier-duel (om ter eerst 3 punten)

  8. papieren vliegtuig race (max 2 min om vliegtuig te vouwen, je krijgt maar 1 blad)

  9. paard en ruiter race. na het lopen in de ene richting wissel je van rol

  10. tijd inschatten

  11. krokodillengevecht

  12. de duo’s spelen flip the cup tegen elkaar

  13. kruiwagen wedstrijd

  14. zoek om ter snelst 5 verschillende rode voorwerpen

  15. Ren om het snelst achterwaarts rond het terrein. koppels haken arm in arm

  16. Verplaats een speelkaart naar de overkant van het speelterrein. Doe dat door ze met een rietje vast te zuigen, je mag ze niet aanraken.

  17. staarwedstrijd

  18. om ter snelst Je schoenen en sokken uitdoen en weer aandoen.

  19. Lepeltje in een glas lanceren.

  20. hanengevecht

 

mijlpaal: (gebeurt bij centrale post)

wanneer je dit draait moet je naar de centrale post gaan.
Hier moet je met een dobbelsteen gooien, de dobbelsteen bepaalt wat er in je gezin verandert.

  1. ontslag: 1 van jullie moet een nieuwe job-kaart trekken degene die verliest bij schaar steen papier-> je ontvangt direct je nieuwe een loon

  2. Je krijgt €1000

  3. Hoera een kind: gooi nog eens (tekenen een bolletje in de juiste kleur in je auto)
    -alle even getallen zijn een meisje
    -alle oneven getallen zijn een jongen
    →je krijgt €5000 

  4. alles blijft hetzelfde

  5. je krijgt een levensweg fiche (trekken uit pot en in enveloppe steken)

  6. verhuis: De kadees mogen 2 kaarten uit de hoop trekken.
    je krijgt of betaald het verschil van waarde van je nieuwe woning-> de kadees maken hier dus best de juiste beslissing


 

intermezzo:

er worden families gevormd (2 teams) het team dat wint met trefbal krijgt per duo €2000

Winnaar:

de duo’s hun kapitaal wordt berekend en de winnaar wordt bekend gemaakt.

 

 

Materiaal

Materiaal: das → Lanneer springzakken → KLJ flesjes → KLJ stylo → KLJ papier → KLJ touw → KLJ puzzel → KLJ foto’s leiding/leden → Lanneer ballonnen → KLJ knikkers → KLJ lepels → Kamp hoepel → KLJ kaarten; avonturen, mijlpalen, belastingen, → Lanneer speelkaarten → KLJ bekers, kannen en water → KLJ (5) enveloppen met geld kaartjes in → Lanneer pot met levenswegfiches in → KLJ dobbelstenen → KLJ spaghetti → KLJ vuilzak → KLJ pingpongbal → KLJ 2 ballen → KLJ drinkbus → kids springtouw → KLJ rietjes → Luca