De grote diamantenrace

Details

Bijlages

Duur: 120 minuten

Intensiteit: matig

Soort: Gezelschapsspel

Terrein: binnen (en buiten)

Thema's: Minecraft

Alias het grote Minecraftspel

Uit Dubbelpunt maart 2023

De speelclub gaat vandaag een wedstrijd aan om te kijken wie het snelste een diamanten zwaard kan maken. Let wel op! Ze moeten die diamanten eerst opgraven. En diamanten vind je enkel diep onder de grond, dus dat is best een uitdaging. Zal het de speelclub lukken om een weg te graven tot in het diepste punt van de aarde en daarna ook de weg naar boven terug te vinden?

 

Doel van het spel

De speelclubbers moeten met hun team zo veel mogelijk diamanten verzamelen en terug naar start geraken.

 

Materiaal

  • Spelbord
  • Dobbelsteen
  • Iets wat kan dienen als pion
  • Pen en papier
  • Blinddoeken
  • Verkleedkleren
  • Ballonnen
  • Tennisballen

 

Voorbereiding

Op een twintigtal post-its teken je een diamant. Zorg er zeker voor dat er ten minste zes diamanten per ploeg zijn door desnoods het spelbord groter te maken. Maak het spelbord door een raster van tien op twintig post-its op een grote flap te plakken. Je kan ook enkele andere voordelen toevoegen die de speelclubbers kunnen zoeken (zie bijlage).

Zorg voor een pion voor elke ploeg en plaats die op de start.

 

Verdeling in ploegen

Verdeel de groep in ploegjes van vijf à zes speelclubbers. Doe dat door kaartjes te verdelen met Minecraftpersonages zoals een zombie, creepers enz. Zorg dat Steve er zeker bij zit. Wie hetzelfde personage heeft, zit bij elkaar in het team.

 

Spelverloop

Op een centrale post vinden de leden een grote flap met een raster van ongeveer tien op de twintig vakjes. Op elk vakje kleeft een post-it. De ploegen mogen om beurten met een grote dobbelsteen gooien en hun pion dat aantal vakjes verplaatsen. De post-it waar ze op landen, draaien ze om. Daar vinden ze een voor- of nadeel op.

De ploeg die het kaartje met Steve kreeg, mag beginnen.

Gooi je met de dobbelsteen één tot vijf ogen, dan verzet je je pion hetzelfde aantal vakjes. Als je een zes dobbelt, moet de ploeg eerst een opdracht voltooien voor je weer aan de beurt kan komen. Totdat de opdracht voltooid is, word je overgeslagen. Zodra de opdracht voltooid is, kom je onmiddellijk weer aan de beurt.

 

Vakjes op het spelbord

De diamant

Als je zo’n kaartje vindt, mag je de diamant houden. Die telt als een punt.

Lava

Stap je op lava, dan is je spelbeurt onmiddellijk voorbij. De lava wordt omgedraaid, maar blijft wel op het spelbord liggen.

TNT

Als je op TNT landt, draai je elk vakje rond je pion om en handel je ze allemaal af alsof je die opgegraven hebt. Je mag het ook bijhouden en gebruiken aan het einde van een van je beurten.

De spin

Je komt een reusachtige spin tegen! In de volgende ronde moet je een beurt overslaan.

 

Opdrachten

  • Schrijf een gedichtje voor de leiding.
  • Vermom iemand van de ploeg met verkleedkleren. Haal dan iemand van een andere ploeg om te raden wie het is. Als het niet geraden wordt, is de opdracht geslaagd.
  • Zoek schoenen totdat de totale som van de schoenmaten exact honderd is.
  • Hou vier ballonnen één minuut in de lucht.
  • Op het terrein liggen enkele tennisballen verstopt. Zoek er één van en breng die terug.
  • Overtref de leiding in een uitdaging die je zelf mag kiezen.
  • Doe een blinddoek aan, draai tien rondjes en probeer nu naar de overkant van het terrein te stappen met heel de ploeg.

 

Einde van het spel

De eindronde wordt ingezet op het moment dat een van de ploegen ten minste zes diamanten verzameld heeft en terug op de startpositie staat met hun pion. Alle andere ploegen krijgen nog één worp. Als het een tweede ploeg ook lukt om ‘naar de oppervlakte te komen’, dan wint de ploeg met de meeste diamanten.