Stranger Titothings

Details

Bijlages

Duur: 180 minuten

Intensiteit: zwaar

Soort: gezelschapspel

Terrein: binnen en buiten

Thema's: stranger things

Je hoeft niet altijd een superheld te zijn om de wereld te kunnen redden, hoewel de krachten van Eleven wel goed van pas komen. Tijdens dit superspannende spel nemen de tito's het op tegen Vecna, de schurk uit Stranger Things. Maar enkel als ze goed samenwerken en hun talenten bundelen, zullen ze slagen.

Uit Dubbelpunt september 2022

 

Materiaal

  • Een spelbord met daarop vakjes voor de obstakels
  • Pionnen in zes kleuren
  • Dobbelstenen
  • Opdrachtenkaartjes (zie bijlage)
  • Dobbelstenen
  • Veel speelkaarten
  • Materiaal voor de opdrachten

 

Spelverloop

Fase 1: Wie is wie?

Laat de tito's voor elkaar de ideale rol kiezen.

  • Mike: het hart van de groep, hij houdt iedereen bij elkaar. Daardoor krijgt hij natuurlijk veel druk op zijn schouders waardoor het hem af en toe te veel wordt.
  • Max: de dapperste van allemaal. Wie haar vertrouwen wint, kan rekenen op loyaliteit en bescherming voor het leven. Maar wie dat vertrouwen schaadt, heeft een probleem.
  • Will: heeft een heel gevoelige ziel. Hij kan zich goed in de gedachten van verplaatsen, ook in die van Vecna.
  • Eleven: heeft telekinetische krachten en weet die goed in te zetten. Maar om die krachten op te roepen, heeft ze stilte en duisternis nodig, wat haar kwetsbaar maakt.
  • Dustin: technologie? Check! Fantasie? Check! Dustin werkt in no time een plan uit om Vecna om de tuin te leiden. Maar een echte durver of snelheidsduivel is hij niet.
  • Lucas: spieren nodig? Lucas is your guy! Wat velen niet weten, is dat hij die spieren niet al te vaak hóéft te gebruiken. Lucas is namelijk expert in het overtuigen van anderen.

Weinig spelers?

Ben je met minder dan zes spelers? Dan zal het spel snel voorbij zijn. Daarom kunnen je tito's meerdere personages zijn. Ze kunnen de test uitvoeren en vervolgens mogen ze nog een extra personage kiezen. Zorg ervoor dat ze samen minstens zes personages hebben, zodat er voor elk personage een obstakel op het spelbord ligt.

 

Fase 2: Punten scoren!

In deze fase is er heel wat actie en kunnen de tito's punten scoren! De superhelden bewegen zich om beurten over het spelbord met hun pion. Zorg dat spelers met dezelfde held onthouden welke pion die van hen is. De jongste speler mag beginnen.

Younes is aan de beurt en zet zes stappen vooruit. Hij komt op het vakje van een obstakel met nummer 9 op. De actie (zie verder) luidt als volgt: “De brokkelbrug. Opgelet! De voorlopig enige toegangsweg is via de brokkelbrug. Jullie moeten die onstabiele brug met z'n allen over.”

Op basis van de beschrijving van het obstakel moet Younes inschatten en beslissen welke held het meeste punten oplevert als de opdracht lukt. Younes beslist dat Sam – die Lucas is – de meest geschikte held is. Die held wordt mee op het obstakel geplaatst (ongeacht waar die held zich op dat moment bevindt) en vertrekt bij de volgende beurt daar. Zijn er twee of meerdere Lucassen in het spel? Dan kiest Younes er een van. Als dat gebeurd is, trekt Younes een opdrachtenkaart. Hij leest die voor en de groep voert de opdracht uit.

 

De opdracht lukt

Als de opdracht volbracht is, deel je punten uit aan de ploeg (zie schema). In het geval van Sam en Younes is dat één punt. Hou de scores bij op een scorebord! Sam mag nu niet meer ingezet worden bij een ander obstakel. Dat kan je het beste ergens opschrijven zodat ze niet kunnen valsspelen door misbruik te maken van je slechte geheugen.

 

De opdracht lukt niet

Als je een obstakel niet hebt kunnen overwinnen, verliest de groep twee punten. Het obstakel verdwijnt niet van het spelbord. Als Janne nu op dat obstakel terechtkomt, kan een nieuwe poging ondernomen worden. Janne kan er dan voor kiezen om opnieuw te proberen, maar met een andere of betere techniek. Denkt ze dat het hopeloos is? Dan kan ze een andere opdracht kiezen.

 

De tabel voor de punten vind je in de bijlage.

 

De beschrijving van de obstakels

  • Parcours! De wortels van Vecna bevinden zich overal. Vind een veilige doorgang zonder ze te raken.
  • De barricade. Overwin de Demogorgons en open de poort.
  • Brandjes blussen. Vlammen overal! Zorg dat je het vuur onder controle krijgt!
  • Tunnel graven. Voor jullie veiligheid is het noodzakelijk een tunnel te graven in de keiharde ondergrond.
  • De eliminatieronde. Eerst zal je de vleermuizen moeten uitschakelen voor je verder kan.
  • De grote afleiding. Leid Vecna af zodat je een onverwachte aanval kan uitvoeren.
  • Krachtvoer. Tijd om op krachten te komen. Even vieruren dus.
  • De brokkelbrug. Opgelet! De voorlopig enige toegangsweg is via de brokkelbrug. Jullie moeten die onstabiele brug met z'n allen over.
  • De onmogelijke liefde. Er is altijd een lieveling die moet achterblijven. Iemand moet achterblijven.
  • Kraak de code. Net als je denkt dat jullie er zijn, is er weer een raadsel dat jullie verhindert om Vecna te verslaan.
  • De grote ontsnapping. Vecna heeft jullie te pakken. Probeer uit de wortels te ontsnappen!
  • Hide-and-seek. Probeer ongezien voorbij Vecna te geraken.
  • Sneller dan het licht! Snelheid op puntjes.
  • Kunnen jullie in morse met elkaar te communiceren vanuit the upside down?

 

Als er geen obstakels meer op het spelbord liggen, zijn ze allemaal overwonnen. De strijd tegen Vecna – de derde fase – kan dus beginnen!

 

Fase 3 : De strijd tegen Vecna!

Schud de battlekaarten (gewone spelkaarten). Per drie punten die de tito's verdiend hebben, krijgen ze één battlekaart. Stel: de tito's deden het heel erg goed en verdienden 83 punten, dan krijgen ze 27 kaarten (naar beneden afronden). Vecna, de leiding dus, krijgt per speler drie kaarten, met een maximum van vijftien. Dan hebben de tito's een goede kans om de strijd te winnen. Als het geluk aan hun zijde staat, natuurlijk ...

 

Dan is het een spelletje elkaar overtreffen. Vecna is als eerste aan zet en doet een aanval, bijvoorbeeld met een schoppenboer. Dan moeten de tito's verdedigen door een gelijkaardige kaart te gooien (bv. hartenboer) of een hogere. Kunnen ze dat niet? Dan gaan de kaarten die op tafel liggen naar Vecna. Kunnen ze dat wel en kan Vecna niet verdedigen? Dan krijgen de tito's de kaarten. Zodra Vecna geen kaarten meer heeft, is hij volledig verslagen. Andersom geldt dat natuurlijk ook. Er is één addertje onder het gras: een aas overtreft de koning, maar kan verslagen worden door een twee. Zodra die twee gespeeld is, verdwijnt die uit het spel. Je moet dus goed afwegen wanneer je je twee inzet.