11 kennismakingsspelletjes
Details
Duur: 120 minuten
Intensiteit: matig
Leeftijd: van 6 tot 18 jaar
Soort: kennismakingsspelen
Terrein: binnen of buiten
Thema's: kennismakingsspel
Een nieuw Chirojaar, een nieuwe groep. Zoals elk jaar ben je ervan overtuigd: dit wordt een groep waarin iedereen zich thuis zal voelen. Misschien zijn jouw leden al vrienden sinds de kleuterklas, of misschien is er net een newbie bij gekomen. Eén ding staat vast: je kunt elkaar altijd beter leren kennen. Wat weet jij al over je leden behalve hun naam? En voelt de nieuwe zich al thuis?
I just came to say hello!
Kennismaken begint met elkaars naam te leren kennen. Zo simpel is het. Voor jullie dieper ingaan op de kennismaking, is het dus belangrijk dat iedereens elkaars naam kent. Hieronder vind je enkele leuke manieren om daarvoor te zorgen.
Billy-Billy-Bob
Duid iemand aan die mag beginnen, bijvoorbeeld Nele. De andere spelers gaan in een kring staan. Nele staat in het midden van de kring. Ze gaat voor een van haar medespelers staan, bijvoorbeeld Stan. Nele moet zo snel mogelijk drie keer Stans naam zeggen. Stan moet zijn eigen naam zeggen voordat Nele klaar is. Lukt dat, dan mag Stan op zijn plaats blijven staan. Lukt dat niet, dan neemt Nele de plaats in van Stan en moet Stan in het midden gaan staan. Nele mag in plaats van 'Stan' ook 'Billy-Billy-Bob' zeggen. Stan moet dan antwoorden met Bob. Lukt dat niet, of vergist hij zich, dan vervangt Stan Nele in het midden.
Naam inhalen
Duid een beginspeler aan, bijvoorbeeld Milan. Alle andere spelers staan in een kring. Milan gaat naast Romelu staan en zegt zijn naam. Romelu vertelt Milans naam op zijn beurt door aan zijn linkerbuur, en zo gaat het de kring rond. Milan loopt ondertussen rond de kring en probeert terug op zijn plaats te zijn voordat heel de kring zijn naam doorgezegd heeft.
Kennismaking voor gevorderden
Kent iedereen elkaars naam? Goed! Dan is het tijd om een stapje verder te gaan. Wat weten jouw leden over elkaar? Focus niet op verschillen, maar zoek naar wat jouw leden bindt.
Op de schoot
Laat de spelers in een cirkel zitten. Stel een vraag waarop het antwoord ja of nee is. Zoals 'Heb je een zus?' of 'Is jouw lievelingsvak op school wiskunde?' of 'Hou jij van voetballen?'. Iedereen voor wie het antwoord ja is, moet een plaats opschuiven naar rechts. Is je antwoord nee, dan moet je blijven zitten. Bijvoorbeeld: Liam antwoordt ja op de vraag of hij een zus heeft. Brick antwoordt nee en moet blijven zitten. Omdat Brick blijft zitten, gaat Liam op zijn schoot zitten.
Stel nu een nieuwe vraag. Liam en Brick mogen enkel doorschuiven als ze allebei ja kunnen antwoorden.
Speel door tot alle spelers op elkaars schoot zitten.
Tip: pas het spel aan aan hoe goed de spelers elkaar al kennen. Bij een groep met veel nieuwe leden stel je het beste eerst wat 'basic’ vragen. Kennen de leden elkaar al sinds de ribbels, dan kun je heel gedetailleerde vragen stellen. Wie heeft er al meer dan drie keer iets gebroken? Wie heeft nog nooit een onvoldoende gehaald?
Kennismakingsbingo
Maak een kennismakingsbingo! Hoe doe je dat? Simpel! Schrijf enkele stellingen op een blad papier. Bijvoorbeeld 'Ik bespeel een muziekinstrument' of 'Mijn lievelingseten is friet met stoofvlees'. Schrijf evenveel stellingen op papier als er leden zijn. Zorg dat er voor elk lid een blad papier is. Bij aankomst van de leden geef je hen elk een blad. Ze moeten zo snel mogelijk voor elke stelling iemand vinden waarvoor de stelling opgaat. Wie daar als eerste in slaagt, wint.
Opgelet: het is leuker als ze elke naam maar één keer mogen gebruiken!
Rijtje maken
Een klassieker: laat de leden op volgorde gaan staan zonder te praten! Hier kun je eindeloos mee variëren: op leeftijd, schoenmaat, lievelingseten, kleur van ogen, enz.
Vertrouwen
De leden kennen elkaar en weten iets over elkaar, maar vertrouwen ze elkaar ook? Tijd om dat te weten te komen tijdens de ultieme kennismaking: vertrouwenspelletjes.
Russische stoel
Laat de leden in een kring staan. Laat hen allemaal een kwartslag naar links draaien en zo dicht mogelijk tegen elkaar aan te schuiven. De kring moet zo rond mogelijk zijn. Als de spelers niet meer dichter kunnen, gaan ze zitten op de schoot van degene achter hen. Als iedereen kan blijven zitten zonder hun evenwicht te verliezen, kunnen ze proberen om samen te stappen. Laat hen eerst eens voorwaarts stappen. Als dat makkelijk lukt, kunnen ze ook eens achterwaarts stappen. Zijn ze nog niet gevallen? Laat hen dan eens een stapje naar het midden zetten en dan weer naar buiten!
Groepsverstoppertje
Blinddoek alle leden van je groep en verstop hen een voor een op het terrein. Geef hen de opdracht elkaar te zoeken en de groep te verenigen zodra ze een fluitsignaal horen. Omdat ze geblinddoekt zijn, zullen ze dat op de tast en op basis van geluid moeten doen. De groep is geslaagd zodra ze allemaal samen in een cirkel staan.
Varieer met de grootte van het terrein waarop je ze verstopt naargelang de leeftijd. Voor ribbels is het voldoende om dit in hun lokaal te doen. Bij de aspi's kun je al eens een grotere locatie kiezen. Wat dacht je van een bos?
A never-ending story
Logisch om het jaar te beginnen met een kennismaking. Maar een zondagnamiddag hoeft niet het einde te zijn van dat proces. Elkaar leren kennen, dat kun je het hele jaar door. Neem af en toe de tijd voor een goed gesprek. Zorg ervoor dat iedereen zichzelf kan zijn in de groep. Hoe beter je elkaar kent, hoe beter de sfeer in de groep.