De fanclub van …
Details
Duur: 120 minuten
Intensiteit: matig
Leeftijd: van 14 tot 16 jaar
Soort: social media spel
Terrein: binnen of buiten
Thema's: koers
Wielrennen is een sport die opnieuw aan populariteit wint, ook bij jongeren. België is dan ook een land waar de koers echt leeft. De fanbase van zeg maar Wout van Aert, Marianne Vos of Julian Alaphilippe groeit ieder jaar. De koers wordt echter niet alleen gemaakt door die populaire renners en rensters, maar door een heel peloton. In dat peloton bevinden zich ook minder bekende of zelfs onbekende atleten die iedere wedstrijd het beste van zichzelf geven, soms in functie van de kopman, maar die daar weinig waardering voor krijgen. Daar zullen de keti’s verandering in brengen! Die onbezongen helden verdienen, net als de toppers, de beste fans ter wereld.
Uit Dubbelpunt april 2022
Doel van het spel
Een minder bekende of zelfs onbekende profrenner of -renster een verrassing bezorgen door te laten zien dat er wel degelijk fans zijn die hem of haar steunen, ook al wint die niet elk jaar een wedstrijd.
Materiaal
- Een smartphone met socialemedia-apps zoals Instagram, Facebook, Twitter, Tiktok, enz.
- Materiaal voor supportersmerchandise zoals grote spandoeken, T-shirts, vlaggen, textielverf, krijt, enz.
- …
Verdeling in ploegen
Verdeel de groep in twee of meer teams van ongeveer vijf keti’s. Die teams gaan elk op zoek naar een renner of renster voor wie ze willen supporteren.
Spelverloop
Wanneer elke groep een renner of renster heeft gevonden, kunnen ze beginnen met de voorbereiding van hun supportersactie. Begin met de coureur in kwestie te volgen op sociale media. Vaak zijn hun profielen openbaar en dus te volgen voor iedereen. Doe een klein onderzoek naar het team, de interesses, overwinningen, prestaties en de gereden en nog te rijden wedstrijden van de atleet. Wanneer er genoeg achtergrondinformatie verzameld is, kan de groep beginnen met supportersacties op poten te zetten.
Enkele voorbeelden:
- Maak jullie eigen spandoek en toon dat terwijl je naar beelden van de atleet kijkt en gefilmd wordt voor sociale media.
- Schrijf een supporterslied op een bekend nummer en brul het uit volle borst mee.
- Ontwerp T-shirts met afbeeldingen van of verwijzingen naar de atleet. Hou met die T-shirts een echte fotoshoot.
- Richt een fanclub op op sociale media of sluit je aan bij een bestaande club. Verbroeder met die bende en vraag hoe jullie het beste voor de atleet kunnen supporteren.
- Maak straatschilderingen in de kleuren van de ploeg met de naam. Maak daarvan foto’s, post die op sociale media en tag de atleet.
Je kan daar heel ruim in gaan. Gebruik dus jullie fantasie!
Einde van het spel
Zo’n geweldige fanclub opgericht door keti’s zal hopelijk niet zomaar onopgemerkt blijven. De groep die als eerste een reactie ontvangt van de topsporter heeft het spel gewonnen. Als er bij alle groepen reactie is, wint de groep die het meeste interactie heeft gehad met de coureur. Als je allemaal samen in één groep speelt, kan reactie krijgen het einddoel zijn. Met een beetje geluk wordt jullie foto of filmpje zelfs gedeeld door jullie nieuwe idool.
Als kers op de taart kan je live gaan kijken naar een wedstrijd waar je nieuwe idool aan meedoet. Breng dan al je zelfgemaakte merchandise mee en schreeuw de wielrenner of -renster zo naar een topresultaat. De atleten zullen jullie daarvoor enorm dankbaar zijn. Want wie wint er eigenlijk dit spel: de keti’s of de coureurs? Wij denken de wielrenner of ‑renster!