Tikkertje en 'ikkertjes'

Details

Duur: 45 minuten

Intensiteit: hevig

Leeftijd: van 6 tot 99 jaar

Soort: actief

Terrein: buiten

Thema's: Tikkertjes

Speluitleg

We spelen allemaal variaties op Tikkertje. Te Beginnen met tikkertje zelf. De bedoeling is dat de spelletjes elkaar allemaal snel opvolgen. Niet elke variatie moet gespeeld worden. Hieronder de mogelijke variaties. Varieer ook in de grootte van het terrein.

  1. Tikkertje (klassiek)
  2. Prikkertje
    Iedereen loopt rond als een ballon, de tikker is een punaise. Als een ballon geraakt wordt door de punaise, loopt deze leeg en is de ballon plat. Je kan terug meedoen als een andere ballon je komt opblazen
  3. Dikkertje
    De tikker loopt rond en doet alsof hij een dikkertje is. Ben je getikt, dan wordt de tikker terug dun en is iemand het dikkertje dat moet tikken. 
  4. Hikkertje
    De tikker hikt de hele tijd. Ben je getikt, begin je ook te hikken, iemand kan je bevrijden door je een medicijn te geven. (kan een knuffel zijn)
  5. Flikkertje
    De tikker loopt rond terwijl hij/zij het geluid van een politiesirene maakt. Als de politieagent iemand kan omhelzen, is deze persoon opgesloten in de cel. De andere kunnen je bevrijden door je uit de cel te tikken. Pas op! Er is ook een bewaker die de cel bewaakt. 
  6. Kikkertje
    iedereen springt rond zoals een kikker. Je bent wel voor 10 secondenveilig als je in een plas zit. (zet over het hele terrein enkele plasjes)
  7. Stickertje
    De tikker krijgt een vel met stickers, kan de tikker een sticker op iemand plakken, dan krijgt deze een beperking. Bij 5 stickers val je af. 
  8. Mikkertje
    De tikker loopt rond met een bal en mikt deze naar andere spelers, wordt je geraakt, ben je dood.
  9. Klikkertje
    De tikker loopt rond met een pen. Kan er hiermee iemand aangeklikt worden is deze persoon dood.

 

Materiaal

- Kegels (om terrein af te bakenen) - Bal - Stickers - Pen