Escaperoom Opkikker

Details

Bijlages

Duur: 60 minuten

Intensiteit: matig

Leeftijd: van 16 tot 35 jaar

Spelers: van 4 tot 20

Kennismaking en losmakertje

Kennismaking
Voor we beginnen doen we eerst een namenrondje om iedereen kort te leren kennen. Kan uitgebreid worden met afdeling, leeftijd, single/niet-singel, … We polsen ook even waarom de deelnemers deze blok hebben gekozen en wat ze er van verwachten. Zo kunnen we hier achteraf op terugkoppelen. (een reden dat je deze blok volgt kan ook “gewoon voor de fun” zijn)

Losmakertje - “koe en stier”
Alle deelnemers vormen het hek van de wei en haken in. De koe staat in het midden, de stier staat buiten de kring. De stier moet de koe proberen te tikken. Dit kan door door het hek heen te breken. Het hek werkt mee met de koe. Het hek kan dus ook de koe er uit laten en de stier er in,…

Voorbeeld escaperoom 

Setting: Café
We proberen onze ruimte dus in de mate van het mogelijke zo goed mogelijke in te kleden als een café een aantal van de elementen die nodig zijn bij het oplossen van de escaperoom zijn nl. onderdelen van een café.

Doel van het spel is om een kist met een cijferslot open te krijgen waarin ze de blok vinden die we gemaakt hebben. Ze komen vervolgens het ‘café” binnen waar we heel de tijd nummers van the Buggles laten afspelen of nummers die de ‘Video Killed The Radio Star’ hebben.

Er is een lange chemische buis die we vastzetten en die ze niet mogen opheffen waar we vanonder een voorwerp inleggen dat we nodig hebben voor de escaperoom.

Doorheen de ruimte staan lege en halfvolle flesjes bier / water / fruitsap en fanta etc. die ze nodig hebben om de buis te vullen en het voorwerp omhoog te laten komen. Dat zal ne sleutel zijn tot een kist waar mijn gsm in zit die hebben ze nodig om ofwel het nummer te shazamen of de QR code te scannen die ze doorheen de ruimte kunnen vinden (of de lyrics op te zoeken)

De code van mijn gsm moeten ze doorheen de ruimte ook moeten terugvinden dit is een 6 cijferige code die ik ga verstoppen in de menukaart van het etablishement

Er zal een QR code verstopt zijn doorheen de ruimte doordat ze in 4 stukken is geknipt.

  • 1 stuk verstoppen achter een kadertje die we ophangen
  • 2 stukjes kunnen we plakken tussen een biereticket en het flesje
  • 1 stuk ergens anders
  • Laatste stuk QR code: zal een raadsel bevatten dat gaat spreken over een bepaald cijfer in een nummer dat ze nu door de QR code te scannen kunnen vinden. Dit nummer is een lyrics video van The Buggles ‘Video Killed The Radio Star’ waar in de eerste zin het nummer 52 wordt gezongen. Daarmee vinden ze een 3,4 of ( cijfering getal ) waarmee ze de laatste kist met de blok kunnen openen.

Zelf een escaperoom maken: tips and tricks

Belangrijke factoren voor een escaperoom

Locatie
De locaties van de kamers zijn vaak op een mysterieuze plek. Dit kunnen kelders, gevangenissen,… zijn. Maar soms ook in gewone kamers waar dan veel materiaal in staat zodat er veel plaats is om dingen te verstoppen.

Als je de kamer bij jou in het gebouw wil doen, zoek dan een kamer die je donker kan maken of kan afschermen van de buitenwereld zodat de deelnemers echt het gevoel hebben dat ze afgesloten zitten van de buitenwereld.

Thema
Behalve spannende locaties zijn er ook verschillende thema’s. Het meest voor de hand liggende is horror. Je wordt dan bijvoorbeeld opgesloten met een zombie, of je moet iemand zien te bevrijden terwijl je in een bloederige ruimte loopt. Wat ook veel voorkomt zijn kamers die een verhaal hebben die te maken heeft met misdaad. Je bent dan bijvoorbeeld een spion die is opgesloten in het hoofdkwartier van een criminele organisatie en je moet dan zien te ontsnappen of kostbare dingen verbergen voor een maffiabaas en daarna vluchten uit de kamer. Verder is het thema wetenschap ook bekend: een gestoorde wetenschapper wilt bijvoorbeeld de wereld vernietigen en die moet jij dan stoppen.

Inkleding
Inkleding is bij elke activiteit belangrijk. Bij een escaperoom kan je door het goed in te kleden al een eerste goede beleving aan je deelnemers geven. Je kan als begeleider jezelf verkleden of de deelnemers zich laten verkleden. Of je kan de uitleg van de escaperoom doen aan de hand van een filmpje in thema. Je kan ook iemand vragen om in de kamer plaats te nemen en daar een bepaalde rol te spelen om de inkleding compleet te maken.

Daarnaast is het ook belangrijk om je kamer goed voor te bereiden en in te kleden. Zorg dat al het materiaal en de raadsels correct klaarliggen voor de leden de kamer binnenkomen. Het geeft ook een extra beleving als de kamer ingekleed is als een soort woonkamer of in het thema van je kamer.

Puzzels
Puzzels zijn de basis van je escaperoom. Er zijn enorm veel manieren om puzzels te maken. Ja kan dit doen aan de hand van cijfers, letters, raadsels, dingen verstoppen. Let wel op dat niet elke deelnemer het zelfde niveau heeft. Zorg dus voor genoeg afwisseling in je puzzels. Sommige mensen zijn echte doordenkers, terwijl andere mensen dan weer gewoon liever hard zoeken naar tips in de kamer.

Hou hier ook zeker rekening met de doelgroep van je escaperoom. Er is een groot verschil in het maken van een escaperoom voor -9 of een voor +16.

Deelnemers kunnen nu even zelf nadenken over soorten puzzels. Daarna kan er overlopen worden en aangevuld worden met onderstaande puzzels.

  • Spelen met cijfers: denk hierbij aan morsecode, het alfabet A=1
  • Sleutel of boodschap in een ijsblokje
  • Versleutelde kist
  • Woorden aangeduid in een boek
  • Overal lettertjes verstopt die een woord vormen
  • Puzzelstukken
  • Een sudoku waar bepaalde vakjes in zijn aangeduid
  • Een buis met een pingpongballetje waar iets in of op staat. Door water in de buis te gieten komt het balletje omhoog. De buis moet dan wel vasthangen
  • Een kistje of rugzak dat vast zit met een cijferslot
  • Met blacklightinkt iets op papieren schrijven en dan een blacklight verstoppen in de kamer
  • Een gsm met een bepaalde boodschap of voicemail in, maar de batterij of lader zitten op een andere plaats verstopt
  • Een rebus met boodschap
  • Een brief in spiegelschrift geschreven
  • Een dikke telefoonboek waarin bepaalde woorden of cijfers zijn aangeduid
  • Een uitgeblazen ei met een boodschap in.
  • Een mopje dat verwijst naar een bepaalde plaats in de ruimte bijvoorbeeld het plafond, daar is dan iets op geplakt
  • Een pot vol kroonkurkjes waarvan op sommige iets staat geschreven
  • Een flesje waarvan je het etiket hebt laten weken, er dan iets hebt opgeschreven om het er daarna terug op te plakken. Door het terug in water te weken kan de boodschap gelezen worden.

Beginsittuatie en eindsittuatie (kettingen maken)
Bij een escaperoom heb je altijd een beginsittuatie en een situatie waar je naartoe moet. Dit doe je doorheen de verschillende puzzels. Als je hebt nagedacht over verschillende puzzels, kan je de puzzels aan mekaar beginnen rijgen. Zo krijg je kettingen en een volgorde/manier om de escaperoom op te lossen.

Je kan als begeleider van een escaperoom deze volgorde in een draaiboek gieten. Zo krijg je zelf nog een overzicht van de volledige escaperoom.

Hulpmiddelen, materiaal
Ten slotte heb je ook nog materiaal nodig. Er zijn veel soorten materialen die je kan gebruiken. De meest voorkomenden zijn hangsloten, cijfersloten, dozen, reiskoffers, kluisjes,…

 

 

 

 

 

 

 

Materiaal

- Tafels - Stoelen - Soort van toog - Kaders (om foto’s in te hangen, mag al iets inhangen) - Lege bak bier - Paar halfvolle flesjes met vloeistof - Knikkers - Lange buis die dun is maar waar een vloeistof in kan - Zelfgeprinte menu-kaarten met 6-cijferige code (zelf) - Cijferslot - Ketting - Kisten (2) - Hangslot - Kleine box voor muziek - 10 Flappen - Stylo’s - Alcoholstiften - QR code in vier stukken knippen (bijlage 1) - Tape - Dozen die op slot kunnen - GSM met cijfercode (zelf) - Koffers - Kettingen - Hangsloten - Cijfersloten