IEDEREEN UNIEK
Details
Duur: 20 minuten
Intensiteit: matig
Leeftijd: van 12 tot 16 jaar
Spelers: van 4 tot 20
Spel waarbij je ontdekt wat je gemeenschappelijk hebt met de anderen van de groep, maar ook ziet waarin jij uniek bent.
VERLOOP
Laat de jongeren wenskaarten knutselen voor elkaar. Geef de instructie wenskaarten op maat te maken, zodat iedereen wenskaarten krijgt die echt voor hem/haar zijn bedoeld. Bewaak als begeleider goed dat wat op papier gezet wordt, positief is, en dat iedereen aan iedereen complimenten geeft. Spoor de groep aan een welgemeend compliment te geven. Herinner hen eraan dat een compliment iets heel kleins kan zijn (je haar ligt mooi vandaag, je kan mooi schrijven, …), maar ook iets heel groots (ik vind het super hoe jij voor je mening durft uitkomen).
Sommige jongeren zullen een extra steuntje nodig hebben om iets positiefs te formuleren. Verlaag de drempel door de groep alvast enkele voorbeelden te laten opnoemen. Leg ook het verschil uit tussen een compliment geven aan iemand die je goed kent en aan iemand die je niet goed kent. Het is makkelijker om iets positiefs te zeggen over iemand die je goed kent. Als je iemand die je niet goed kent een compliment geeft, blijft het meestal oppervlakkig. Voor nieuwe groepen of sterk verdeelde groepen kan het veiliger zijn om met algemeen motiverende uitspraken te werken, zoals: jij bent uniek, je kan het, vertrouw op je gevoel, durf voor jezelf opkomen, voel je vrij, …. Inspiratie kan je vinden op http://eigenwijsjes.nl/.
TIPS
Deze activiteit is maar heel kort van duur, dus het is interessant om een aantal van deze kleinere acties aan elkaar te koppelen en op die manier toch een hele namiddag te werken rond één of meerdere van de knaltips. Wissel ‘denkactiviteiten’ ook steeds af met ‘doe-activiteiten’ om de aandacht van de jongeren erbij te houden.
NABESPREKING
Laat de jongeren er per twee of drie even op uit trekken om elkaar te interviewen. Hierbij moeten ze volgende vragen stellen aan elkaar: Welk compliment vond je het leukste om te ontvangen? Welk compliment heeft jou verrast? Hoe is het voor jou om complimenten te geven? Hoe is het voor jou om complimenten te ontvangen? Na het interview keert iedereen terug in de groep en de interviewer vertelt telkens wat hij/zij te weten is gekomen door het interview.
De begeleider licht ook kort knaltip ‘ik (k)en mezelf’ toe en legt de link met www.noknok.be.