Ribbel-Lokal nv
Details
Duur: 60 minuten
Intensiteit: hevig
Leeftijd: van 6 tot 8 jaar
Spelers: van 5 tot 50
Terrein: binnen/buiten
Thema's: Ribbel
“Wij maken lokalen alsof ze voor onszelf zouden zijn”
De ribbels mogen hun lokaal volledig omtoveren tot een gezellig plekje. Maar eerst moet er een ontwerp gemaakt worden!
Doel van het spel
Ze moeten een zo cool mogelijk interieur maken voor hun lokaal. De ribbels spelen een aantal spelletjes om leuke accessoires te verdienen waarmee ze het lokaal kunnen inrichten. Ribbel-Lokal nv kan het allemaal!
Materiaal
- Plattegrond van het ribbellokaal
- Afbeeldingen van accessoires: zitzak, lampjes, enz.
- Fluitjes
- Wimpels
Spelletjes
1) Zitzakdans
De leiding is er even niet, de muziek staat op en de ribbels maken veel plezier en kabaal terwijl ze stil en flink gingen wachten. Als de muziek stopt, lopen de ribbels zo snel mogelijk naar hun zitzak en doen ze alsof ze braaf gewacht hebben. De speler zonder zitzak valt uit. Maar oh nee, de zitzakken verdwijnen een voor een! De speler die de laatste zitzak bemachtigt, wint en mag een accessoire kiezen.
2) Dassenroof
Wie van de ribbels is het beste in ontwerpen maken en mag zichzelf de baas noemen ? Iedere ribbel mag een wimpel nemen en die in zijn of haar broek steken (moet er een beetje uit komen). Daarna mogen ze elkaars wimpel afpakken. Als je je wimpel kwijt bent, mag je nog helpen andere wimpels af te pakken voor de speler die jouw wimpel uittrok. Zo val je nooit uit! De ribbel die als laatste een wimpel overhoudt, is de grote baas en mag een accessoire kiezen.
3) Ontwerpersrace
Goede ontwerpers moeten snel kunnen winkelen, anders is al het beste materiaal al op. Tijd om te checken wie de snelste is. Een leider of leidster gaat met de benen open staan. Na het fluitsignaal moeten de ribbels zo snel mogelijk door die benen kruipen. De laatste verliest en sluit aan achter de leider of leidster.
Blijf doorspelen tot er maar twee ribbels overblijven. De deelnemer die dan als eerste door de benen kruipt, wint het spel en mag een accessoire kiezen.
4) Fluitjesestafette
Verdeel de ribbels in ploegen van minstens vier spelers. De ploegen gaan elk op een rij staan. 20 meter voor elke rij ligt een fluitje. Ze moeten om het snelst allemaal op hun fluitje blazen, maar mogen maar om de beurt lopen. De ploeg die als eerste klaar is, wint en mag een accessoire kiezen.
5) Uitverkoop
Het is grote uitverkoop, de accessoires vliegen de deur uit. Verdeel de ribbels in kleine ploegjes. In elk ploegje krijgt iedereen een nummer. De ribbels gaan in een kring staan. In het midden ligt een afbeelding van een accessoire. Als hun nummer afgeroepen wordt, moeten de ribbels om het snelst het accessoire nemen en het terug naar hun groep brengen. Kan een andere speler je tikken? Dan moet je het accessoire laten vallen en mogen de andere spelers erom vechten.
Tips
- Indien mogelijk kan je het spel spelen met echte accessoires en laat je de ribbels echt het lokaal inkleden.
- Zorg ervoor dat alle ribbels een accessoire mogen kiezen in het laatste spel. Zo werken jullie samen aan een mooi lokaal!