Kinderen met een beperking
Details
Duur: 60 minuten
Intensiteit: zwaar
Leeftijd: van 18 tot jaar
Spelers: van 5 tot 20
Soort: methodiek
Thema's: diversiteit
Samenvatting:
Deze workshop is ontwikkeld voor de prikkel kinderen met een beperking (2010) door enkele leden van de commissie diversiteit. Ze is bedoeld voor leiding die meer wil weten over omgaan met kinderen met een beperking.
Verloop:
1. Kennismaking/voorstelling
We overlopen de namen en waarom iedereen deze workshop volgt.
- naam
- van waar kom je
- waarom ben je hier (vragen? Interesse?)
2. Slechtst denkbare spel.
Een korte opwarmer om een beetje vertrouwd te raken met de inhoud van de workshop. Wij geven een beperking. De bedoeling is dat de deelnemers het slechtst denkbare spel bedenken om met de doelgroep te spelen. Eventueel kunnen we zelf ook enkele mogelijkheden geven. We beperken ons niet tot klassieke doelgroepen.
Het is niet de bedoeling om bepaalde kinderen te gaan uitlachen of viseren. Het kan wel een start zijn om na te denken over hoe het dan wel kan. En misschien kunnen sommige “slechte” spelen met een kleine aanpassing veranderen in “goede” voorbeelden.
Voorbeeld:
- Blind : verstoppertje en de blinde persoon is zoeker.
- Doof : zin doorfluisteren
- Fysieke beperking : estafette met hindernissen
- Mentale beperking : quizke
- Autisme : inleefspel waarin iedereen een rol speelt, tijdens spel telkens spelregels veranderen
- ADHD : hele dag knutselen, 5 minuten zwijgen met de groep
- Corpulentjes : naald en draad
- Astmakindjes : lopen
- Anderstalige kinderen : lange speluitleg, woordenslang
3. De spelletjes
- Na het eerste spel leggen we het verloop van de avond uit: we spelen telkens een spel en geven daarna uitleg over de handicap.
- Na elk spel moeten de deelnemers eerst raden wat “de handicap” bij dit spel is.
- We vragen zeker naar hun ervaringen: hoe vonden ze het spel?
- Wie heeft zulke kinderen in de Chiro. Eventueel dieper op ingaan.
Verstandelijke beperking
- Baren
- 10’ spelen
+-
Stelt niet in vraag dat Mega Mindy verdacht veel op de leidster lijkt.
Verstaat ingewikkelde speluitleg nietIs heel enthousiastHun leefwereld verschilt soms van de rest van de groep
- Doel: Als je merkt dat het doel te moeilijk is, kan je het spel vereenvoudigen.
- Inkleding: Inkleding is zeker belangrijk maar moet niet echt aangepast worden.
- Terrein: Meestal geen aanpassing nodig.
- Materiaal: Te ingewikkelde opdrachten (bv. rebussen, kruiswoordraadsels,…) worden best vereenvoudigd.
- Uitleg: Geef een korte, duidelijke uitleg. Visuele ondersteuning kan zeker helpen. Controleer regelmatig of ze het begrepen hebben. Indien nodig, vereenvoudig je de uitleg nog.
- Spelregels: Maak ze niet te ingewikkeld en best niet te veel regels.
- Aanpassen: Kijk tijdens het spel of ze het effectief begrepen hebben en geef indien nodig nog eens extra uitleg.
Visuele beperking
- Chinese voetbal
- Iedereen krijgt een blinddoek of geblindeerde bril. We vormen een kring en spelen chinese voetbal met een bal met belletjes in.
+-Kan goed luisterenKan moeilijk alleen op tochtLoopt niet weg tijdens tochtHeeft moeite met geschreven of getekende spelelementenHeeft geen vooroordelen op basis van uiterlijke kenmerkenHeeft niks aan een verklede leider/leidster
- Doel: Meestal geen aanpassing nodig.
- Inkleding: Kleed vooral je activiteit in door middel van stemmetjes of muziek.
- Terrein: Zorg dat er geen obstakels liggen op het terrein. Loop vooraf eens de grenzen van het terrein af. Laat hem/haar niet alleen in een nieuwe omgeving.
- Materiaal: Enkele tips: ballen met een belletje in, touw aan rand van het terrein (ev. Met belletje), zorg bij het oplossen van rebussen of kruiswoordraadsels voor een alternatief zoals geluidsfragmenten raden.
- Uitleg: Zorg dat alles begrijpbaar is, ook als je iets voortoont. Blijf alles concreet benoemen.
- Spelregels: Meestal geen aanpassing nodig.
- Aanpassen: Verander niet zomaar iets aan het terrein. Vertel dit bv. extra tikker, andere goal,…
auditieve beperking
- ciroen citroen
- Eerst een aantal vrijwilligers kiezen en hen oorbeschemers geven. Nadien het spel uitleggen en beginnen spelen.
+-Vindt het heel leuk als leiding verkleed isKan speluitleg in groep heel moeilijk begrijpenKan zich blijven concentreren ook al is er veel omgevingslawaaiKan moeilijk meedoen aan muzikale pakKan een taal die weinig anderen kunnenMist de roddels over de leiding
- Doel: Meestal geen aanpassing nodig.
- Inkleding: Geen speciale aandachtspunten. Ze hebben veel aan extra visuele inkleding. Hou er wel rekening mee dat baarden en snorren de verstaanbaarheid of het liplezen kunnen bemoeilijken.
- Terrein: Toon vooraf duidelijk hoe groot het terrein is waar je bijvoorbeeld tikkertje of verstoppertje speelt. Tijdens het lopen kan je niet even roepen: “nu ben je te ver.”
- Materiaal: Meestal geen aanpassing nodig.
- Uitleg: Zorg dat het kind vooraan staat of zit tijdens de speluitleg, zo kan hij/zij je gezicht goed zien en je beter verstaan. Indien nodig leg je het spel nog even apart uit zonder te veel storend achtergrondlawaai.
- Spelregels: Meestal geen aanpassing nodig. Een tekening of geschreven versie kan wel helpen.
- Aanpassen: Geef niet snel enkele aanpassingen door tijdens een spel. Het is goed mogelijk dat het kind echt niet gehoord heeft dat de kat nu de muis geworden is en omgekeerd. Neem hem even apart of zorg tenminste dat je zijn aandacht hebt bij het invoeren van een nieuwe spelregel.
Fysieke beperking
- knutselactiviteit
- We laten een groep verven en een groep knippen. De helft van de deelnemers krijgt ovenwanten/washandjes/handdoeken over de handen zodat ze die niet goed kunnen gebruiken. Bij sommigen kunnen we 1hand op de rug binden. Ofwel knippen ze sterren. Ofwel schilderen ze paaseitjes.
+-Is een echte doorzetterKan niet op elk terrein meespelenZiet de wereld vanuit een ander perspectiefTrappen zijn een grote uitdaging Heeft hulp nodig bij dagdagelijkse zaken als omkleden, naar het toilet gaan,…
- Doel: Meestal geen aanpassing nodig
- Inkleding: Meestal geen aanpassing nodig
- Terrein: Zorg dat het terrein toegankelijk is voor een rolstoel. Teveel putten of heuvels maken het voor deze kinderen heel moeilijk om mee te spelen.
- Materiaal: Meestal geen aanpassing nodig
- Uitleg: Meestal geen aanpassing nodig
- Spelregels: Meestal geen aanpassing nodig
- Aanpassen: Als je merkt dat het te lastig wordt, kan je de weg die het kind moet afleggen om hetzelfde doel te bereiken wat aanpassen.
ADHD
- Iedereen staat in groepjes van 4. Eén iemand moet uitvoeren. Links van hem staat iemand die constant persoonlijke vragen stelt (hoe heet je moeder? hoeveel huisdieren heb je?). Voor hem staat iemand die doe-opdrachten geeft (draai rond je as, tik de grond, ...) en rechts van hem staat iemand die weetvragen stelt (hoe heet de koning? enz.). Al deze vragen en opdrachten worden door elkaar gegeven.
+-Is heel enthousiastHeeft de speluitleg vaak niet gehoordHeeft vaak veel meer gezien dan de andere kinderen op tochtSpeelt zijn eigen versie van het spelStaat ’s morgens direct opStelt zich opdringerig op als kandidaat tikker
- Doel: Zorg dat er bij rustige activiteiten een extra actief doel is.
- Inkleding: Inkleding is belangrijk om de aandacht te trekken en te behouden.
- Terrein: Geef duidelijk op voorhand de grenzen van het terrein aan. Zorg dat er genoeg bewegingsruimte is.
- Materiaal: Meestal geen aanpassing nodig
- Uitleg: Geef een korte, duidelijke uitleg. Maak het boeiend zodat ze blijven luisteren. Controleer regelmatig of ze het begrepen hebben. Visuele ondersteuning kan ook helpen.
- Spelregels: Meestal geen aanpassing nodig
- Aanpassen: Als je merkt dat de aandacht verslapt of dat hij/zij de energie niet kwijt kan, zorg voor een extra taakje.
Autisme
- In 2 groepen verdeeld.
- Eén groep zit op de bus en heeft 5 afspraken gemaakt. De andere groep probeert één per één op de bus te geraken. Vanaf het moment dat je een verkeerde handeling doet, word je terug gestuurd.
+-Helpt met het bewaken van de spelregelsHeeft moeite met verbeelding en fantasie.Zal niet zomaar vals spelen, tenzij je de spelregels niet goed hebt uitgelegdBegrijpt geen onuitgesproken (spel)regels.Is altijd eerlijkNeemt alles letterlijk (je kan niet iemand tikken door met een bal te gooien)
- Doel: Zorg ervoor dat het doel concreet is en niet gebaseerd is op veel fantasie of figuurlijke zinnen
- Inkleding: Inkleding is belangrijk en moet niet aangepast worden. Let er wel op dat deze kinderen mee kunnen gaan in de fantasie en niet afgeschrikt worden door leiding die er plots helemaal anders uit ziet
- Terrein: Meestal geen aanpassing nodig
- Materiaal: Een bal die als bom wordt gebruikt, zal voor deze kinderen moeilijk te begrijpen zijn. Een bal is een bal.
- Uitleg: Geef een concrete uitleg zonder figuurlijke zinspelingen.
- Spelregels: Baseer de spelregels niet teveel op fantasie. Leg ze duidelijk allemaal uit. Soms veronderstel je dat kinderen bepaalde regels al kennen (zoals niet slaan) maar zo’n regels moet je bij deze kinderen ook goed uitleggen. Een straf komt zo niet onverwacht.
- Aanpassen: Als het kind verloren lopen in het fantasiespel, help het dan door spelregels concreter te maken, door het materiaal minder fantasierijk te maken,…
4. Nabespreking
Tijdens de nabespreking kunnen we meer ingaan op specifieke vragen van leiding over een kind met een handicap in hun groep of leiding die vragen hebben over het toegankelijk maken van hun werking. Er zijn enkele groepen die een afdeling hebben voor kinderen met een beperking (Chiro Iris Dilbeek en Chiro Ludiek). Zij zijn op de prikkel hun ervaringen komen delen.