90 minutenspel - engagement
Details
Bijlages
- bingokaarten.docx
- dilemmas.docx
- inhoudsopgave.docx
- minuten.docx
- oke_negentigminutenspel.docx
- racebaan_1.pdf
- racebaan_2.pdf
- racebaan_3.pdf
- racebaan_4.pdf
- schrijfopdrachten_per_minuut.docx
- spin.docx
Duur: 90 minuten
Groepen: 1
Intensiteit: zwaar
Leeftijd: van 16 tot 26 jaar
Spelers: van 12 tot 16
Terrein: buiten
Thema's: Engagement
Speluitleg
Een klassiek chaosspel, maar met opdrachten die te maken hebben met leiding zijn (of worden) en engagement.
In het kort
Alle deelnemers hebben een fiche waarop een hele lijst met opdrachten staat. Die opdrachten moeten uitgevoerd worden op de minuut die bij de opdracht vermeld staat. De opdrachten hebben telkens iets te maken met Chiro, leiding zijn (of worden) en engagement.
Speluitleg
Geef alle deelnemers een set van de deelnemersfiches. Als je twaalf spelers hebt, laat je de fiches van deelnemers 13 tot 16 vallen. Als je met 14 spelers bent, laat je 15 en 16 vallen.
Je speelt binnen een afgebakend terrein. Stimuleer de deelnemers om de ruimte te benutten. Hoe meer plaats ze gebruiken, hoe actiever het spel wordt.
Leg uit dat ze de opdrachten die op hun fiche staan, moeten uitvoeren op de aangegeven minuut. Ze moeten elke opdracht uitvoeren tot er een nieuwe opdracht start voor hen.
Start je stopwatch en geef met de minutenmap aan op welke minuut het spel zich bevindt. Je kunt ook telkens fluiten wanneer er een minuut voorbij is.
Tip voor de begeleiding
Het kan zijn dat sommige opdrachten niet afgerond worden binnen de voorziene tijd. Jullie kunnen de minuten soms wat langer laten duren dan een minuut, als jullie dat wenselijk vinden. Dat is nuttig als er bijvoorbeeld een uitwisselingsmoment is en nog niet iedereen aan bod kwam. Dan geef je hen het beste wat extra tijd. Het blijft uiteraard een chaosspel, dus je moet niet te vaak ingrijpen in de timing – liefst enkel bij de opdrachten die het thema van het spel, 'engagement', wat extra in de verf zetten. De minuten die bij zo'n opdracht horen, zijn in de minutenmap in kleur weergegeven. Zo zie je direct wanneer je alert moet zijn.
Voorbereiding
Kopieer de deelnemersfiches in aparte documenten en druk ze af.
Leg het aanwezige materiaal open voor de deelnemers, zodat ze snel vinden wat ze nodig hebben. De papieren hou je best vast, want die durven al eens beginnen rondfladderen. Je mag natuurlijk helpen door het juiste materiaal aan te reiken voor de opdrachten.
Het 90-minutenspel is een spel van Spoor ZeS.